Det verkar inte finnas några 60 cm induktionshällar som har större diameter på sina zoner än 21 cm. (Vi har litet kök, så en större häll kommer tyvärr inte att få plats). Hur fungerar en så liten platta till en 28-cm stekpanna eller en större gryta? Min stora stekpanna är 22 cm i botten och stekgrytan 23 cm. Känns inte helt hundra med en mindre platta än så... Men induktionen är kanske så effektiv att värmen sprider sig ut i kanterna?

Om någon har tips på induktionshäll som funkar bra med större grytor och även har lätthanterligt reglage samt behagligt pip-ljud vid knapptryckningar/larm, dela gärna med er!
En utmaning verkar vara att få till en bra layout på plattorna, så man kan använda många eller alla fyra samtidigt utan att grytorna krockar.

Värmen sprider sig till utan utanför plattan. Är det gjutjärn eller teflon du använder? Gjutjärnsgrytan blir ju varm ända upp på kanterna.

Min erfarenhet av en Husqvarna induktionshäll (förvisso 70bred, men plattorna är ändå bara 21cm).

Har en enkel gjutjärnspanna som funkar rätt dåligt, det blir absolut varmast i mitten och värmen sprider sig inte speciellt bra till sidorna.
Däremot har teflonpannor och liknande av bättre kvalitet god spridning, troligtvis på grund av sin konstruktion.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man får värma gjutjärn långsamt och väldigt länge så att värmen hinner sprida sig jämnt. Stressar man på med mer effekt så blir det ojämn värme.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Har en 80cm med 8 värmesoner slår på flera Stora stekpannan kör jag 4soner på

Tack alla för svar!
Jag använder både gjutjärnsgryta och teflonpanna.
Nu har jag faktiskt lyckats hitta en Siemens 60-häll med 24 cm bred, stor zon på ena sidan. Det känns lite bättre, så den ska jag nog våga chansa på :)

Läs på lite innan du köper, Bosch och Siemens har lite dumheter för sig på en del av sina induktionshällar. Det finns en lång tråd här på forumet om det (i korthet så har de snålat på styrelektroniken så att man inte kan utnyttja hällen fullt ut).

zarkov zarkov skrev:
Läs på lite innan du köper, Bosch och Siemens har lite dumheter för sig på en del av sina induktionshällar. Det finns en lång tråd här på forumet om det (i korthet så har de snålat på styrelektroniken så att man inte kan utnyttja hällen fullt ut).
Tack för tipset, ska kolla upp!

M Mallebo skrev:
Tack för tipset, ska kolla upp!
Länka gärna om du hittar tråden

Ossian K Olsson
M Mallebo skrev:
Det verkar inte finnas några 60 cm induktionshällar som har större diameter på sina zoner än 21 cm. (Vi har litet kök, så en större häll kommer tyvärr inte att få plats). Hur fungerar en så liten platta till en 28-cm stekpanna eller en större gryta? Min stora stekpanna är 22 cm i botten och stekgrytan 23 cm. Känns inte helt hundra med en mindre platta än så... Men induktionen är kanske så effektiv att värmen sprider sig ut i kanterna?

Om någon har tips på induktionshäll som funkar bra med större grytor och även har lätthanterligt reglage samt behagligt pip-ljud vid knapptryckningar/larm, dela gärna med er!
En utmaning verkar vara att få till en bra layout på plattorna, så man kan använda många eller alla fyra samtidigt utan att grytorna krockar.
Detta är faktiskt ett ”riktigt” problem. De större ”zonerna” som vissa induktionshällar har fungerar dessutom rätt dåligt enligt de tester jag läst.

Det största problemet är också att väljer man en lägre temp på plattan så väljer spisen att bara värma på i mitten. Så även om plattan är 24 cm så är det bara 10 cm i mitten som är varm.

Så se till att skaffa tjockbottnade stekpannor och kastruller!

Siemens har ju sina Freeinduction/Flexinduction, tror de finns även som 60cm.
Det ser bra ut i teorin iaf, hur de fungerar i verkligheten vet jag inte.

/Höghus

Får också hålla med här. Induktion är SUPER till att koka vatten och annat där du använder en liten diameter som precis täcker zonen eller där det inte spelar någon roll.

Men för stekjärn är det lite klurigare. Det vägs förstås upp av induktionens andra fördelar men är lite retligt att när man KAN få järnet varmt på 1 minut måste dra ut på uppvärmningen.

Ska man ex. steka upp ett gäng korvar till ungarna tillsammans med nån pasta så kokar vattnet på en minut, pastan åker i men korvarna tar längre tid. Slutar oftast med att korvarna har fin färg i mitten men är bleka i ändarna :-)

Om man då inte har lite tålamod, förvärmer på medelvärme en stund innan man börjar.

Likaså pannkakor, de första 5 får fint färg i mitten och helgula runtom. Resterande blir finfina över hela när värmen börjat sprida sig.

Så den dagen köket ska renoveras ska jag fanimej gå igenom spishällarna minutiöst så jag dels får tillräckligt stor zon och dels kan köra HELA zonen på både låg och hög värme så det inte är som ovan, låg värme = enbart mitten.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jag har inte upplevt nåt problem trots att jag reagerat på samma siffror. Visst, ska du steka korv på extremt kort tid så kanske det är jätteviktigt. Men det är väldigt kort tid du behöver förvärma på en teflonpanna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.