Hej.
Håller på att byta innertak och har rivit bort det gamla. Den gamla glespanelen satt spikad längs med takstolarna, alltså endast i spånten. Nu sitter där original innertak i masonit, sjukt ojämnt.
Jag tänker glesa tvärs över takstolarna, cc 30cm och samtidigt jämna ut med laser så jag får ett helt rakt tak.
Min fråga Nu är om jag även behöver riva masoniten?
Om jag river den, bör jag sätta någon typ av duk/plast, eller ska jag bara låta masoniten sitta kvar och möjligen dreva dem springor jag hittar längs vägg/tak?
Håller på att byta innertak och har rivit bort det gamla. Den gamla glespanelen satt spikad längs med takstolarna, alltså endast i spånten. Nu sitter där original innertak i masonit, sjukt ojämnt.
Jag tänker glesa tvärs över takstolarna, cc 30cm och samtidigt jämna ut med laser så jag får ett helt rakt tak.
Min fråga Nu är om jag även behöver riva masoniten?
Om jag river den, bör jag sätta någon typ av duk/plast, eller ska jag bara låta masoniten sitta kvar och möjligen dreva dem springor jag hittar längs vägg/tak?
Det är kallvind ovanför, isoleringen är omgjord 2000 enligt pappren.GoForIt skrev:
Det ligger någon typ av svart papp / duk mellan isoleringen och spånt. Isoleringen består av typ mald papper ser det ut som.
Lyckades hitta ett fint mushål, perfekt att fota genom 😅
Min tanke är att masoniten kanske fungerat som någon typ av "ångspärr", tar jag bort den så kanske det blir tokigt?
Huset är från 1943 och denna delen är tillbyggd 1956
LillfinneN85 skrev:
Det är kallvind ovanför, isoleringen är omgjord 2000 enligt pappren.
Det ligger någon typ av svart papp / duk mellan isoleringen och spånt. Isoleringen består av typ mald papper ser det ut som.
Lyckades hitta ett fint mushål, perfekt att fota genom 😅
Min tanke är att masoniten kanske fungerat som någon typ av "ångspärr", tar jag bort den så kanske det blir tokigt?
Huset är från 1943 och denna delen är
Jag låter den sitta, har den suttit sedan -55 och ändå så "fin" bör det inte vara några problem. Tack för svar 😎GoForIt skrev:
Dock skulle jag sätta upp ångspärrlager på hela takets inneryta innan ytlagret byggs på, såvida inte huset garanterat alltid har undertrycksventilation. masonit agerar inte som ångspärr.
En lite extra kostnad/arbete att göra nu innan ytlagren byggs på men dyrt att göra i efterhand om vinden visar tecken på att bli fuktig.
Att tilläggsisolera en vind medför alltid en ökad risk för fuktpåslag då med mer isolering ju mindre värme blir det i vindsutrymmet mellan trossbotten med isolering ovanför sig och takets reglar och spont och med det högre luftfuktighet och detta förvärras om det hela tiden silar upp fuktigare bodels-luft och någonstans på vägen i isoleringen eller glipor i isoleringen till undersidan av takens råspont når daggpunkten och det börja kondensera ut vatten.
En lite extra kostnad/arbete att göra nu innan ytlagren byggs på men dyrt att göra i efterhand om vinden visar tecken på att bli fuktig.
Att tilläggsisolera en vind medför alltid en ökad risk för fuktpåslag då med mer isolering ju mindre värme blir det i vindsutrymmet mellan trossbotten med isolering ovanför sig och takets reglar och spont och med det högre luftfuktighet och detta förvärras om det hela tiden silar upp fuktigare bodels-luft och någonstans på vägen i isoleringen eller glipor i isoleringen till undersidan av takens råspont når daggpunkten och det börja kondensera ut vatten.
Låter vi det vara som det är så gör vi ju ingen förändring i dem olika skikten, det har ju fungerat bra i 25-30 år tänker jag 🙂X xxargs skrev:Dock skulle jag sätta upp ångspärrlager på hela takets inneryta innan ytlagret byggs på, såvida inte huset garanterat alltid har undertrycksventilation. masonit agerar inte som ångspärr.
Jag rev bort det gamla taket och glespanelen(mest för det var snett å jävligt). Beslutet blev att låta masoniten sitta. Nu har jag satt ny gles och taket åker upp imorgon 😎
Lite kul dock hur jävla snett saker kan bli med åren 😅
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra med innertaket / fönstersmygen
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kan jag göra åt innertaket?
Tak & Vind -
Vad gör jag åt fula innertaket?
Byggnadsvård -
Hur skall jag göra med innertaket för att få det flytande hela vägen?
Tak & Vind -
Varför ser innertaket ut såhär, och vad kan man göra åt det? Går det att höja?
Byggmaterial & Byggteknik