När jag sitter i tv-soffan och surfar trådlöst klagar Marléne på att hon känner av det trådlösa uppkopplingen och ber mig stänga av. Jag känner också av strålningen, fast lider inte lika mycket som hon, kanske eftersom jag drar nytta av funktionaliteten medan min fru inte gör det när hon ser på tv.
Samma sak händer när vi befinner oss i bilen och jag pratar i mobilen. Är det någon som vet hur strålning och trådlös kommunikation fungerar? Vilken väg tar kommunikationen från och till datorn, är det alltid den kortaste vägen genom väggar eller går den runt hörn eller studsar den sig fram? Jag hoppas ni förstår min frågeställning.
28 387 läst · 250 svar
28k läst
250 svar
Hur funkar strålning från trådlösa apparater?
Sida 1 av 17
-
Administrator · Skåne · 6 195 inlägg 26 mar 2010 20:05
Per Eskilsson
Administrator- Skåne
- Villa, 1926
- Medlem okt 2004
- 6 195 inlägg
- 4 067 gillningar
- 1 323 bilder och filmer
-
26 mar 2010 20:14 #2
Intressant, hur känner ni av strålningen menar du? Radiovågor sprider sig från respektive antenn som ringar på vattnet ungefär och studsar på väggar och föremål men går även igenom såklart.
-
Administrator · Skåne · 6 195 inlägg 26 mar 2010 21:06
Per Eskilsson
Administrator- Skåne
- Villa, 1926
- Medlem okt 2004
- 6 195 inlägg
- 4 067 gillningar
26 mar 2010 21:06 #3OK, då går radiovågorna inte bara som en stråle direkt från punkt a till b. Är det så att den starkaste "strålningen" är mellan punkterna eller är den jämt fördelad. Kan jag själv mäta strålningen på något sätt? Jag menar går det att köpa en apparat som man kan springa runt med och mäta vid olika punkter?
-
26 mar 2010 21:18 #4
-
26 mar 2010 21:32 #5
Per, min dotter på 1,5 år gråter när jag sätter mig vid datorn i soffan på dagarna. Jag gissar att det inte beror på obehag från det trådlösa utan på att hon tycker jag är väldigt tråkig (och saknar förmåga att uttrycka det på andra sätt)...... -
26 mar 2010 22:45 #6
Ni får vara glada att ni inte bor i lägenhet inne i stan. Jag plockar just nu upp 10 olika trådlösa nät när jag sitter i soffan. När du säger "stänger av", är det accesspunkten ni stänger av eller är det bara datorn? Även om ingen dator för tillfället är uppkopplad till accesspunkten skickar den senare ut information titt som sätt.
-
26 mar 2010 23:05 #7
Jag pluggade på universitetet strax efter att 3G-utbyggnaden påbörjats runt om i landet. En kurskamrat till mig hade precis innan jobbat på ett av de största telekombolagen då och fick flera samtal om just strålningen från detta. Hon berättade t.ex. om en kvinna som hade känt så stora obehag efter att det monterats upp en 3G-sändare på taket på det hyreshuset hon bodde i att hon nu inte längre kunde bo kvar i lägenheten utan hade varit tvungen att bo i hennes sommarstuga. I samtalet till min kurskamrat fick hon dock det tröstande beskedet att hon kunde åka hem igen och testa att bo i lägenheten en vecka om hon kunde återkomma efter en vecka och meddela resultatet. Sagt och gjord, hon ringde tillbaka efter en vecka och tackade för att de hjälpt henne att kunna flytta tillbaka för nu kände hon inget alls. Utan att säga mer bad de då kvinnan att återkomma en vecka senare igen och meddela hur det kändes då. Kvinnan ringde tillbaka och sa att hon sovit bättre den senaste veckan än hon någonsin gjort innan. Då fick hon informationen att strömmen inte blivit inkopplad till sändaren innan samma dag som hon varit tillbaka i lägenheten i en vecka, och uppenbarligen hade hon sovit bättre än någonsin den första veckan sändaren var på.
Vad jag vill komma till är att mycket är psykiskt, men hur utreder man sånt? Som IT-chef vill jag ju inte blunda för risken, men går den utvärdera? Finns det bevis? -
Administrator · Skåne · 6 195 inlägg 26 mar 2010 23:42
Per Eskilsson
Administrator- Skåne
- Villa, 1926
- Medlem okt 2004
- 6 195 inlägg
- 4 067 gillningar
26 mar 2010 23:42 #8Finns det bevis för att trådlöst inte är farligt? För 18 dagar sedan opererade läkare bort en tumör som satt i en spottkörtel under mitt vänstra öra, precis där jag håller mobiltelefonen sedan 15 år tillbaka. Min läkare säger att detta kan komma från strålning.
-
-
27 mar 2010 09:01 #10
Det finns mjukvara till iPhone som mäter signalstyrka. Använde mig av det när vi skulle leta upp en gömd router på jobbet.
-
27 mar 2010 09:33 #11
Man kan ju undra hur folk kan vistas i solljus, en vacker sommardag pytsar den på med över 1000 W/m2 med sina elektromagnetiska strålar. Fältstyrkan hos dom sändare vi använder i våra hem har bara bråkdelar av W/m2 så fort man avlägsnar sig från antennen. Och i bilar är fälten som alstras av bilens "egna" elsystem mångfalt större än dom fält som alstras av tex. mobiltelefoner.
Efter att i vissa perioder arbetat med elsanering hos "överkänsliga" personer har jag tyckt mig märka att det alltid ligger nått mer än "stålning" i potten. Det kan tex. vara en svårighet att "passa" in i miljön, en stark övertygelse på att "strålarna" är farliga och tex orsakar cancer och har i bakgrunden en oro för en allt för tidig död.
Dessa personer har även mycket lätt att acceptera allehanda (obelagda) "forskningressultat" som säger att det är farligt och den vetenskapligt belagda forskningen som inte kan hitta farorna avfärdas som "etablissemangets" försök att dölja sanningen.
Däremot är det ingen tvekan om att (oavsett orsak) dessa människor har problem och bör få hjälp, oavsett vad den verkliga orsaken är. -
Administrator · Skåne · 6 195 inlägg 27 mar 2010 10:04
Per Eskilsson
Administrator- Skåne
- Villa, 1926
- Medlem okt 2004
- 6 195 inlägg
- 4 067 gillningar
27 mar 2010 10:04 #12 -
Administrator · Skåne · 6 195 inlägg 27 mar 2010 10:06
Per Eskilsson
Administrator- Skåne
- Villa, 1926
- Medlem okt 2004
- 6 195 inlägg
- 4 067 gillningar
27 mar 2010 10:06 #13 -
27 mar 2010 12:26 #14
Strålningen sprider sig jämt i alla riktningar ut från antennerna. Effekten avtar med kuben på avståndet.
Intressant är att allting - nätverk, mobiltelefoner, Bluetooth, microvågsugnar - använder samma frekvens: 2,45GHz. -
27 mar 2010 17:59 #15
Om du med mobiltelefoner menar GSM, 3G och 4G så är du fel ute. Dessa använder andra frekvenser som är reserverade.
Frekvenserna för GSM är 900 och 1800 MHz
För 3G är det motsvarande 2,14 GHz
4G har reserverats 2,6 GHz