Hej.

Håller på att byta innertak och har rivit bort det gamla. Den gamla glespanelen satt spikad längs med takstolarna, alltså endast i spånten. Nu sitter där original innertak i masonit, sjukt ojämnt.
Jag tänker glesa tvärs över takstolarna, cc 30cm och samtidigt jämna ut med laser så jag får ett helt rakt tak.
Min fråga Nu är om jag även behöver riva masoniten?
Om jag river den, bör jag sätta någon typ av duk/plast, eller ska jag bara låta masoniten sitta kvar och möjligen dreva dem springor jag hittar längs vägg/tak?
 
  • Ojämt innertak med glespanel och masonitdelar exponerade, elektriska ledningar synliga; del av en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt innertak med synliga masonitpaneler och spånt längs takstolarna, pågående arbete med att byta till ett nytt, rakt innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt innertak med borttagen glespanel, synliga masonitplattor och laserinstrument uppsatt i hörn av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen..

Är det kallvind ovanför?
Om - Går det att se om det finns någon ångspärr? Vad för typ av isolering?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej och välkommen..

Är det kallvind ovanför?
Om - Går det att se om det finns någon ångspärr? Vad för typ av isolering?
Det är kallvind ovanför, isoleringen är omgjord 2000 enligt pappren.
Det ligger någon typ av svart papp / duk mellan isoleringen och spånt. Isoleringen består av typ mald papper ser det ut som.
Lyckades hitta ett fint mushål, perfekt att fota genom 😅

Min tanke är att masoniten kanske fungerat som någon typ av "ångspärr", tar jag bort den så kanske det blir tokigt?
Huset är från 1943 och denna delen är tillbyggd 1956
 
  • Närbild av gammal isolering av mald papper i en takstruktur, med ett mushål synligt genom ett lager svart papp eller duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var min tanke också.
Jag hade nog låtit masoniten sitta kvar.
 
  • Gilla
LillfinneN85
  • Laddar…
LillfinneN85 LillfinneN85 skrev:
Det är kallvind ovanför, isoleringen är omgjord 2000 enligt pappren.
Det ligger någon typ av svart papp / duk mellan isoleringen och spånt. Isoleringen består av typ mald papper ser det ut som.
Lyckades hitta ett fint mushål, perfekt att fota genom 😅

Min tanke är att masoniten kanske fungerat som någon typ av "ångspärr", tar jag bort den så kanske det blir tokigt?
Huset är från 1943 och denna delen är
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det var min tanke också.
Jag hade nog låtit masoniten sitta kvar.
Jag låter den sitta, har den suttit sedan -55 och ändå så "fin" bör det inte vara några problem. Tack för svar 😎
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Dock skulle jag sätta upp ångspärrlager på hela takets inneryta innan ytlagret byggs på, såvida inte huset garanterat alltid har undertrycksventilation. masonit agerar inte som ångspärr.

En lite extra kostnad/arbete att göra nu innan ytlagren byggs på men dyrt att göra i efterhand om vinden visar tecken på att bli fuktig.

Att tilläggsisolera en vind medför alltid en ökad risk för fuktpåslag då med mer isolering ju mindre värme blir det i vindsutrymmet mellan trossbotten med isolering ovanför sig och takets reglar och spont och med det högre luftfuktighet och detta förvärras om det hela tiden silar upp fuktigare bodels-luft och någonstans på vägen i isoleringen eller glipor i isoleringen till undersidan av takens råspont når daggpunkten och det börja kondensera ut vatten.
 
X xxargs skrev:
Dock skulle jag sätta upp ångspärrlager på hela takets inneryta innan ytlagret byggs på, såvida inte huset garanterat alltid har undertrycksventilation. masonit agerar inte som ångspärr.

En lite extra kostnad/arbete att göra nu innan ytlagren byggs på men dyrt att göra i efterhand om vinden visar tecken på att bli fuktig.

Att tilläggsisolera en vind medför alltid en ökad risk för fuktpåslag då med mer isolering ju mindre värme blir det i vindsutrymmet mellan trossbotten med isolering ovanför sig och takets reglar och spont och med det högre luftfuktighet och detta förvärras om det hela tiden silar upp fuktigare bodels-luft och någonstans på vägen i isoleringen eller glipor i isoleringen till undersidan av takens råspont når daggpunkten och det börja kondensera ut vatten.
Låter vi det vara som det är så gör vi ju ingen förändring i dem olika skikten, det har ju fungerat bra i 25-30 år tänker jag 🙂
Jag rev bort det gamla taket och glespanelen(mest för det var snett å jävligt). Beslutet blev att låta masoniten sitta. Nu har jag satt ny gles och taket åker upp imorgon 😎
Lite kul dock hur jävla snett saker kan bli med åren 😅
 
  • Måttband mot snett tak med laserlinje som visar byggprojektets ojämnhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttstock mot glest tak visar snedhet med laserlinje, vilket illustrerar lutningen i det pågående renoveringsprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med ny glespanel och rosa laserlinje för att justera ojämnheter i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny glespanel monterad mot tak med masonit kvar, träreglar fixerade på plats med hjälp av laser för justering av ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av nyinstallerad glespanel under tak, med masonit synlig ovanför. Laserlinje visar ojämt träarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Masonit och isolering i ett takprojekt, med en laserlinje för att mäta jämnhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.