Byggahus.se

Hur gör jag ett köp?

1. J
    Medlem · 246 inlägg

Jorg

Medlem
    Vet någon vart jag kan hitta information om hur ett husköp går till och vilka olika handlingar och dokument som krävs och vart allt ska skickas, osv, osv?

[Frågan är alltså - om jag vill genomföra ett köp utan att gå genom mäklare: hur gör jag då?]

2. K
    Medlem · 96 inlägg

KMH

Medlem

Re: Hur gör jag ett köp?

Hej

I bokhandeln kan du köpa Köpekontrakt och Köpebrev. Köpebrevet ska skickas till Inskrivningsmyndigheten vid den tingsrätt där fastigheten finns för registrering av lagfarten. Du kan ringa dem och fråga vilka handlingar de vill ha och hur du ska betala kostnaderna. (tingsrättens/lagfart).

Det finns en bok som heter "juridik till vardags" författare Wahlström & Widstrand, kostar ca 200-300 kr, finns säkert på biblioteket. I den finns det enkelt förklarat en del kring fastighetsköp (och massa annat bra att veta).

3. J
    Medlem · 246 inlägg

Jorg

Medlem

Tack KMH för informationen!

Ytterligare en fråga: pantbrev? Vem ombesörjer detta och hur gör man? (eftersom vi nu inte kommer att ha någon mäklare inblandad) Banken kräver väl att pantbrev ska tas ut som säkerhet för sina lån?

4. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Om ni kommer fixa lån genom banken hjälper de gladeligen till med att fixa fram både pantbrev och lagfart (och passar då givetvis på att ta lite betalt för sina tjänster också).

5. J
    Medlem · 246 inlägg

Jorg

Medlem

Pantbrev och lagfart ordnar man alltså inte själv i detta fall? Eller kan man göra det?

Jag förstår att det är mycket enklare att lägga över arbetet på banken, i och för sig...

Någon som har erfarenhet av detta?

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 022 inlägg

hempularen

Moderator

Vad gäller pantbreven så har jag aldrig hört talas om att man gör det själv (säkert fullt möjligt). Men idag är pantbreven elektroniska, så dom skall på något sätt in i bankens dator.

Om du köper av en "okänd" så skulle jag nog föreslå att du låter benaken sköta både lagfart och pantbrev, samt kanske hjälpa till med lite tips om köpekontraktet. Det finns ju fler handlingar som ex. frågelista om tänkbara fel etc. som man bör ha med i en affär, Banken tar en avgift för detta men det är mycket billigare än att anlita en mäklare, och vad gäller den juridiska kvaliteten sannolikt mycket bättre än vad många mäklare presterar.

7. J
    Medlem · 246 inlägg

Jorg

Medlem

En mäklare tar cirka 5000:- för att skriva alla handlingar.

Banken skriver inte köpekontrakt och köpebrev.

Har precis pratat med vår bankman och fått veta att just lagfart och pantbrev ombesörjer banken, men köpekontrakt och köpebrev går bra att skriva själv (rekommenderade att köpa detta i bokhandeln).

8. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Anledningen till att banker brukar vilja ombesörja lagfart och pantbrev är att det är först när pantbreven finns som de har en formell säkerhet i fastigheten. (Annars kanske du tar ut pantbrev och ger till någon annan) och det är först när man har lagfart på fastigheten som pantbrev kan tas ut. Banken brukar ta ut runt en tusenlapp för denna "tjänst".

9. K
    Medlem · 96 inlägg

KMH

Medlem

Jag håller med alla andra. Låt banken fixa lagfart och pantbrev - jag förmodar att du ska låna pengar för köpet, annars har du ingen nytta av pantbrev.

Tingsrättens kostnaden för pantbrev och lagfart är ganska höga (1,5% för den ena och 2% , för den andra plus tingsrättens avgifter = om du köper ett hus för 1 mille som inte har några pantbrev uttagna kostar det dig 15´+ 20´+ hanteringskostn hos tingsrätten. Totalt ca 36-37 tkr). För pappersarbetet runt detta tar banken 500 - 1.000 kr.  Väl värda pengar för att allt ska bli rätt, tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.