Byggahus.se

Hur gör man välvda takvinklar?

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag har en gammal 30-tals lägenhet där alla taken har välvda eller runda takvinklar. Där tak möter vägg är det alltså en rundad övergång.

Så ser det ut i alla rum utom köket där det satt en taklist. Nu har jag tagit bort listen men behöver hjälp hur man på bästa sätt rundar där i mellan.

Jag hade tänkt att använda husfix och någon slags rundad spackelspade eller gummiroller för att få till det.
    Nu börjar jag fundera om husfixet inte är för tungt? Är det bättre med gips?

Tacksam för hjälp ifrån er som gjort detta tidigare.

Mvh Eliza

2. B
    Medlem · Nivå 16
    Nuförtiden fuskar man ju genom att limma upp stuckaturer, lister, valv mm av cellplast i alla möjliga former.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    Gips är bra. Använd en bit plaströr med rätt diameter som "spackel". Ena ändan av röret kan du kapa i 45° vinkel för att fixa hörnen. Jag gjorde såhär när jag fixade min BR som var i ett landshövdingehus.

4. M
    Medlem Nivå 3
    Hej

Väcker upp en gammal tråd.

Jag har gjort såhär vid renovering av två rum i vår lägenhet. Dock har jag två frågor då jag inte är helt nöjd med resultatet:

1. Hur får man enklast upp gipset i vinkeln mellan tak och vägg? Det gick till slut men gipset (blandat enligt förpackning) är så löst så väldigt mycket hamnar på väggar och golv.

2. I taket är det en viss struktur vilken jag inte lyckats återskapa. Vilka verktyg bör man använda för att få olika struktur i gipset?

Vänligen

Magnus

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Nivå 17
    1. Jag blandade gipset något tjockare, för jag märkte precis som du att det blev för löst. Jag fyllde det i en spritspåse och applicerade välfyllt i tak/vägg-vinkeln. Strök sedan av med "rörspackeln"
    2. En fuktig rödfärgspensel som man drar över det lätt torkade gipset?

• Laddar…