Hej!

Köpte huset för ett drygt år sedan. Det är bergvärme i huset. Krypgrund.

Skulle plantera ett träd häromdagen och stöter i trädgården på en manlucka som visar sig tillhöra en oljetank innehållande vad jag gissar är dieselolja till en sedan före 2005 skrotad oljepanna.

Säljaren har inget sagt om denna, kommunen har inga dokument om att den är tagen ur bruk och sanerad så detta faller nu på mig. Har varit i kontakt med ett par firmor för offerter så vi får se var vi landar.

Jag kan tycka att säljaren minst borde ha upplyst om att tanken finns. Hen borde redan ha sanerat och anmält den tagen ur bruk.

Någon med erfarenhet av det hela? Tack på förhand!

/T

• Manlucka till oljetank upptäckt under jord, omgiven av jord och grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsöberget
  • Laddar…
AXS
Skulle ta bort hela tanken, kommer såklart kosta ett gäng tusenlappar men skönt att bli helt av med den.
Tror du behöver auktoriserad firma och det ska även anmälas till kommunen(Som tar betalt för det såklart).

Har du tur kan du sälja oljan. Alltid något.

• Gilla
Tjompen1968 och 2 till
  • Laddar…
Svårt att hävda dolt fel i alla fall. En kunnig besiktningsman skulle ha vetat att man bör ta reda på var den gamla tanken fanns/finns, och hur den hanterats. Det hör till det normala i gamla hus.

• Gilla
Pannelie och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Skulle ta bort hela tanken, kommer såklart kosta ett gäng tusenlappar men skönt att bli helt av med den.
Tror du behöver auktoriserad firma och det ska även anmälas till kommunen(Som tar betalt för det såklart).

Tanken ska, ifall man ska följa myndighetskraven, i första hand saneras, sedan kan den demonteras eller fyllas med lämpligt material typ sand.

Hur mycket olja det är vet jag inte men den får saneringsfirman ta hand om.

Ska jag försöka få säljaren att betala då hen inte upplyst om tanken?

AXS AXS skrev:

Har själv tagit ner ett antal tankar, tar ca 3-5 timmar med tigersåg tills allt ligger på tippen.
Jag är då rakt inte auktoriserad och ingen tank har anmälts till kommunen och det har gått bra hittills:)

• Gilla
  • Älska
Urban R och 24 till
  • Laddar…
Är där olja i tanken? Gräv fram och lossa manluckan så man kan mäta nivå om där finns olja. Olja i dag kostar drykt 13 000:-/1m3
Jag har också en ned grävd tank men den är rengjord och fylld med sand! Har i dag Fjärrvärme.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Svårt att hävda dolt fel i alla fall. En kunnig besiktningsman skulle ha vetat att man bör ta reda på var den gamla tanken fanns/finns, och hur den hanterats. Det hör till det normala i gamla hus.
Hur menar du? Att det borde stått i besiktningsprotokollet? Det gjorde det inte och inget i de upplysningar jag fått från säljare och mäklare.

• Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är där olja i tanken? Gräv fram och lossa manluckan så man kan mäta nivå om där finns olja. Olja i dag kostar drykt 13 000:-/1m3
Jag har även en nerdgrävd tank men den är rengjord och fylld med sand! Har i dag Fjärrvärme.
Var skulle man sälja sagda olja i så fall? På Blocket?

T Tjompen1968 skrev:
Var skulle man sälja sagda olja i så fall? På Blocket?
Du måste först konstatera att det finns eldningsolja och hur mycket, en sådan tank innehåller kanske mycket gjyttja i botten En sådan tank brukade vara rund som en farmare tank.

• Gilla
Tjompen1968
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har själv tagit ner ett antal tankar, tar ca 3-5 timmar med tigersåg tills allt ligger på tippen
Har du klättrat ner och sågat isär dom från insidan?

• Gilla
  • Haha
Violina och 7 till
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Hur menar du? Att det borde stått i besiktningsprotokollet? Det gjorde det inte och inget i de upplysningar jag fått från säljare och mäklare.
Menade snarare att detta är något man kan förvänta sig med gamla hus med konverterad vattenburen värme, om man inte ser bevis eller får utfästelser om något annat.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Detta är inte ovanligt och många vet inte ens om att det finns krav på sanering. Eftersom jag körde med olja (tank i garaget) fram till jag byggde nytt känner jag, som laglydig 😉 medborgare, till problemet. Här i byn har sålts många hus med nedgrävda tankar (hus och tomter är små) och det uppmärksammas först när den där rosenbusken inte tar dig trots mycket pyssel.

Jag kan inte tänka mig att kommunen har någon aktuell lista på de som tidigare eldade med olja.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
AXS
T Tjompen1968 skrev:
Tanken ska, ifall man ska följa myndighetskraven, i första hand saneras, sedan kan den demonteras eller fyllas med lämpligt material typ sand.

Hur mycket olja det är vet jag inte men den får saneringsfirman ta hand om.

Ska jag försöka få säljaren att betala då hen inte upplyst om tanken?
Tror du har en lång uppförsbacke där, skulle lägga min energi på annat.

Skulle alltså ta bort den mest för att kunna plantera något där, tror inte skillnaden i pengar blir så stor. Det är rengöringen som kommer dra iväg i så fall.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har kraftiga misstankar om att jag kan ha samma problem. Du får gärna återkomma och rapportera om hur du löste detta.😀/LOB

• Gilla
Tjompen1968
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Menade snarare att detta är något man kan förvänta sig med gamla hus med konverterad vattenburen värme, om man inte ser bevis eller får utfästelser om något annat.
Ifall man är äldre, har köpt hus och är kunnig inom dylika ting. Alla andra förväntar sig att bli upplysta om dylika problem vilket jag tycker är helt korrekt. Döljer man medvetet ska man ha på moppo kan jag tycka.

Säljaren har sagt att han vetat om att tanken finns men inte meddelat detta.

• Gilla
Aspenridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.