Hur gör jag rundade hörn på trädäcket?

14k läst  9 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Jag ska bygga ett trädäck till våren och vill ha rundade hörn och kanske någon inåtgående radie mitt på, hur löser jag detta. Att göra ett rektanggulärt trädäck med ram under är inga problem men hur lägger jag ramen under hörnen som ska ha en radie på 2-3 meter? Ska jag pussla ihop en massa kortbitar och bygga en radie? Och hur får jag en snygg framkant på det? Om jag har tur kommer nivån mot marken att ligga tillräckligt lågt för att slippa en stående 95 mm planka i framkant men om inte? Finns det färdigböjda plankor att köpa?
    :confused:

2. W
    Medlem Nivå 1

Såga...

För utåtgående radier så spårar du plankan på baksidan så du har ca 5 mm tjocklek kvar i spåret. Hur tätt du gör spåren är beroende av hur snäv radio du vill ha.

3. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Okej trådlyftet allan här man jag är också sugen på ett rundad form på altanen som ska byggas i sommar. Det kluriga är att få till den böjda kantbrädan på altanen men här är ju svaret på hur man gör. Men är det så enkelt - dvs bara att såga ur en vanlig trallbräda och skruva fast rejält i ramen och så stannar den böjd - eller krävs det några fler trix, typ att blötlägga brädan, skruva jättemycket, böja och limma osv. Och hur stor är risken att man bryter av brädan?

4. D
    Medlem Nivå 7
    Spontant känns det ju som att brädan skulle gå av men det beror ju på hur snäv radie man har.
    Är det någon som provat hur snäv radie man kan ha och vill berätta hur de gick tillväga så är vi nog flera som är nyfikna.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Min tanke:
    Varför inte bara acceptera att trä är trä, och inte kan böjas hur som helst.
    Gör böjen åttkantig, tolvkantig eller vad som helst, men inte i en jämn böj.

Alternativet är väl att tillämpa gammal beprövad teknik från träbåtsbyggande:
    Basa brädorna som skall böjas i en ånglåda, så blir de mjuka och formbara.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Basning

6. pelpet
    Medlem · Nivå 20
    Impfaktorn :cool:.

Annars kanske lite hemmabasning skulle funka. Man lägger ner trallen i hetvatten några timmar och skruvar den sen på plats med många skruvar,

7. Z
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  9. Z
    Medlem Nivå 6
    Aha ok det blir så, men i verkligheten så är det inte lika illa faktiskt. Men det där är bara på en kortare yta, där det fungerar bra. På den delen jag länkade till så där har vi ingen kant runt omkring, utan den skall få sluta ut i omgivningen, på det sättet så verkar den mer levande och inte inramad.

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25

Vad då inte lika illa?

Det är ju väldigt snyggt. Sträck på dig och var stolt!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: