Hur göra lerig gräsmatta gångbar?

553 läst  7 svar

1. FreQa
    Renoveringsnovis · Nivå 11
    Sitter i regnet och fantiserar om en lättåtkomlig trädgård.
    Som bilden nedan visar har vi en trall nedanför huset och en slänt upp mot bastutunnan. Slänten är numera uppgrävd för vi borrat för vatten.
    Är det någon som har förslag på hur man gör slänten gångbar även efter man har gått till bastun flera gånger i veckan, till lekparken och även till ett trädgårdsland?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1673.JPG

2. L
    Medlem · Nivå 6
    Jag skulle ha använt den naturliga förutsättningen som du redan har nära trall i nederkant på bilden. Jag menar att borra bort delar av bergsknallen där jag sedan skulle gjuta en trappa på berget. När man väl har gått trappstegen upp ser det hyfsat plant ut, man kan ju lägga trampstenar/plattor där om gräset blir för slitet. Just slänten skulle jag bara ha gräs i och undvika ha som gångväg.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 16
    Är det lika lerigt andra årstider eller är det bara nu efter snösmältningen och tjäle i jorden?

4. FreQa
    Nja det är just efter att vi grävt upp i och med vi grävt ner ledningar för vatten från den borrade vattenbrunnen... annars är det inga stora problem men då vi kommer gå till relativt ofta och nöta på gräset så frågar jag om råd...

5. FreQa
    Om jag förstår dig rätt så vill du ta bort/bygga över berget. Jag är klyven till att ta bort berg av flera anledningar. Fint, jobbigt och ej reversibelt...

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 16
    Kanske räcker med lite matjord och gräs samt en en/flera plattgångar lagda just där ni går?
    Annars tål ju gräs nötning väldigt bra om det bara trivs för övrigt. Nötning håller också borta en hel del av ogräset som annars gärna slår sig ner i gräsmattan.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Nivå 6
    Jo jag vet att jag föreslår en irreversibel åtgärd avseende endel av bergsknallen. Men efter att att ha borrat en del i sten och kört med snigel dynamit får man mersmak på det. Jag har även sett eleganta platsgjutna trappsteg på berg. Det är lite jobb med det, men det blir ett resultat som antagligen håller för generationer, sådant gillar jag att pyssla med.

8. R
    Medlem · Nivå 11
    https://www.plastmo.se/produkter/gräsarmering.aspx

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: