Byggahus.se

Hur göra med bygglov och grannarna

1. S
    Medlem · 216 inlägg

sunemangs

Medlem
    Hej,

Vi har precis avslutat den första skiss-rundan med arkitekten och börjar bli ganska nöjda. Vi ska riva vårt befintliga hus till förmån för ett nytt större hus men byggnationen kommer inte dra igång innan våren 2008 och själva bygglovsansökan bör väl komma igång under hösten i år.

Nu undrar jag om det är någon idé att visa våra grannar skisserna redan i detta skede, allt för att underlätta bygglovshanteringen. En granne har redan sett materialet och 2 andra har vi berättat om våra planer för. Den 4:e grannen kan jag i ärlighetens namn knappt prata med och dom är "väldigt" olika oss (vi = "ung" barnfamilj som är nya i området och dom = pensionärer som har bott i området "väldigt" länge). Sedan kan det ju hända att skisserna ändras innan det blir dags att söka bygglov också.

Nåväl, tycker ni att det finns någon anledning att visa skisserna? Vinner vi något på detta eller är det bättre att "köra hårt" och ta fram bygglovsansökningarna först så blir det inga missförstång vad man vill göra.

OBSERVERA att området ligger utanför detaljplanerat område.

MVH

Sunemangs

2. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Hur göra med bygglov och grannarna

Behöver ni granneyttrande för byggnation utöver plan tycker jag ni skall både vänta med att visa samt att söka lov tills åtminstone 2007. Mycket kan ju hinna innan dess, sakägarna kan förändras och justeringar på fastigheter kan komma till.

Låter som en mycket lång till mellan lov och bygge annars. Bygget skall ju påbörjas inom 2 år.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Om man vill vara smidig och förvissa sig om att minska risken för strul med grannarna så ser jag bara fördelar med att dryfta saken med dem i god tid.
    Då känner de sig delaktiga i processen och du får lite koll i god tid om hur de ställer sig till saken.
    Om man sedan skall visa ritningar eller i allmänna ordalag beskriva vad man har tänkt sig göra är väl en smaksak. Det kanska är smidigare att hålla ritningarna lite för sig själv om man nu inte är 100% säker att det är just så det skall komma att se ut.

4. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Nåväl, SuneMangs om du nu har en tomt utanför detaljplanerat område så brukar det försvåra lite eftersom människor som bor "på landet" har en mer restriktiv syn på nybyggnation. Det är min erfarenhet. Men du kanske har trevliga grannar?

Du får säkert bygglov (har ju redan hus på platsen) och det finns ju egentligen ingen gräns för vad du får bygga men det bör ju stämma in med byggnationen på plats. Så bygg inget nyfunkis bredvid röda små stugor.

Tycker fortfarande inte du skall visa skisserna av den enkla anledningen att grannarna troligt inte kommer höras som sakägare och då är det väl dumt att väcka björnar.

Jag menar om du nu tycker du bygger för stort och fint, jmf med det gamla, så kan gammal svensk avundsjuka göra att man agerar och överklagar.

Sen kan ni väl nämna att ert nuvarande hus kommer att rivas och där byggas ett nytt så småningom.

5. S
    Medlem · 216 inlägg

sunemangs

Medlem

Familjen_Bygg, vad tycker du att jag ska göra?

MVH

Sunemangs

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

det är alltid enklast att först förhöra sig hos kommunen om vilka regler och planer som finns för området. Med det i ryggen blir det sedan enklare att samtala med de berörda grannarna, om era planer. Det brukar komma frågor från någon granne som har hört ditt och datt om kommunens framtida planer för deras område, då känns det rätt bra att veta lika mycket som kommunen vet.

7. S
    Medlem · 216 inlägg

sunemangs

Medlem

saturnus, givetvis har du rätt. Men givet att jag är insatt i planerna och att jag har pratat med ansvarig stadsarkitekt - tycker du att jag ska "på ett tidigt skede" visa skisserna (med tanke på vår relation till framför allt 1 granne) eller ska jag helt enkelt vänta till bygglovet och komma med "dom riktiga grejerna".

MVH

Sunemangs

8. kalleanka70

kalleanka70

Medlem

Det finns inget rätt eller fel här... du kan nog bäst själv svara på frågan.
    Om du tror att det är till din fördel - visa skisserna, om inte - låt bli!

9. saturnus

saturnus

Medlem

lite svårt att råda med de knappa uppgifter Du lämnat, därför delar jag Calle Ankas förslag här ovan. Du skriver att nya huset blir större, innebär detta att huset kommer närmare gräns än 4.5 meter? eller vad är det berörda grannar skall godkänna? Om t.ex ert nya hus blir ett 1 1/2-plans och grannarnas är 1-plans, kan man misstänka det blir problem. Att kommunen inte har något att invända mot husbygget, innebär inte automatiskt ett godkännande från grannarna.

10. S
    Medlem · 216 inlägg

sunemangs

Medlem

saturnus, huset kommer inte närmare än 4,5 meter men det nya garaget kommer göra det. Samtidigt blir det nya huset rejält större så om man vill kan man tycka att det blir en olägenhet, speciellt för den grannen som vi inte har så bra kontakt med som jag beskrev ovan.

Jag förstår inte alla detaljer i bygglovsprocessen och då speciellt skillnaden i denna när området är planlagt eller inte, så var min fråga för början mer fokuserat på vilket förfarade som skulle ge mig maximal chans att få göra det jag hade tänkt mig gällande det nya husbygget. Jag tänkte att det fanns många på forumet som har haft samma situation och kunde ge lite goda råd (eller kanske någon som har blivit "drabbat" också för den delen).

Ska man bjuda in till dialog tidigt trots att man inte ser så stora möjligheter att göra faktiska förändringar på framtaget förslag med en granne som man inte har speciellt bra dialog med ELLER ska man vänta tills det bli "skarp" läge och man söker bygglov. Då kan man ta kontakt och säga att "det är så här jag hade tänkt mig...".

MVH

Sunemangs.

11. saturnus

saturnus

Medlem

sunemangs, jag tycker Du skall vänta till du är färdig med den ritning du lämnar in i samband med bygglovsanmälan. Det är en gammal regel, att ger man folk betänketid, uppstår en risk att de ringer runt till släktingar m fl och diskuterar och får in synpunkter de inte själva haft tidigare.
    Gör ritningen klar för påskrift, välj ut grannarna i den ordning du finner dem medgörliga. Finns det några påskrifter på ritningen när du besöker de som du tror har invändningar, så kan andra grannars namnteckningar hjälpa till att även få de andra att skriva under. Försök att genomföra detta arbete samma dag, så dom inte hinner tala med varandra.
    Det här med rejält större hus, det är klart att det kan leda till invändningar ( du har väl tagit reda på hur mycket yta av tomten som får bebyggas, brukar vara ca 30%, med mindre avvikelse) men det är klart, om tidigare hus var på 48 kvm och det nya på 126 kvm, så tror jag inte där blir någon som har synpunkter på det. Men garaget närmare tomtgräns, brukar kunna ställa till det, om det nu ligger mot grannens söderläge.
    Men att det saknas en detaljplan för området, innebär inte att det är fritt fram att bygga som man vill.
    Tror också att några av grannarna redan samtalar om nybygget, och när ni talar med grannarna, kan ni nämna att arkitekten ännu inte är klar med ritningarna, och se lite besvärade ut för detta ;)
    Ni behöver inte säga; att det är så här vi hade tänkt oss.
    Utan; det är så här Arkitekten har tänkt sig huset skall se ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.