Byggahus.se

Hur göra här med frisen?

1. A
    Medlem · Uppsala · 1 603 inlägg

Alko

Medlem
    Ska lägga ett par m2 trall framför ytterdörren, på betongavsatsen som jag reglar upp med 34x45 på tjärpapp.

Jag tänkte ha en fris av dubbla 34x120-trall. Resten av trallen i samma dimension.

Tror att dubbla 120 blir bra eftersom vi har 115 mm räckesstolpar som skulle göra att det såg för avhugget ut om det bara var en frisbräda (45 graders-gerningen i hörnet skulle inte synas heller ).

Frågan är då, brukar man göra frisen runtom vid ett sånt här innehörn i fasaden, som på bild (A), eller ser det bättre ut att bara ha frisen på utsidan som i bild (B) ?

Betongytan är 225x140 cm.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170805_100215.jpg
    20170805_093715.jpg
    20170805_093329.jpg

2. M
    Medlem · Västra Götaland · 21 inlägg

MickeMitt

Medlem
    Det är ju subjektivt, men själv tycker jag att bild A ser bättre ut.
    Men det är bara min smak, andra kanske tycker annorlunda.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Västra Götaland · 310 inlägg

Joh_81

Medlem
    Jag tycker B-alternativet ser enklast och snyggast ut. Det passar bäst ihop med trappan.

• Laddar…
  4. A

Alko

Medlem
    Ja, kanske, men i båda fallen möts man ju när man kommer upp av en brädsida i hel längd eftersom jag gerar frishörnen såklart.

Sen är betongen gjuten med litet fall mot trappan, och jag stoppar ju upp regnvattnet lite mindre om jag inte tvärreglar för fris på båda sidor sas...

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 932 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Alternativ A ger känslan att trallen blir en egen enhet/ö medans alternativ B ger intrycket att det är en förlängning av vad som finns innanför dörren. Eftersom ytan är hyfsat liten hade jag valt alternativ B för att det ger ett stabilare helhetsintryck

• Laddar…
  6. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 316 inlägg

Mazen

Inredare
  7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Alternativ B. Jag tycker inte att man ska ha fris mot fasad.

• Laddar…
  8. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Och OM du har fris mot väggen så borde du för symmetrins skull ha det på alla trappsteg också.

• Laddar…
  9. Fel av Åke
    Husägare · Västerviks kommun · 348 inlägg

Fel av Åke

Husägare
    Nu ger jag väl dig beslutsångest, men jag håller med Mazen. Det var min första tanke när jag läste ditt första inlägg i tråden.
    Det blir bra för ögat och , i mitt tycke, en symmetrisk och välkomnande känsla.

10. Mazen

Mazen

Inredare
    Har tyvärr ingen bild, men så har jag gjort på min furstukvist, riktigt snyggt med trappstegen i samma utförande. Har iof enkel fris, men det blir en snygg inramning oavsett.

11. A

Alko

Medlem
    Aj aj, nu blev det ju svårt ju! :D

Hade typ bestämt mig för B utifrån Carlssons argument att det blir en "förlängning av vad som finns innanför dörren". Men C ser också snyggt ut. Vill dock inte ha "friser" på trappstegen. Redan skruvat ur o i stegen i vagnstyckena ett par gånger. Tror ändå C funkar utan stegfris. Eller så kör man bara på B :)

12. Mazen

Mazen

Inredare
    C funkar definitivt utan fris på trappstegen .

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 991 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Mycket friselände idag. Jag tycker också alt B, men då jag redan tänkt fel två gånger idag med min egen fris kanske det bara talar för de andra alternativen...

Jag tror dock att både A och C blir oharmoniska. A bl.a. för att det blir för stor andel fris, C (och även A) för att det nog inte blir lika snyggt om frisen går ut över dörrhålet.

14. Mazen

Mazen

Inredare
    Kan bara hålla med :)
    Alko kör på alt B (Hur mycket jag än må gilla alt C )

• Laddar…
  15. A

Alko

Medlem
    Frisen skulle iofs hamna precis i nivå med dörrhålet, 24 cm från vägg till dörrbladets kant. Men nu har ni ändå övertygat mig om B. Det blir säkert jättebra, tack för hjälpen! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.