Byggahus.se

Hur gör jag med tröskel?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Hej på er alla
    Vet inte om jag är på rätt sida men har många funderingar och behöver hjälp .
    Har köpt ett hus som håller på renovering( små saker), jag har bytt dörrar som va gammal 86×200 , köpte 8×20 dörrar och satt nya karmar på dem gamla karmar men har problem med tröskel, den nya är 93mm men gamla är 160mm,, gjorde fräsning under den nya tröskel och la på den så ser det ut
    Har 3 såna dörrar med såna problem och en öppning som uttan dörr som visar på bilden
    Tack redan för alla svar och hjälp

2. SkitOxe
    Medlem · Nivå 6
    Jag fattar inte? Sätt dit en bredare tröskel?

3. A
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaret men jag tänkte om jag kan hitta ett billigare sätt att fixa det. Det finns 150mm men kostar 2000 för 4 dörrar som ska ha

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    Javisst har du kommit rätt! :cool:

Om du har tillgång till fräs, som jag tolkar ditt första inlägg som, så gör egna trösklar — både billigare och roligare!

Om inte, så gör egna trösklar ändå, genom
    att limma olika lister på varandra.

Använd om möjligt hårda träslag och lacka med golvlack.

5. A
    Medlem Nivå 3
    Har såg , kap maskiner slipp maskiner men inget fräs om jag köper nåt hårda trä eller vill lima två tröskel vad borde jag tänka på ( skarven mellan trösklar ferg på limet? )

6. A
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaret ska försöka hitta nåt hårda plan eller ek som är 8-12 mm och 140-160mm bredd och slippa lacka själv

• Laddar…
  7. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    Limma med vanligt vitt trälim och pressa ihop med så många tvingar du kan hitta, köpa, låna, tigga dig till och sno som möjligt (med mellanlägg emellan förstås så du inte skadar brädorna). Slipa dän ev. befintlig lack på kontaktytorna först. Torka bort överflödigt lim med en gång.

Lacka ALLTID efteråt.