Byggahus.se

Hur gör ni rektangulära lådor?

1. M
    Medlem Nivå 5
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    86FD2165-1221-4AA1-B0BB-6B8E37A76A64.jpeg
    1F057478-EE3A-4119-8E7E-027B9723C7A0.jpeg
    EF756CEE-0FBC-4D51-8964-87CBEE2ACFED.jpeg
    Hej

Jag har gett mig i kast att bygga egna kökslådor och tänkte använda ”fingerjoint” eller boxjoints. Sidorna är väldigt exakt lika långa men när jag skulle limma ihop alltet blev det ett parallellogram av lådan .

Jag fick ta till en tving på tvären för att se till att de två diagonalerna blev lika långa och det funkade väl men det känns lite yxigt.

Vad använder ni för bättre metod? Jag gjorde medvetet bottnen 4 mm mindre än nödvändigt för att vara säker på att box-fogarna bottnade och inte sidorna klämde mot bottnen, det kanske jag ångrar nu när jag börjat limma lådorna.

2. Buildgates
    Tillbyggare · Nivå 8
    Ramspännare tycker jag fungerar bra för att klämma ihop mindre delar som ska sitta ihop som en rektangel. Finns kanske större varianter av ramspännare också? I annat fall borde man kunna bygga en med hjälp av fyra hörnbitar och ett spännband.

3. katos
    Medlem · Nivå 9
    Ska du göra flera lådor i samma storlek kan du såga till en mdf skiva i exakt innermått av låda och lägga i under limningen. Kan vara fördelaktigt att vaxa lite på skivan för att inte limma fast den.

• Laddar…
  4. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Man kan ju kapa hörnen på MDF skivan i 45 grader så fastnar det inte i limmet.

Protte

5. M
    Medlem Nivå 5
    Det blir en mdf skiva med kapade hörn till resten av lådorna.

Tackar tackar för feedback!

6. T
    Medlem Nivå 1
    Ser bra ut med dina lådor. Kallas "sockerlådssinka" på svenska