Byggahus.se

Hur göra i skarvar?

1. B
    Medlem · 62 inlägg

Björkis

Medlem
    Jo jag har en kökslösning där det kommer att bli granit kring hällen som sitter i ett hörn. På vänster sida kommer en arbetsbänk i ek och på höger sida kommer ytterligare en granitbit och därefter diskbänken. Vi vet inte vad vi ska använda för att det ska bli bäst i alla skarvar. Dvs, ek-granit, granit-granit och granit-diskbänk.

2. Fredrik.engdahl
    Medlem · Skåne · 1 209 inlägg

Fredrik.engdahl

Medlem
    Ek-Granit och Granit-Diskbänk har man silikon , Granit - Granit fogar väl sten levrantören ihop med ett 2 komp. epoxi ( brukar dom göra som jag jobbat med)

3. T
    Medlem · Norrland · 533 inlägg

Tessok

Medlem
    Konstruktionslim skall det vara
    Silikon kan missfärga (mörka) stenen i vissa fall.
    Ekskivan "vandrar - måttet varierar" så fogen måste vara följsam
    Maskera ovansidan med en tejpremsa på båda sidorna av fogen
    lägg en tunn sträng med konstruktionslim högst upp i skarven ca: 5mm
    och tryck ihop skivorna
    Ta bort det överflödiga limmet och stryk fogen med lite såpvatten.
    Om man fyller mer än 5 mm får man en synlig fog eftersom man inte orkar trycka ut konstruktionslimmet helt
    Det skall fungera som vattentätning
    Granitskivorna låser du fast med konstruktionslim undertill i vinkeln där skivan ligger på bänkskåpet (skåpsryggen) Inte på skåpsryggen. Om du någon gång skall demontera skivorna får du inte loss dem.
    Ekskivan får du inte låsa fast då den kan böja sig. Trä "lever" och sten är ett "dött" material
    Konstruktionslimmet används även i fogen mellan stenskiva - kakel för att vattentäta
    Väggen lever - vandrar den också
    Välj färg på limmet som passar till materialen (oftast mörkgrå)

4. B
    Medlem · 62 inlägg

Björkis

Medlem
    Tack Tessok, jag hade för mig att jag hört något om det där med silikon och missfärgning. Nu undrar jag bara om det är något ssk konstruktionslim som man ska använda?

5. T

Tessok

Medlem
    Polymerbaserat
    Det finns olika fabrikat
    Fördelen med polymerbaserat är också att det är giftfritt
    En klar fördel vid matlagning ;-)

6. B
    Medlem · 62 inlägg

Björkis

Medlem
    Jo det är ju bra om vi slipper bli förgiftade på kuppen... ;-)
    Hängde inte riktigt med på det där med granitskivornas ihopfästning. Kan du beskriva en gång till, ska de eller ska de inte fästas i skåpryggarna??

7. T

Tessok

Medlem
    När skivorna ligger på plats lägger du korta strängar ( 10 - 15 cm ) undertill där skåpsryggen och skivan möts inuti skåpet. (se skiss)
    Om du lägger limmet ovanpå skåpsryggen kan du inte få loss skivan i framtiden utan att ha sönder skåpet.

8. C
    Medlem · 19 inlägg

Cessa

Medlem
    Hej,
    klämmer mig in här med en följdfråga - om man inte ska använda silikon mot granit, hur gör man med spishäll? Brukar man inte fästa den m silikon i bänkskivan?

9. T

Tessok

Medlem
    Oftast går det att bara lägga dit spishällen
    Gummilisten undertill gör att inte spishällen flyttar sig
    Enkelt att städa. Lyft upp spishällen och torka bort fett o smuts
    Spishällen är tung nog att ligga stilla
    Ett barn klarar inte att lyfta spishällen
    Vill man absolut ha fast hällen skruvar man fast spishällen undertill med ett par plåtbitar i något av de befintliga hålen (lite olika beroende på vilken häll man har)

10. B
    Medlem · 62 inlägg

Björkis

Medlem
    Var på stora byggvaruhuset idag och köpte det jag skulle och lärde dem ett och annat... ;-)
    De ringde t.o.m till en leverantör för att dubbelkolla det där med silicon mot sten/granit och enligt dem stämmer det helt och hållet att man INTE ska ha silicon mot sten. Enligt dem är det sikaflex11fc som ska funka! Det är en flexibel limfog. Ser dock inte giftfri ut... hmm

Stort tack för bilden. Nu fattar jag!!

11. T

Tessok

Medlem
    När limmet torkat finns det inga gifter kvar
    Efter ett par dagar skall det inte "andas" mer
    En länk om du vill veta mer
    http://www.sika.se/admin/download.asp?FileLink=upload/Produktblad/Sikaflex-11FC_PB.PDF

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.