Byggahus.se

Hur funkar strålning från trådlösa apparater?

1. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 195 inlägg

Per EskilssonPremiumikon: Traktor

Administrator
    När jag sitter i tv-soffan och surfar trådlöst klagar Marléne på att hon känner av det trådlösa uppkopplingen och ber mig stänga av. Jag känner också av strålningen, fast lider inte lika mycket som hon, kanske eftersom jag drar nytta av funktionaliteten medan min fru inte gör det när hon ser på tv.

Samma sak händer när vi befinner oss i bilen och jag pratar i mobilen. Är det någon som vet hur strålning och trådlös kommunikation fungerar? Vilken väg tar kommunikationen från och till datorn, är det alltid den kortaste vägen genom väggar eller går den runt hörn eller studsar den sig fram? Jag hoppas ni förstår min frågeställning.

2. H
    Medlem · Västernorrland · 257 inlägg

hheheh

Medlem
    Intressant, hur känner ni av strålningen menar du? Radiovågor sprider sig från respektive antenn som ringar på vattnet ungefär och studsar på väggar och föremål men går även igenom såklart.

3. Per Eskilsson

Administrator
    OK, då går radiovågorna inte bara som en stråle direkt från punkt a till b. Är det så att den starkaste "strålningen" är mellan punkterna eller är den jämt fördelad. Kan jag själv mäta strålningen på något sätt? Jag menar går det att köpa en apparat som man kan springa runt med och mäta vid olika punkter?

4. Q
    Medlem · Östergötland · 114 inlägg

qvirre

Medlem
    Rätt övertygad om att ni inte skulle "klara" ett blindtest. Men testa gärna några gånger att slå av och på sändaren utan att din fru vet om det och fråga om hon kan känna det.

Det hela beror helt på vilken frekvens som används och hur antennen ser ut. Även det synliga ljuset är elektromagnetisk strålning. Desto högre frekvens på radiovågorna desto mer likt synligt ljus blir det. Höga frekvenser har mera riktverkan och studsar mer på material. Lägre frekvenser tenderar att mera breda ut sig och sprida sig runt hörn/öppningar. Du kan jämföra med diskant och bas på ljudvågor. Diskanten (hög frekvens) studsar och absorberas i väggar med basen tar sig igenom och sprider sig i hela huset.

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 707 inlägg
    Köpa går förstås men det är väldigt dyrt. Kanske kan du hyra en apparat men nästa problem är att en lekman inte klarar av att tolka mätresultatet även om du lyckas mäta något.

Per, min dotter på 1,5 år gråter när jag sätter mig vid datorn i soffan på dagarna. Jag gissar att det inte beror på obehag från det trådlösa utan på att hon tycker jag är väldigt tråkig (och saknar förmåga att uttrycka det på andra sätt)......;)

6. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 575 inlägg

joflopp

Medlem
    Ni får vara glada att ni inte bor i lägenhet inne i stan. Jag plockar just nu upp 10 olika trådlösa nät när jag sitter i soffan. När du säger "stänger av", är det accesspunkten ni stänger av eller är det bara datorn? Även om ingen dator för tillfället är uppkopplad till accesspunkten skickar den senare ut information titt som sätt.

7. Bjurran
    Medlem · Värmland · 1 659 inlägg

Bjurran

Medlem
    Jag pluggade på universitetet strax efter att 3G-utbyggnaden påbörjats runt om i landet. En kurskamrat till mig hade precis innan jobbat på ett av de största telekombolagen då och fick flera samtal om just strålningen från detta. Hon berättade t.ex. om en kvinna som hade känt så stora obehag efter att det monterats upp en 3G-sändare på taket på det hyreshuset hon bodde i att hon nu inte längre kunde bo kvar i lägenheten utan hade varit tvungen att bo i hennes sommarstuga. I samtalet till min kurskamrat fick hon dock det tröstande beskedet att hon kunde åka hem igen och testa att bo i lägenheten en vecka om hon kunde återkomma efter en vecka och meddela resultatet. Sagt och gjord, hon ringde tillbaka efter en vecka och tackade för att de hjälpt henne att kunna flytta tillbaka för nu kände hon inget alls. Utan att säga mer bad de då kvinnan att återkomma en vecka senare igen och meddela hur det kändes då. Kvinnan ringde tillbaka och sa att hon sovit bättre den senaste veckan än hon någonsin gjort innan. Då fick hon informationen att strömmen inte blivit inkopplad till sändaren innan samma dag som hon varit tillbaka i lägenheten i en vecka, och uppenbarligen hade hon sovit bättre än någonsin den första veckan sändaren var på.
    Vad jag vill komma till är att mycket är psykiskt, men hur utreder man sånt? Som IT-chef vill jag ju inte blunda för risken, men går den utvärdera? Finns det bevis?

8. Per Eskilsson

Administrator
    Finns det bevis för att trådlöst inte är farligt? För 18 dagar sedan opererade läkare bort en tumör som satt i en spottkörtel under mitt vänstra öra, precis där jag håller mobiltelefonen sedan 15 år tillbaka. Min läkare säger att detta kan komma från strålning.

9. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 707 inlägg
  10. F
    Medlem · Värmland · 110 inlägg

Fiero

Medlem
    Det finns mjukvara till iPhone som mäter signalstyrka. Använde mig av det när vi skulle leta upp en gömd router på jobbet.

11. E
    Medlem · jämtland · 22 935 inlägg

elmont

Medlem
    Man kan ju undra hur folk kan vistas i solljus, en vacker sommardag pytsar den på med över 1000 W/m2 med sina elektromagnetiska strålar. Fältstyrkan hos dom sändare vi använder i våra hem har bara bråkdelar av W/m2 så fort man avlägsnar sig från antennen. Och i bilar är fälten som alstras av bilens "egna" elsystem mångfalt större än dom fält som alstras av tex. mobiltelefoner.
    Efter att i vissa perioder arbetat med elsanering hos "överkänsliga" personer har jag tyckt mig märka att det alltid ligger nått mer än "stålning" i potten. Det kan tex. vara en svårighet att "passa" in i miljön, en stark övertygelse på att "strålarna" är farliga och tex orsakar cancer och har i bakgrunden en oro för en allt för tidig död.
    Dessa personer har även mycket lätt att acceptera allehanda (obelagda) "forskningressultat" som säger att det är farligt och den vetenskapligt belagda forskningen som inte kan hitta farorna avfärdas som "etablissemangets" försök att dölja sanningen.
    Däremot är det ingen tvekan om att (oavsett orsak) dessa människor har problem och bör få hjälp, oavsett vad den verkliga orsaken är.

12. Per Eskilsson

Administrator
    Vet du vad mjukvaran heter? Jag använder en iPhone mycket aktivt sedan i september och det var efter det som knölen dök upp.

13. Per Eskilsson

Administrator
  14. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    Strålningen sprider sig jämt i alla riktningar ut från antennerna. Effekten avtar med kuben på avståndet.
    Intressant är att allting - nätverk, mobiltelefoner, Bluetooth, microvågsugnar - använder samma frekvens: 2,45GHz.

15. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 575 inlägg

joflopp

Medlem
    Om du med mobiltelefoner menar GSM, 3G och 4G så är du fel ute. Dessa använder andra frekvenser som är reserverade.

Frekvenserna för GSM är 900 och 1800 MHz
    För 3G är det motsvarande 2,14 GHz
    4G har reserverats 2,6 GHz

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.