Håller på med en mindre ombyggnad och har av KA fått en kontrollplan där det finns ett antal punkter markerade med egenkontroll. Men hur gör jag det när jag inte ens förstår vad som ska kontrolleras (t.ex. hänvisning till någon paragraf i PBL)? På vilket sätt ska jag förvänta mig hjälp av KA?

Då skall nog din entreprenör fylla i. Mao egenkontroll av eget arbete. Så hade vi i vår kontrollplan på många punkter egenkontroll av oss eller byggentreprenören beroende på om det är eget eller inhyrda moment. Har du inte koll på reglerna och vad som skall kontrolleras, så har du troligen en entreprenör med också?

M mojjen skrev:
Då skall nog din entreprenör fylla i. Mao egenkontroll av eget arbete. Så hade vi i vår kontrollplan på många punkter egenkontroll av oss eller byggentreprenören beroende på om det är eget eller inhyrda moment. Har du inte koll på reglerna och vad som skall kontrolleras, så har du troligen en entreprenör med också?
Ja, det är ungefär så jag förstår att vår KA menar. Blir bara lite förvirrad av att på en del ställen tolkar jag som att ”egenkontroll” betyder att det är byggherren som är ”egen” dvs är den som ska se till att det blir rätt. Och ja, vi har en entreprenör som utför arbetet.

Hyra in en KA kanske då?

nino nino skrev:
Hyra in en KA kanske då?
Vi har en certifierad KA. Är bara inte säker på att jag förstår honom rätt. Han har gjort en kontrollplan där de flesta punkterna är markerade ”egenkontroll”. Men det betyder alltså inte att jag ska kolla utan det är entreprenören som ska kolla sitt eget jobb och redovisa till KA hur han gjort?

Secdet mer spm att egenkontrollen skaöl göras av den som utför arbete. Mao man kontrollerar att man utfört sitt uppdrag enligt plan. Det du gör själv gör. Du egenkontroll, det annan entreprenör utför svarar dom för egenkontroll. Andemeningen är att det inte behövs en extern kontroll, av tex KA.

• Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
Som byggherre är du ansvarig för att kontrollerna görs, men det är utföraren som skall kontrollera sig själv. Ditt ansvar begränsas till att få protokollet ifyllt.

• Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.