Byggahus.se

Hur gör man med parkettgolv vid dörrar?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 802 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Vi håller på att lägga parkett men jag misstänker att vi gjort fel vid dörrarna, såhär ser det ut : http://i.imgur.com/sVgf5DN.jpg

Som ni ser så har vi satt renoveringsgips på väggarna vilket bygger ut ca 6 mm. Vi har inte gjort någon direkt kompensation för detta när det kommer till dörrarna. Vår tanke är att sätta tunna metall lister mellan parkett och tröskel.

Kanske är det så att parkettgolvet ska gå in under tröskeln men det blir såfall problem med både dörr och att man får en onaturligt hög tröskel.

Vi har försökt hålla en distans på 10 mm från väggen vilket de golvlister vi valt ska klara.

2. doublepeak
    Medlem · Västerbottens · 123 inlägg

doublepeak

Medlem
    Man brukar ibland köra med smyglist spikat mot tröskel. 10mm rörelsemarginal låter mkt, är ju 20 om man räknar med andra sidan rummet.

3. S

snowjim

Medlem
    Ja, många här verkar reagera på 10 mm rörelsemarginal men läser man instruktioner och tittar på en del videos om det så är det övervägande som använder sig av 10 mm faktiskt.

4. davveno1
    Medlem · Borås · 571 inlägg

davveno1

Medlem
    Lägger man det nu på sommaren så är det som störst nu och krymper till vintern.

5. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    läggparketten in under tröskeln, platttröskeln bygger ju strax under 10mm så blir inte mycket till tröskel skulle jag säga.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 402 inlägg

martinradbo

Medlem
    Lägg golvet halvvägs under tröskeln, och sen golvet från andra rummet halvvägs in från andra hållet, självklart med ordentlig rörelsemån mellan golven. Sen läggs tröskeln ovanpå. OM det är två parkettgolv som rör sig kanske man inte ska limma den alls nedåt, annars brukar jag göra det om det ena golvet är klinker.

7. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 082 inlägg

nino

Renoverare
    Är det samma parkett i båda rummen?
    Isåfall hade jag lyft bort tröskel plattan och sågat av karmen så parketten kan gå in under, sen beroende på hur stora utrymmen det är så antingen lagt en skarv under tröskeln eller bara fortsatt lägga utan skarv då kan du slänga plattan.
    Ibland får man kapa av dörrbladet för att det inte ska ta i

8. nino

nino

Renoverare
    Att trixa med plåtlister kvartsstavar osv är bara för amatörer och ser inte klokt ut tyvärr

9. doublepeak
    Medlem · Västerbottens · 123 inlägg

doublepeak

Medlem
    Kvartsstav var iaf vad som valdes i min pappas lägenhet för att behålla de gamla karmarna och trösklarna med tillhörande 60 tals dörrar.

10. S

snowjim

Medlem
    Hmm då har jag gjort ganska fel :( dörrarna är helt nyinsatta så de vill jag inte på o såga i. Jag gick enligt principen tak, väggar golv där jag räknade dörrarna till väggarna vilket troligen var fel då.

Jag är inte alls sugen att såga i helt nya dörrar och att montera ner dem känns som hur mycket extra jobb som helst.

Förövrigt vill jag egentligen inte lägga tröskeln ovanpå då jag tycker det bygger på tok för mycket. Jag vet ju att det finns trösklar som är tunna men de saknar bakstycke, iallafall de jag sett. Jag vill egentligen ha en helt vanlig tröskeln men som är nersänkt och det är vad jag får nu men problemet blir såklart övergången från parkettgolven.

Att det ser amatörmässigt gjort med någon form av smyglist håller jag inte med om, så gjorde man ju alltid förr!?

Man kan ju frästa ur tröskeln, hade en hantverkare här som gjorde det just för att jag ville ha en låg tröskel och det blev bra men jag tror att det bara var 5 mm man kunde ta av. Golvet är 15 mm högt.

davveno1, du har helt rätt, det är nu som golvet är expanderat mest. Undra om det betyder att jag kommer få problem med listerna sen!? Både Khärs och golvpoolen rekommenderade 10 mm oavsett årstid.

Får väl fundera lite på hur jag ska lösa detta, kanske får jag lägga om vissa delar för att få mindre marginal.

11. nino

nino

Renoverare
    jo så klart kan man göra så om man har gamla snickerier som man är väldigt rädd om, men det är oftast en nödlösning då det går fortare än att plocka bort lister, lägga golv och få tillbaka dom

Tak, golv och sist väggar brukar jag göra om det finns tid, efter golvet så sätter man golvlister så man kan foga / vika ut tapeten så man slipper massa mörka streck.

På bilden har du ju en vanlig tröskelplatta? utan kant

Möjligen om du lägger golvet nästan tajt mot tröskeln och sen fogar med fog i "ek färg" men jag misstänker att plattan kommer att komma under golvnivån?

12. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad

smyglister, plåtar, fog etc. används bara vid tröskel när man misslyckats.

På bilen har du ju en platttröskel? Varför vill du ha en tröskel med bakstycke?

13. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 321 inlägg

Mazen

Inredare
  14. nino

nino

Renoverare
    Har för mig att han skrivit tidigare att det är för att dämpa ljudet mellan 2 rum men jag kan vara helt ute å cykla och blanda ihop saker

15. H
    Bannad · 1 470 inlägg

hul

Bannad
    Okej med de finns ju låga trösklar med bakstycke också
    De bygger inte många mm mer än vanlig platttröskel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.