Byggahus.se

Hur gör man vid skarvarna mellan tretex skivor?

1. I
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Ska till att tapetsera ett rum. Tyvär så satt dom gamla tapeterna dåligt så jag fick riva ner dessa enda in till tretex skivan ( pust!! ). Upptäckte då att man satt en 20cm bred pappersremsa över tretex skarvarna. Den bruna pappersremsan är klistrad mot tretex skivan men inget klister har används över själva skarven, dvs man har en ca 8-9cm bred oklistrad mittdel på remsan som sitter över skivskarven.
    Vad fyller denna remsa för syfte? Förhindra att tapeten spricker vid rörelse i väggen, eller ?
    Kan jag riva bort dessa remsor och bredspackla hela tretexväggen och tapetsera med EasyUp tapeter eller måste dessa remsor finnas kvar ? (EasyUp tapeter verkar vara väldigt starka )
    Tacksam för era förslag och synpunkter.
    /Pelle

2. M
    Medlem Nivå 1
    Skruva repgips kanske? blir nog billigare än Easy up skulle jag tro. Det borde ju vara en plankvägg under tretexen.

3. F
    Medlem Nivå 1
    Pappersremsan du beskriver är torremsor, en pappersremsa man klistrar hela ytan på och sedan lägger en smalare oklistrad pappersremsa i mitten så att skarven kan röra sej fritt, samma princip andvände man till pappspända tak och väggar förr i tiden. Det här verkar ju vara en perfekt lösning rent teoretiskt, men i praktiken är (i det här fallet) tretexen ett elände. Bästa förutsättningar är nog 6mm gipsskiva.
    Mvh Anders

4. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Första rummet jag fixade till i min kåk från -50 spacklade jag bara igen glipan och tappetserade. Inget bra då tretexen sväller i skarven och sedan krymper igen med sprickor i tapeten som följd. Inför nästa rum råkade jag hitta en gammal gör det själv beskrivning där det stod att man skulle måla över skarvarna med en fukttät färg innann spackling. Detta körde jag med i vardagsrummet som jag rev ner allt till tretexen. Inte någon tillstymmelse till sprickor eller rörelse i de skarvarna.