Byggahus.se
Hej,

är fortfarande rätt mycket av en nybörjare när det gäller finsnickeri men nästa projekt på listan är ett matsalsbord. Tänkte använda Börge Mogensens "Shakerbord" som inspiration.

Fastnade lite vid en typ av fog som jag såg på denna bild: 2181B2832D203C7814917BA3D8F86776

som jag inte riktigt vet hur jag ska få till. Själva avrundningen på den överliggande delen fixar jag nog med ett sånt avrundningsfrässtål men hur gör man urgröpningen på den nedre, stående brädan? Finns väl säkert nåt frässtål man kan köpa som gör jobbet eller hur skulle ni tänka? Passformen bitarna emellan behöver ju bli perfekt tänker jag. Sen tänkte jag nog köra ner ett par träplugg eller ta fram dominon för att förstärka fogen.

Såhär ser förebildsbordet ut förresten: https://www.lauritz.com/sv/auktion/...rbord-spisebord-model-6286-massiv-e/i6282621/

Om någon vet vad man ska söka på för att hitta lämpliga youtubevideos där man gör nåt liknande vore det också välkommet!

Tacksam för tips!

Jag köpte nyss båda de stål som krävs och de matchar varandra perfekt. Tyvärr till en vertikalfräs, så länk är ointressant, men nog borde det finnas motsvarande som matchar varandra även som skaftstål.

Jag sätter en femma på att det kommer en länk snart från någon vuxen.

• Gilla
Basutbud
  • Laddar…
Stämjärn och tålamod! Halvrund- eller rundfil? Stor kvistborr eller hålsåg och finputsa på det. Annars kan grovt sandpapper på en bit av den matchande profilen också funka.

Vad handlar ni frässtål? Cobolt verkar ha ett bra utbud men bara hålkälsfräsen skulle gå på ett par tusenlappar i den storleken jag tänkt mig. Då verkar det rimligare att investera i en spindelputs. Men kommer fortfarande behöva köpa en avrundningsfräs i rätt storlek, vi snackar nog radie på 30mm eller mer och då verkar det kosta en del..

Om det bara är för 4 ben hade jag gjort det för hand, först gått nära med bandsåg eller liknande sen filat/slipat ner. Hittar du rundstav i rätt radie kan du ha sandpapper runt.

S
Du kan borra det där med en pelarborr men du får ha överlängd på ämnet så du har material på båda sidor om borret och klämma offerbitar på sidorna. Eller slipa rundningen med en cylinderslip liknande det Ola använde svarven till.

Ett annat sätt är ju att fuska lite. Det verkar vara sargen och just där fogen är kan man ju ha plana ytor som möter varandra.

Sedan gör väl rundningen kanske att fogen blir något starkare, men men...
/Ronnie

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.