Byggahus.se

Hur går jag vidare här? Gullfiber med svartmögel i innertaket.

1. K
    Medlem Nivå 5
    All material av cellolusa, som mögel gillar. Ser ju nästan nytt ut. Inget problem där enligt mitt tycke.

2. A
    Medlem · Nivå 4
    Ok från fuktkillen och rivningen går vidare. Av allt att döma är den vitmålade masoniten någon form av ålderdomlig diffusionstätning.

Bilden nedan visar lite gult damm mellan två plankor. Det är snustorrt så tror inte det är någon svamp el liknande. Spår av något som bott i taket ett tag kanske?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200114_145433.jpg

För att komma åt åkte garderobens vägg. Här frestar det ju att riva helt men jag tycker regeln känns lite grov?

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Om du har sk svensk takstol så kan stolpen vara del av takstolen.

4. A
    Medlem · Nivå 4
    Ser inte ut att vara svensk takstol, likväl är den väl del av konstruktionen?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20200115-162944.png

Som du säkert ser på övervåningen så är det lite blandat hur och var väggarna slutar. Det har ju hänt en del med huset sedan 1930, tyvärr är bland annat glasverandan borta. Borde kanske försöka hitta någon konsult i Jönköping som kan titta på det. Förvaringen är visserligen inte fel att ha, men jag är ju 190cm lång också. Inte helt smidigt.

5. C
    Renoverare Nivå 6
  6. Bästa svaret

Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det där är vad jag tänkte på. Kanske kallas inte den varianten svensk takstol, kanske är det ramverk, men oavsett så tror jag att de vertikala benen/stolparna är en del av den bärande konstruktionen.
    Ja, det behövs ngn som kan mäta/kolla på plats och räkna på takstolslaster.

• Laddar…