Byggahus.se

Hur gör ni med diskmaskinens slangar?

1k läst  22 svar

1. P
    Medlem · Nivå 13
    Under penselrenoveringen av vårt kök passade jag på att rensa lite under diskbänken samt lägga in ett droppskydd i botten av skåpet. Jag bytte också ut det gamla avloppsrörssystemet (med smutsfångande räfflade flexislangar. Vem kom på den idén?!) mot Faluplasts genialiska lösning med helt släta rör.

Jag vill helst undvika att ha någonting alls liggande mot skåpets botten. Dels för att lättare se ev. läckage men kanske framförallt för att det är så mycket enklare att hålla rent. Då blir det problem med slangarna från diskmaskinen. De är uppenbarligen inte längddimensionerade för att diskmaskinen ska stå direkt bredvid skåpet med avlopp/vattentillförsel, då de är rejält långa.

En tanke är ju att vira upp dem i loopar och dra ihop dem med buntband...men är det så bra för flödet? Det är ju också lite meckigt om maskinen måste dras ut. Jag tror inte det finns plats att trycka in dem bakom diskmaskinen utan att de blir klämda.

Hur brukar "proffsen" göra?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2614.jpg

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Genomföringen för slangarna ska väl vara i överkant av skåpet, så stod det i min installationsanvisning.
    Då slipper du slangar på botten av skåpet, tror också det har något med att slangen ska få en smidig böj och fungera som vattenlås.

3. J
    Medlem · Nivå 9
  4. P
    Medlem · Nivå 13
    Så kanske det är...hålet är "arv" från förra ägaren, som monterade hela köket, så jag återanvände det helt enkelt. Jag är dock tveksam till att slangarna går att dra upp bakom diskmaskinen eftersom det är så lite utrymme mellan maskinens baksida och väggen. Diskmaskinen står nu korrekt med avseende på fronten kontra skåpsluckorna, men det är inte otänkbart att förra ägaren inte monterat skåpen på ett korrekt sätt.

Den har jag sett, men valt bort eftersom jag helst skulle slippa genomföringar helt i botten på skåpet. Jag tror också att den gör det onödigt besvärligt att dra ut diskmaskinen om så skulle krävas.

5. Bästa svaret

TomasJor
    Medlem · Nivå 8
    Skruva upp en krok i undersida diskbänk och häng upp slangen med buntband, dra åt lagom.

6. Sockerhög
    Medlem Nivå 2
    Hade läckage i slangen från diskmaskinen för två år sedan och parketten rök så provisorisk anordning tills renovering. Slang från Gardena och tvättlina från Biltema. Häkta på öglan och vrid kranen åt höger så långt det går. Klart!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_2015.JPG

7. P
    Medlem · Nivå 13
    Så det är inga problem att slangarna går lite upp och ned? Jag tänker flödesmässigt och stillastående vatten.

Öööh...jaha?

8. TomasJor
    Medlem · Nivå 8
    I manualen finns min och max värden på höjden, så länge du inte knäcker slangen är det inga problem.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Nivå 13
    Tack! Då får jag kika på en sådan lösning. (y)

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15

11. P
    Medlem · Nivå 13
    Hmm...det är ju rätt svårt att bara ha böjar uppåt...:thinking: Speciellt när problemet är att slangarna är på tok för långa för min installation.

12. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Att dra upp slangarna uppåt ska man undvika precis som du själv är inne på.

Varför inte bara fästa upp dem mot ryggen därnere där de ligger i nuläget ? :thinking:

Vid montering av kök drar man alltid upp slangarna ur bottnen på skåpet och har vattensäkra lösningar från bl.a Stosett som man använder sig av idag.
    Det finns ingen plats att komma in från sidan.
    Troligtvis har du väldigt låg sockel på ditt kök för annars förstår jag inte hur du lyckas få in slangarna där du har dem faktiskt.

https://www.stosett.se/vara-produkter/tatningsset-for-diskbanksskap/

13. C
    Medlem · Nivå 15
    Jag har petat in överflödig slang/sladd i hålet så att den hamnar på baksidan av diskmaskinen. Rätt eller fel har jag ingen aning om, men på bilderna ser det ut som att det delvis är så även i detta fall.

14. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Bara de inte kommer kläm så...

Som jag skrev drar man oftast upp slangarna ur bottnen av skåpet när man monterar kök idag och då drar man ju bara upp vad som behövs och resten stannar under skåpet i sockelutrymmet.

15. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Eftersträva att den sista biten mot vattenlåset går i en böj uppåt så högt som möjligt och fäst sedan slangen med buntband eller motsvarande.