Hus från början av 1900-talet som någon gång blivit med toa inomhus, varpå rördragning har gjorts i efterhand och hål har tagit upp för dessa i källaren (troligtvis)

Problemet: från hålet känner man att det strömmar in unken luft. Inte fukt/mögel eller liknande, men det luktar typ golv/mellan- lager.. gammalt bös.

Jag skulle vilja täppa igen det och tänkte först kalkbruk likt resten av väggarna. Sen blev jag osäker på rören och det som finns där innanför. Är det en väldigt dum idé att stänga åtkomst till sådana rör och kopplingar som man kan se en bit in?

Hur hade ni gjort? Hål i källarvägg med tegelfyllnad och synliga rör, från äldre hus. Fråga om röråtkomst och tätningslösningar diskuteras i forumtråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål i husvägg med exponerade rör och elkablar, omgivna av tegel och byggmaterial, i en källare från tidigt 1900-tal.
Skapa konto

Rördragning med isolering och smutsigt område i källare, visar hål i väggen.
Skapa konto

Ja koppar och cement är ingen bra kombination. Det ser ut att vara kopplingar på värmesystemet vilka har en begränsad livslängd. Dock är en läcka på dem kanske ingen fara då det bara finns en begränsad mängd vatten i värmesystemet.

En tanke jag fick var att fylla med lecakulor och sedan ett jämt lager fogskum som du sedan spacklar över. Då får du något som är lätt att ”demontera” om du behöver reparera något i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.