Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur göra grusad uppfart?

1. H
    Medlem · Skåne · 153 inlägg

holyanna

Medlem
    Just nu har vi en infart på tomten som består av gräs och två rader plattor. Vi tycker att det är jobbigt att klippa gräsremsorna och vi behöver dessutom göra uppfarten så att den kan bära en lastbil (för våra pelletsleveranser). Vi tänkte oss en grusad uppfart, men den ska inte ha ett skikt som man måste vada genom, utan helst ha ganska slät yta.
    Vilket bärlager krävs, hur djupt och vilken storlek på grus? Vi har sandjord. Vad är det minsta man måste gräva ut?
    Ska man ha en storlek av grus i botten och en annan ovanpå?
    Tacksam för svar även om det kanske är självklart för många.

2. Kalleman
    Medlem · Skåne · 527 inlägg

Kalleman

Medlem
    Ett bärlager på ca 350mm ska räcka för trafikklass 0 och 1, vilket det är frågan om här. Jag ser att ni bor i Skåne vilket också inverkar på detta.

Som överbyggnad kan man välja att bara ha ett material hela vägen eller att ha ett material i bärlagret och ett i förstärkningslagret. Om man väljer ett material så välj materialet ur bärlagret.

Slitlager: 50mm grus/singel/makadam 4-8, 8-12 eller liknande.
    Bärlager: 150mm samkross 0-40 eller motsvarande
    Förstärkningslager 200mm samkross el makadam 0-65 el. 25-65

Om man har makadam som förstärkningslager och samkross som bärlager måste man ha ett materialskiljande lager däremellan för att hindra nollfraktionerna att vandra ner i makadamen. Detta lager gör man gärna av en geotextil.

Schakta bort er totala överbyggnad + höjden för ert slitlager. Padda av lagren noga och se till att ni har ett tvärfall eller bomberar uppfarten (högst på mitten). Lägg sedan ut slitlagret. Slitlagret kan man behöva fylla på och justera med några års mellanrum.

Vill man motverka att man behöver vada genom gruset så kan man gå ner något i slitlagrets tjocklek, kanske till 25-30mm. Men tänk på att det måste vara minst dubbelt så tjockt som den grövsta fraktionen i gruset man använder.

3. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 025 inlägg

Jesca_j

Medlem
    Använder du kross i slitlagret istället för singel så ligger det still och du får inte känlsan av att behöva vada dig fram på grund av att singlen rullar mot varandra.

Vi har 5-8cm tjockt med 8-16 vitt stenkross på uppfarten och det ligger väldigt still även om man cyklar på det, däremot att dra husvagnen över det med ett smalt stödhjul fram är inte att rekommendera för det skär genom....:(

4. H
    Medlem · Skåne · 153 inlägg

holyanna

Medlem
    Okej, få se om jag har fattat det här rätt: Enklast verkar vara att göra ett 350 mm tjockt lager av samkross och sedan lägga slitlager ovanpå det, så att man slipper geotextilen. Ska man egentligen ha en fiberduk i botten? Jag tycker mig ha läst något om det.

5. M
    Moderator · Västernorrland · 11 250 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator
    Jag brukar ju rekkomedera 0-18 eller 0-8 om man vill ha en finare yta som slitlager. Packar sig väl och blir stenhårt.

6. Kalleman
    Medlem · Skåne · 527 inlägg

Kalleman

Medlem
    Jag tror inte att du behöver det, inte för materialets skull. Det skulle vara om du har styv lera i terassen för att förhindra krossen att vandra ner i leran. Eller om du har rallarrosor eller åkerfräken i marken vilka kan ha rötter ner på några meters djup vad jag hört. Annars ska det vara lugnt.

7. H
    Medlem · Östergötland · 12 inlägg

herbakro

Medlem
    Hade lera som man sjönk ned 20 cm i framför mitt garagebygge. Dikade av, lade på fiberduk direkt på leran och 150mm 0-18 kross. Stenhårt och slätt efter nån månad. Körde in Scaniabussen (13 ton) efter ett par veckor bara men då var det lite mjukt.
    Har gjort vägar på bättre underlag också men är ändå av uppfattningen att fiberduken gör stor nytta. Det är billigare att satsa på än extra grus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.