Hej på er! Jag behöver göra ett hål i en kaklad vägg för att få in ett 100mm rör som jag senare skall koppla en ventilationsfläkt på. Hur gör jag enklast hålet i väggen, dvs i kaklet? Finns det ingen smidig borr man kan använda för håltagning precis som trä/gips borr som enkelt kan göra ett hål på 100mm i ett borrmoment? Läst lite om vinkelslip mm men det verkar svårt och inte alls lika enkelt som en borr Förslag mottages varmt!
Gör inte misstaget att köra med ett 100mm borr, det krävs ganska exakt 105mm för att flänsarna på ett 100mm spirorör ska gå in.
Själv sågade jag mitt hål med en bågfil med kakelblad i, det gick bra, men det var ju visserligen innan jag satte kaklet på plats. Sitter det redan på väggen är nog hålsåg det enda vettiga alternativet. Tyvärr är dom rätt dyra.
Ser jättefin ut men var köper jag den och vad kopplar jag den till och vad kostar den, får inte bli för dyrt för ett litet hål? Det står "För sticksåg" på den även om jag nu tycker det ser ut som en del till en borrmaskin?
En hålsåg för kakel i den dimensionen tror jag är helt orimlig att köpa för ett enstaka hål. Jag gissar på minst 1000 kr. prova med uthyrningsfirmor istället.
Precis, det är svindyrt och finns mig veterligen inga billiga. Hyra tror jag är bästa lösningen.
Alternativet är väl att knacka ner en kakelplatta och ersätta med en ny som du sågar innan du sätter dit den. Har du kakel över och det inte är ett våtrum så tror jag detta är bästa lösningen.
Kommer du åt att såga med en sticksåg kan kakelblad vara ett alternativ,
[bild]
Tejpa, rita, borra ett litet hål först för att få in bladet, sen är det bara att såga (beroende på vad du har bakom plattan).
Dremel Trio kan vara ett annat alternativ.
Verkar ju riktigt bra! Vad tror ni om att borra massa små hål runt allt, säg 10mm borr a 40st borrhål för att komma igenom, kan det vara en bra lösning?
Hur lätt är det att plattan spricker om man använder en sticksåg tex med denna typ av sågblad?
Du får en väldig massa kant att jämna till med 40 hål.
Jag har aldrig spräckt en platta med sticksågen, låg fart och ingen pendling. Det går att såga radie med den, hur liten kommer jag inte ihåg.
Vill du ta bort i mindre delar kanske 4 hål i "hörnen" på cirkeln, såga mellan hålen i ett kors och sedan såga ur en kvart i taget.
Vad tror ni om den här då? Relativt billig men den är 110mm men det kanske inte gör så mycket, vad säger ni experter? Vad tätar man med i så fall mellan vägg och rör, de få millimeter som blir mellanrum... Fogskum och silikon utanpå?
Dreva med vanlig isolering, alternativt fogskum. Silikon verkar bara onödigt, men det gör ju inte så mycket heller. Kolla så att ditt frånluftsdon täcker 110mm med lite marginal, men det tror jag de flesta gör faktiskt.
Måste och måste, ska du följa BKR:s regler så bör det väl sitta en manschett över röret också, det är ju lite sent nu. Jag antar att den inte sitter där vatten kommer sprutas så i praktiken är det nog ingen fara alls, kleta du dit lite silikon!
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.