13 409 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Hur gör vi när en luftvärmepump ramlat ner från väggen.
Hos mig så blev det över 50 cm ishög under LLVP 2022-2023 och det var på vippen att man behövde hämta järnspettet för att börja knacka bort is under mina 2 utedelar - så montera det inte för nära marken, och ännu högre om det är känt sedan innan att snödrev ofta samlas där utedelen befinner sig.H Hybro skrev:
Jag tror du köpt pumpen genom Elon, jag och min bror renoverade ett hus på fritiden som vi köpt av ett dödsbo där en svårt alkoholiserad man och hans hund bott som var total förstört med en del av huset som rasat och han hade bott i total misär utan vatten och värme. Nu till värmepumpen som vi köpte 2 stycken med montering genom Elon som skickade två helt okunniga montörer. Först sa de att det är omöjligt att fästa den i väggen och som tur är min bror smed och industri tekniker som sa till dem efter viss irritation att jag gör det själv och han hämtade verktyg och satte fast den och den satt som berget och de två från Elon stod och tittade som två frågetecken och sa inte ett ord men de lärde sig något nytt. Jag tror du har rätt att få den uppsatt om inte väggen är rutten.L Linnea1939 skrev:
Finns profilsystem som går att bygga med så man kan ha markstående. Ja om du nu inte har den på väggen 3m upp då vill säga eftersom det då kommer bli svajigt. Men att bygga ett eget stativ och få den högre än 30cm iaf är inget problem.MultiMan skrev:
Typ sådana här delar man bygger med https://www.vitvarufixarn.se/produkt/stativ-lvp/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Tack för tipset men ser inte anledningen till att betala 10 gånger mer för samma funktion om man inte har vägg som inte går att fästa i, eller vibrationsproblem. Men såklart bra när andra möjligheter saknas.Purre skrev:
HejL Linnea1939 skrev:
På bilderna ser det ut som att skenan som luftvärmepumpen är monterad på endast sitter fastskruvad i fasadpanelen. Då spelar det ingen roll vilka skruvar man har och 6 cm är för långt. Panelen är för klen. Det är bättre att hitta en vertikal regel (tex i fönstrets förlängning) att skruva skenan i. Det är nog så som en yrkeskunnig montör skulle gjort och något du skulle kunna reklamera
Det framgår inte av bilden vad som är under panelen som man skruvat i. Skruvarna ska fästa både i panelen och den underliggande spikläkten om man ska vara säker på att det sitter fast i 20 år, fäster man bara i panelen är risken att skruvarna vibrerar loss med åren. Det blir för stort momentum neråt som den tunna panelen inte klarar av att hålla.L Linnea1939 skrev:
Finns det ingen spikläkt med passande läge får du först skruva dit en liggande avlastningsbräda typ 30 mm tjock, som du sedan fäster pumpen i.
Upplever du vibrationsljud (kan uppstå när man fäster i spikläkten) finns det speciella "fjädrar" som man sätter mellan pumpen och den bärande konsolen, dom funkar superbra.
För klen väggkonstruktion, använd två plankor 2tum4 fastskruvad i reglarna bakom paneler och skruva fast värmepumpen i plankorna både uppe och nere eller på sidorna, beror på vilken upphängnings konstruktion den har. Använd ” franska bultar” då sitter den fast som i berget. LYCKA TILL !!!L Linnea1939 skrev:Hur gör vi med en Luftvärmepump som lossnat och ramlat ner på marken.
För drygt 5 år sedan I samband med olika reparationer som nytt badrum, inredning i garage, ombyggnad av förråd till gym satte vi upp en luftvärmepump i gymmet. Det började med att utomhusaggregatet sattes på väggen mot grannens uteplats. Garaget ligger på tomtgränsen med ca 1/2 - 1 meters remsa som tillhör oss för underhåll av väggen. Grannen klagade naturligtvis högljutt på ljudet vilket jag förstår. Flyttade aggregatet till gaveln på vårt hus.
I somras gav hela utomhusdelen vika, stagen och aggregatet står nu på några lecastenar. Verkar vara väldigt klena skruvar som använts. Kontakt med byggfirman talar i bestämd ton om att ingen garanti gäller längre och om vi vill ha den uppsatt igen så gör de det mot löpande räkning, bilkostnad mm.
Enl. Konsumentköpslagen har hantverkare mellan 5-10 garanti på arbeten.
Nu undrar jag om det är skäligt att en luftvärmepump ramlar ner och blir stående på marken efter 5 år. Jag vill att firman sätter upp den utan kostnad för oss och på ett sätt som gör att den inte ramlar ner!
Det finns ingen lagstiftning om garantier utan en garanti är alltid ett frivilligt åtagande från en leverantör/säljare och kan innehålla vilka villkor som helst.L Linnea1939 skrev:
Det är en vanlig missuppfattning att man har någon slags rätt till garanti, därav denna wisserbesserkommentar.
Det får la dom fixa till inget snack om den saken!L Linnea1939 skrev:
Installationen;
Om utedelen upphängningsskena har fästs med 2 små skruvar i panelen = då är det ett fuskjobb. Den bör sitta med rejäla doningar i underliggande reglar (inte bara penelen).
Vad göra;
Om du inte vill fästa den i väggen så ordna med en stabil grund (gjuta ?), ställ en justerbar LLVP-ställning på denna, rensa utedelen på löv/smuts, se till utedelen är i våg (justeras med ställningen) och njut av tystnaden.
Om utedelen upphängningsskena har fästs med 2 små skruvar i panelen = då är det ett fuskjobb. Den bör sitta med rejäla doningar i underliggande reglar (inte bara penelen).
Vad göra;
Om du inte vill fästa den i väggen så ordna med en stabil grund (gjuta ?), ställ en justerbar LLVP-ställning på denna, rensa utedelen på löv/smuts, se till utedelen är i våg (justeras med ställningen) och njut av tystnaden.
Du kan ju börja med att ringa firman som monterade pumpen, ta ett snack med dem istället för att klaga i detta forumet. Om firman vägrar då kan du återkomma härL Linnea1939 skrev:Hur gör vi med en Luftvärmepump som lossnat och ramlat ner på marken.
För drygt 5 år sedan I samband med olika reparationer som nytt badrum, inredning i garage, ombyggnad av förråd till gym satte vi upp en luftvärmepump i gymmet. Det började med att utomhusaggregatet sattes på väggen mot grannens uteplats. Garaget ligger på tomtgränsen med ca 1/2 - 1 meters remsa som tillhör oss för underhåll av väggen. Grannen klagade naturligtvis högljutt på ljudet vilket jag förstår. Flyttade aggregatet till gaveln på vårt hus.
I somras gav hela utomhusdelen vika, stagen och aggregatet står nu på några lecastenar. Verkar vara väldigt klena skruvar som använts. Kontakt med byggfirman talar i bestämd ton om att ingen garanti gäller längre och om vi vill ha den uppsatt igen så gör de det mot löpande räkning, bilkostnad mm.
Enl. Konsumentköpslagen har hantverkare mellan 5-10 garanti på arbeten.
Nu undrar jag om det är skäligt att en luftvärmepump ramlar ner och blir stående på marken efter 5 år. Jag vill att firman sätter upp den utan kostnad för oss och på ett sätt som gör att den inte ramlar ner!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg