useless useless skrev:
Har du klättrat ner och sågat isär dom från insidan?
Tömt, klättrat ner och rengjort och sen sågat ner den utifrån i lagom bitar för 2 man att bära ut på släpet.
Alla som jag skurit ner har vi kört så långt ner det går med oljebrännare, även lyft lite på tanken sant kört ner röret nästan i botten.
Har inte blivit många liter kvar att suga upp med absol som vi tog med till tippen.
Trasorna eldade vi upp.
Skaffa bra (dyra) blad till sågen så går det snabbt att såga även om det är tjock plåt.

• Gilla
tomson och 5 till
  • Laddar…
Hade en hemma hos mig och tyckte att den låg bra där den låg, ända tills jag skulle bygga till. Då grävde jag upp den en tredjedel som jag kapade bort med vinkelslip. Därefter grävde jag ut sanden den var hjälpligt fylld med och skottkärrade bort till lämplig plats. Det luktade Dieselolja lång väg.😎
Tanken lyftes upp och det rann vatten som från ett såll. Vinkelslipen ordnade resten.

Det är troligt att all användbar olja är slut så det bara är en sörja kvar. Om ens det. Så vill du spara pengar. Gör som jag samt torka upp eventuellt söl med hinkar och trasor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Ifall man är äldre, har köpt hus och är kunnig inom dylika ting. Alla andra förväntar sig att bli upplysta om dylika problem vilket jag tycker är helt korrekt. Döljer man medvetet ska man ha på moppo kan jag tycka.

Säljaren har sagt att han vetat om att tanken finns men inte meddelat detta.
Det gäller att tänka på det också. Det är hur som helst inget stort problem.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det gäller att tänka på det också. Det är hur som helst inget stort problem.
Intet Intet skrev:
Hade en hemma hos mig och tyckte att den låg bra där den låg, ända tills jag skulle bygga till. Då grävde jag upp den en tredjedel som jag kapade bort med vinkelslip. Därefter grävde jag ut sanden den var hjälpligt fylld med och skottkärrade bort till lämplig plats. Det luktade Dieselolja lång väg.😎
Tanken lyftes upp och det rann vatten som från ett såll. Vinkelslipen ordnade resten.

Det är troligt att all användbar olja är slut så det bara är en sörja kvar. Om ens det. Så vill du spara pengar. Gör som jag samt torka upp eventuellt söl med hinkar och trasor.
Så länge den luktar diesel så måste den ju saneras innan man får såga upp den.

• Gilla
Livetpålandet5 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Tömt, klättrat ner och rengjort och sen sågat ner den utifrån i lagom bitar för 2 man att bära ut på släpet.
Alla som jag skurit ner har vi kört så långt ner det går med oljebrännare, även lyft lite på tanken sant kört ner röret nästan i botten.
Har inte blivit många liter kvar att suga upp med absol som vi tog med till tippen.
Trasorna eldade vi upp.
Skaffa bra (dyra) blad till sågen så går det snabbt att såga även om det är tjock plåt.
TS tank är ju nergrävd i marken. Hur sanerar, sågar ner och fraktar du bort den på tre timmar?

• Gilla
Blueztar och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag grävt ett stort hål och tanken verkar vara gjord i glasfiber så jag kommer att låta den ligga kvar i backen.

Jag har fått offert på 3000 kr + moms för sanering med intyg. Sen ska tanken anmälas till kommunen. I detta fall Sandvikens kommuns hemsida. Anmäla att den är tagen ur bruk. Sen står det skrivet:

"Cisterner och rörledningar som tas ur bruk
Cistern och rörledning som tas ur bruk ska tömmas och rengöras. Verksamhetsutövaren ska informera tillsynsmyndigheten om cistern som tagits ur bruk.

Cisterner som tas ur bruk permanent bör i första hand tas bort och skrotas. Om det inte är möjligt att avlägsna en nedgrävd tank bör den fyllas med sand eller annat lämpligt material för att undvika sättningsskador. Påfyllningsrör och avluftningsledning bör tas bort för att inte riskera att påfyllning sker av misstag."

Jag tolkar det som att jag inte behöver göra något mer än så. En representant från miljöavdelningen skrev att jag tolkat rätt.

Jag känner spontant att detta är något säljaren bör ta ansvaret för. Återkommer när historien fått ett slut.
Det är inget jag tänker dra i långbänk då summan pengar inte är värd att bråka om men efter att ha marinerat det hela under dagen så gör jag hellre något roligare för pengarna. Kanske det är fullt med diesel och någon vill köpa den?

Nåväl, tack för all respons så här långt!

• Nedgrävd cisternlock synlig i stort jordhål i gräsmatta, omgiven av gräskanter och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Så länge den luktar diesel så måste den ju saneras innan man får såga upp den.
Tänk på att det räcker med någon dl. för att det skall lukta. I mitt fall hade det mesta redan runnit ut genom rosthålen.

Torka ur tanken kan göras på många sätt.
När jag tog bort min nya oljetank i pannrummet torkade jag ur den med trasor som jag senare eldade upp i min nya vedpanna. Så var den saneringen avklarad.

Har du olja kvar i större mängd. Sätt ut en annons här, vet ja.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Nu har jag grävt ett stort hål och tanken verkar vara gjord i glasfiber så jag kommer att låta den ligga kvar i backen.

Jag har fått offert på 3000 kr + moms för sanering med intyg. Sen ska tanken anmälas till kommunen. I detta fall Sandvikens kommuns hemsida. Anmäla att den är tagen ur bruk. Sen står det skrivet:

"Cisterner och rörledningar som tas ur bruk
Cistern och rörledning som tas ur bruk ska tömmas och rengöras. Verksamhetsutövaren ska informera tillsynsmyndigheten om cistern som tagits ur bruk.

Cisterner som tas ur bruk permanent bör i första hand tas bort och skrotas. Om det inte är möjligt att avlägsna en nedgrävd tank bör den fyllas med sand eller annat lämpligt material för att undvika sättningsskador. Påfyllningsrör och avluftningsledning bör tas bort för att inte riskera att påfyllning sker av misstag."

Jag tolkar det som att jag inte behöver göra något mer än så. En representant från miljöavdelningen skrev att jag tolkat rätt.

Jag känner spontant att detta är något säljaren bör ta ansvaret för. Återkommer när historien fått ett slut.
Det är inget jag tänker dra i långbänk då summan pengar inte är värd att bråka om men efter att ha marinerat det hela under dagen så gör jag hellre något roligare för pengarna. Kanske det är fullt med diesel och någon vill köpa den?

Nåväl, tack för all respons så här långt!
Glasfiber, då har den inte rostat upp,går att sälja eller skänka på blocket som farmartank på en bondgård.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS tank är ju nergrävd i marken. Hur sanerar, sågar ner och fraktar du bort den på tre timmar?
Jag har sågat ner ett antal tankar, ingen nergrävd vilket jag aldrig påstått heller.
Är den nergrävd tillkommer grävning vilket ts gjort eller fått gjort, inget större jobb med maskin, max en timme även för någon som inte har kört mycket.
Mitt första inlägg var ju egentligen bara om det krävdes något speciellt för att få plocka ut tankar vilket jag också hört ibland men jag inte tror är sant.
Varken mina egna eller bekantas tankar som jag plockat ut har orsakat några frågor eller efterlysningar av några papper på vem som faktiskt gjort det.

• Gilla
126365
  • Laddar…
Vi har tydligen också en tank nedgrävd någonstans. Säljaren meddelade inget om detta. Jag upptäckte detta när jag begärde ut all dokumentation som kommunen hade om fastigheten. En beviljad tillståndsansökan för oljetank i jord från 1963 fanns med. 3000 liter söktes det tillstånd för.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
FaffeF
F fohswe skrev:
Vi har tydligen också en tank nedgrävd någonstans. ... En beviljad tillståndsansökan för oljetank i jord från 1963 fanns med.
Inte säkert att du har det längre. Någon kan ju ha klättrat ner och rengjort och sen sågat ner den utifrån i lagom bitar för 2 man att bära utan att ha talat om det för kommunen.

• Gilla
  • Haha
Yepp och 11 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag har sågat ner ett antal tankar, ingen nergrävd vilket jag aldrig påstått heller.
Är den nergrävd tillkommer grävning vilket ts gjort eller fått gjort, inget större jobb med maskin, max en timme även för någon som inte har kört mycket.
Mitt första inlägg var ju egentligen bara om det krävdes något speciellt för att få plocka ut tankar vilket jag också hört ibland men jag inte tror är sant.
Varken mina egna eller bekantas tankar som jag plockat ut har orsakat några frågor eller efterlysningar av några papper på vem som faktiskt gjort det.
Du har aldrig suttit i en grävare, det märks !!

T Tjompen1968 skrev:
Alla andra förväntar sig att bli upplysta om dylika problem vilket jag tycker är helt korrekt.
Det här är nog en orimlig förväntning. Om säljaren hade stört sig på tanken och tyckte att den var ett problem så kanske möjligen att han borde ha upplyst om den under övriga upplysningar. Men nu verkar ju tanken ha funnits där under marken utan att störa en längre tid.

Hus har ofta många egenheter och man har ingen skyldighet att upplysa om dem i någon större utsträckning så länge de är förväntade, som den här tanken.

• Gilla
mortirolo och 7 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Det här är nog en orimlig förväntning. Om säljaren hade stört sig på tanken och tyckte att den var ett problem så kanske möjligen att han borde ha upplyst om den under övriga upplysningar. Men nu verkar ju tanken ha funnits där under marken utan att störa en längre tid.

Hus har ofta många egenheter och man har ingen skyldighet att upplysa om dem i någon större utsträckning så länge de är förväntade, som den här tanken.
Varför ska jag förvänta mig att det finns en nedgrävd dieseltank på tomten? Säljaren skulle ha sanerat och anmält tanken ur drift och meddelat mig var den fanns.

• Gilla
  • Haha
maria01 och 2 till
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Varför ska jag förvänta mig att det finns en nedgrävd dieseltank på tomten? Säljaren skulle ha sanerat och anmält tanken ur drift och meddelat mig var den fanns.
Därför att det dräller av nedgrävda tankar. När jag hittade min, tänkte jag:-"attans också!" Att kräva pengar av säljaren för en sådan skitsak, föll mig aldrig in. Kanske en generationsfråga.

• Gilla
  • Älska
mortirolo och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.