15 234 läst ·
25 svar
15k läst
25 svar
Hur fylla jordvärmeslangen med Etanol?
Sida 1 av 2
Hej
Ska precis påbörja installationen av en Nibe Fighter med 500 m slang. Kommer att gräva ned slangen om ca 2 veckor. Har själv räknat ut att det går åt ca 1 L etanol per meter slnag (Är det rätt?) men hur gör jag för att fylla slangen?
Tips och ideér efterlyses tacksamt.
För att hålla kostnaden nere så gör jag slanggrävning etc själv medan proffsen sköter själva installationen.
Ska precis påbörja installationen av en Nibe Fighter med 500 m slang. Kommer att gräva ned slangen om ca 2 veckor. Har själv räknat ut att det går åt ca 1 L etanol per meter slnag (Är det rätt?) men hur gör jag för att fylla slangen?
Tips och ideér efterlyses tacksamt.
För att hålla kostnaden nere så gör jag slanggrävning etc själv medan proffsen sköter själva installationen.
Blanda sprit och vatten i en stor balja/tunna, använd en KRAFTIG pump (typ jetpump) och pumpa runt blandningen minst en timme för att få bort det mesta av luften. Blandningen ska vara 30% sprit. Och ha färdigblandad sprit för att fylla på i "baljan".
det är viktigt at blanda i ett kärl, så det är färdigblandat när du pumpar i det i slangen.
hur du smidigart fyller beror ju lite på hur ditt system är byggt.
jag skulle ha "returen" isärkopplad så luften lätt kan evakueras.
sitter expantionskärlet på rätt ställe så går det att fylla via det. sen kan du fylla på expantionskärlet med en billig trädgårdspump (en sån man har på borrmaskinen) funkar med vad somhelst i pumpväg...
när väl hela systemet är fult kan du gå in i instalatörsmenyn & cirkulera vätskan med värmepumpens egen cirkulationspump.
hur du smidigart fyller beror ju lite på hur ditt system är byggt.
jag skulle ha "returen" isärkopplad så luften lätt kan evakueras.
sitter expantionskärlet på rätt ställe så går det att fylla via det. sen kan du fylla på expantionskärlet med en billig trädgårdspump (en sån man har på borrmaskinen) funkar med vad somhelst i pumpväg...
när väl hela systemet är fult kan du gå in i instalatörsmenyn & cirkulera vätskan med värmepumpens egen cirkulationspump.
Ska du lufta med den inbyggda pumpen får det inte finnas några luftfickor på slangen, den pumpen är normalt på tok för klen för att dra med sig luften som samlas i högpunkterna. Resultatet kan bli att man under lång tid får efterfylla och lufta, När systemet är fullt låter du returen gå till "bajan" och kör sedan runt tills att inga bubblor kommer med returen. Men använd en pump med lite "klös" i.
Men, hur mycket räknar du att tjäna på det? Har du kollat runt om det går få jobbet gjort på olika betalningssätt? Hur har du tänkt att göra det själv? Du kanske har tillgång till de rätta maskinerna, då har jag förståelse, att gräva med tex en minigrävare är ju ingen vidare bra ide.
Fast de som skall koppla in pumpen göra rörarbeterna borde ju hur som helst kunna fixa fyllningen av slangen. När man gräver ner den brukar man trycksätta med luft.
Fast de som skall koppla in pumpen göra rörarbeterna borde ju hur som helst kunna fixa fyllningen av slangen. När man gräver ner den brukar man trycksätta med luft.
Vi ska precis till att få ner jordvärmeslangen. Även här 500 meter. Men hit kommer en snubbe och plöjer ner slangen. Går hur fort som helst och inte var det speciellt dyrt heller. .Någonstans kring 15.000 får vi betala. Med slangen inräknad.
Om spriten ingår vet jag inte...får väl koppla på hembrännarn...
Och NEJ, Om nu någon grinpelle får för sig att anmäla till polisen att jag har en hembrännare kan jag kategoriskt neka. Är nykterist så i mina slangar blir det bara vatten...
Om spriten ingår vet jag inte...får väl koppla på hembrännarn...
Och NEJ, Om nu någon grinpelle får för sig att anmäla till polisen att jag har en hembrännare kan jag kategoriskt neka. Är nykterist så i mina slangar blir det bara vatten...
Eftersom jag har mycket bra kontakter på materialsidan så kommer jag åt en hel del av installationsgrejorna till bra pris. Men då jag vill ha installationen bra gjord och inte känner någon rörmokare jag riktigt litar på så har jag anlitat ett riktigt proffsföretag på värmeinstallationer. Men de vill att slangen är nedgrävd och fylld när de kommer så då fixar jag det själv. Tack för tipset om pumpens kapacitet, jag hade nog försökt med en borrmaskinspump annars och fått stå en hel helg.
Eftersom jag fick bra och omdömmesgilla svar (vad jag tror iallafall
) så kan jag väl slänga ut en kompletterande fråga.
Det aktuella huset har alltid haft vedpanna som jag numera kompletterar med elpatron då jag inte bor där veckans alla dagar. Min gammla CTC vedpanna är på väg att ge upp och därför tar jag steget mot en uppvärmning som ska vara enkel och snål samt fungerar även fast ingen är hemma på 14 dagar. Men eftersom jag har egen skog och en massa ved så tänkte jag installerar en ny vedpanna av enklare modell för att avlasta och stödja vid behov. Frågan är om det fungerar och är det något som jag behöver tänka på vid panninstallationen?
Eftersom jag fick bra och omdömmesgilla svar (vad jag tror iallafall
Det aktuella huset har alltid haft vedpanna som jag numera kompletterar med elpatron då jag inte bor där veckans alla dagar. Min gammla CTC vedpanna är på väg att ge upp och därför tar jag steget mot en uppvärmning som ska vara enkel och snål samt fungerar även fast ingen är hemma på 14 dagar. Men eftersom jag har egen skog och en massa ved så tänkte jag installerar en ny vedpanna av enklare modell för att avlasta och stödja vid behov. Frågan är om det fungerar och är det något som jag behöver tänka på vid panninstallationen?
Jag hoppas jag får störa med lite pumpfunderingar i din tråd.
Jag har funderat på att använda en dränkbar Alko nr 731045 från Jula för kollektorpåfyllningen. Priset är måttligt och den går använda till annat sedan (förhoppningsvis).
Vad tror ni , är det bara att glömma den pumpen eller kan det funka.
Särskilt med tanke på att kunna trycka ur luft ur slingan.
Jag har funderat på att använda en dränkbar Alko nr 731045 från Jula för kollektorpåfyllningen. Priset är måttligt och den går använda till annat sedan (förhoppningsvis).
Vad tror ni , är det bara att glömma den pumpen eller kan det funka.
Särskilt med tanke på att kunna trycka ur luft ur slingan.
Tack elmont!
till både Elmont och spikerscorner
hur mycket brinol gick det år per meter slang?
1 liter kan väl inte stämma :screwy:
1 liter kan väl inte stämma :screwy:
Jo, en liter vätska per meter går det åt.
Innerdiametern på en 40-slang är 35 mm, Radien är alltså 0,0175 meter ->3,14x0,0175^2 = 0,00096 kvadratmeter. En meter slang ger alltså 0,00096 kubikmeter = 1 liter.
Innerdiametern på en 40-slang är 35 mm, Radien är alltså 0,0175 meter ->3,14x0,0175^2 = 0,00096 kvadratmeter. En meter slang ger alltså 0,00096 kubikmeter = 1 liter.
Redigerat:
jaaa då stämmer det, 1 liter vätska.
men den spädes väl med 70% vatten, dvs 3 dl brinol per meter?
höll på sätta i halsen när jag skulle behöva cca 600 liter brinol a 15000:-
men den spädes väl med 70% vatten, dvs 3 dl brinol per meter?
höll på sätta i halsen när jag skulle behöva cca 600 liter brinol a 15000:-