Hej!

Jag har funderingar på att platsgjuta en stödmur på min sida av tomtgräns som lutar ner mot en granne.

Sträckan på grannens tomt är en sluttning på ca 16 meter och djupaste punkten är ca 80cm (ca 3 meter), därefter ligger marken på samma höjd både i början och slutet.

Gräver man ut efter djupaste punkten hela vägen eller gör man som en trappa?
Tanken är att gjuta som ett långt L stöd.

Eller hur man brukar göra?

Varför inte bara köpa färdiga l-stöd och stoppa ner?

Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Varför inte bara köpa färdiga l-stöd och stoppa ner?
Jag tror kostnaden blir ungefär detsamma som att platsgjuta, i och med att kranbilen och leveransen av L-stöden inte är gratis.
Samt så tycker jag det blir stabilare med platsgjutet för L-stöd har en tendens att röra sig mellan skarvarna efter x antal år.

H Hibbi skrev:
Jag tror kostnaden blir ungefär detsamma som att platsgjuta, i och med att kranbilen och leveransen av L-stöden inte är gratis.
Samt så tycker jag det blir stabilare med platsgjutet för L-stöd har en tendens att röra sig mellan skarvarna efter x antal år.
Där tror jag tyvärr du tänker fel. Dels så är l-stöd utformade för att klara marktrycket, man måste tänka på hur man gör när man gjuter själv. Den stora fördelen med l-stöd är att du kan gräva en "vägg" vid foten, sen när bädden är klar ställer man ner och återfyller. Om du gjuter själv får du göra en slänt max 1:1 sen måste du vänta tills betongen är delvis brunnen innan du stödfyller. Om det blir ösregn och marken kanar så är muren förstörd, med l-stöd finns inte den risken

Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Där tror jag tyvärr du tänker fel. Dels så är l-stöd utformade för att klara marktrycket, man måste tänka på hur man gör när man gjuter själv. Den stora fördelen med l-stöd är att du kan gräva en "vägg" vid foten, sen när bädden är klar ställer man ner och återfyller. Om du gjuter själv får du göra en slänt max 1:1 sen måste du vänta tills betongen är delvis brunnen innan du stödfyller. Om det blir ösregn och marken kanar så är muren förstörd, med l-stöd finns inte den risken
Ja det är jag med på att det är mer jobb jämfört med färdigköpta, samt schaktningen.

Men frågan blir oavsett vad jag väljer. Lär jag gå efter högsta höjden hela vägen L-stöd 80cm eller kan jag efter den sträckan välja en som är 60cm hög och därefter 40 osv?

Eller om man gjuter att det blir en trappa alternativt att botten följer grannens höjd.
Men då står hela muren som en banan, det lär väl inte rekommenderas?

Som jag tolkar dig så faller tomten mot grannen 40cm
Den är meckigt att göra grusbädd i olika nivåer, vare sig man gjuter eller sätter stöd.
Jag skulle utgå ifrån lägsta punkt och schakta samt plana i våg längs med den nivån. Det blir mer att gräva vid högsta punkt, men grundarbetet blir otroligt mycket enklare ifall det bara finns en nivå att väg in

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.