Hej!
De föregående ägarna till vårt hus hade en djup rabatt precis intill husgrunden, som vi av flera anledningar ville bli av med. Vi har nu grävt upp hela rabatten och planerar att fylla med makadam (+ prydnadssten överst) men skulle behöva lite kloka tips och råd. Som ni ser finns det både en sluttande berggrund i rabatten, samt isodränplattor längst med själva husgrunden. Bör man lägga geotextilduk över hela området innan man fyller med makadam? Bör man skapa någon slags lutning bort från husgrunden, och hur gör man det bäst i sådana fall? Annat vi behöver tänka på?
TUSEN tack för hjälpen från två nybörjare!!!
De föregående ägarna till vårt hus hade en djup rabatt precis intill husgrunden, som vi av flera anledningar ville bli av med. Vi har nu grävt upp hela rabatten och planerar att fylla med makadam (+ prydnadssten överst) men skulle behöva lite kloka tips och råd. Som ni ser finns det både en sluttande berggrund i rabatten, samt isodränplattor längst med själva husgrunden. Bör man lägga geotextilduk över hela området innan man fyller med makadam? Bör man skapa någon slags lutning bort från husgrunden, och hur gör man det bäst i sådana fall? Annat vi behöver tänka på?
TUSEN tack för hjälpen från två nybörjare!!!
Försök matcha underlaget med stenläggningen underlag. Stenläggningen verkar ju fungera så få kommer hörnet att funka.
För övrigt så tycker jag att det kan vara charmigt med gamla hus, hade nog försökt behålla hällen i dagen om det vart mitt hus. Men jag vet inte om det är möjligt, beror på hur huset är konstruerat. Undrar hur dom tänkt och gjort när man byggt huset.
Kan det vara så att det är uppfyllt så stenläggningen är 30 cm över ursprunglig marknivå? Verkar lite konstigt att man fyllt upp så nära putsen.
För övrigt så tycker jag att det kan vara charmigt med gamla hus, hade nog försökt behålla hällen i dagen om det vart mitt hus. Men jag vet inte om det är möjligt, beror på hur huset är konstruerat. Undrar hur dom tänkt och gjort när man byggt huset.
Kan det vara så att det är uppfyllt så stenläggningen är 30 cm över ursprunglig marknivå? Verkar lite konstigt att man fyllt upp så nära putsen.
Fyll med kross 0-18 mm i skrevan skulle jag säga. Skapa en lätt sluttning från huset. Vill ni ha makadam, lägg det som ett dekorationslager överst.
Varför inte makadam hela vägen? Ja det leder ju ned regnvatten till grunden och det vill ni inte. Ni vill att dagvattnet rinner bort från husets grund.
Varför inte makadam hela vägen? Ja det leder ju ned regnvatten till grunden och det vill ni inte. Ni vill att dagvattnet rinner bort från husets grund.
Det kan ju vara läge att i hörnet först fylla med lämplig krossprodukt upp till 7-10 cm under färdig yta som lutar ut från hörnet och sedan lägga en Platon eller motsvarande som lutar utåt som leder ut nederbörd. Ovanpå denna kan ni sedan lägga dekorgrus och då är fraktionen inte viktig.
Som hörnet ser ut så känns det otroligt att det finns underliggande dräneringsrör så jag skulle i all fall vilja få bort all nederbörd från hörnet.
Vill man absolut ha lite grönt där kan man ju köra någon urna i dekorgruset
Som hörnet ser ut så känns det otroligt att det finns underliggande dräneringsrör så jag skulle i all fall vilja få bort all nederbörd från hörnet.
Vill man absolut ha lite grönt där kan man ju köra någon urna i dekorgruset
Tack snälla alla för er hjälp och tid! En säkert dum och helt okunnig fråga, men om man lägger kross i hörnet så kommer det alltså att leda bort vattnet och inte "binda kvar" vattnet såsom jorden har gjort fram till nu? Och om man lägger kross, vilken lutning bör vi försöka uppnå? Och förstår jag det rätt att ni rekommenderar kross nästan ändå upp till marknivå invid väggen och sen bara dekorationsgrus ovanpå?
Tusen tack igen och ha en fin dag!
Tusen tack igen och ha en fin dag!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fyller man på filtermassa på bästa sätt i avsyrningsfilter
Vatten & Avlopp -
Hur fyller jag igen vattenfylld smörjgrop
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur sätter jag bäst igen ett hål i gipsvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fyller jag igen detta hål i dörren?
Fönster & Dörrar -
Hur fyller man bäst igen skarvar i golv väggar och tak när man flyttat en vägg? Ska det vara plast och gullfiber i golvet som är ca 10 cm djupt?
Stenhus