Byggahus.se

Hur funkar "spärrat konto" hos bank?

1. R
    Medlem · 301 inlägg

Rypos

Medlem
    Hej

Hur fungerar ett "spärrat konto" hos bank? Hur betalas pengarna ut?

Vår hustillverkare har en spärrförbindelse i vårt bygglån. Åtgärdandet av besiktningsanmärkningar dra ut på tiden (9 månader). Vi vill därför gå vidare med att lägga om bygglånet till vanligt bolån för att få bättre villkor.

Hustillverkaren har gått med på att häva spärren om vi sätter in resterande pengar på ett spärrat konto. Vi har tidigare erbjudit att deponera pengarna hos gar-bo förutsatt att ett deponiavtal upprättas, men detta erbjudande har inte tagit upp till vidare diskussion. VIlket alternativ är bäst?

/R

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Hur funkar "spärrat konto" hos bank?

Detta är inget ni skall gå med på!!!!!
    Fel och brister skall åtgärdas direkt i anslutning stll slutbesiktning och överlåtelsen.
    Om ni låter det glida iväg så kommer det aldrig att bli åtgärdat.
    Om inte de gör rätt för sig så får ni ta in en annan entreprenör som åtgärdar felen på ursprungsentreprenörens bekostnad.

3. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vems konto är det som ska spärras?

4. R
    Medlem · 301 inlägg

Rypos

Medlem

Volvo, hur gör man då med garantiåtagandena? Blandar vi in fler entrepenörer så blir det ännu krångligare med ev. åtgärder vid fel. Fler parter som kan skylla på varandra. MIn målsättning är att låta hustillverkaren åtgärda samtliga fel, om det så tar två år...

Jag kollade med banken senare under dagen hur det funkar med spärrat konto. För vår del innebär det att banken gör en slutvärdering av bygget för att fastställa den totala lånesumman. Ur detta belopp flyttas den summa pengar vi håller mot hustillverkaren till en vanligt inlåningskonto. Kontot tecknas av både mig och min fru gemensamt samt spärras. Kontot benäms med hustillverkarens namn. Banken kontaktar hustillverkaren och informerar om att ett spärrat konto upprättats och ber att få spärrförbindelsen hävd så att byggkreditivet kan ombildas till bolån.

När vi nått en uppgörelse med hustillverkaren, skicker denne en slutfaktura där det tydligt framgår slutlikvid. Jag och min fru attesterar denna och därefter betalas pengarna ur kontot till hustillverkaren. Om det finns pengar kvar på kontot tilffaller dessa oss.

Jag tycker detta verkar i sin ordning

5. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vad händer om ni inte får hustillverkaren att åtgärda alla fel? Även om ni så väntar fem år och ändå inte får dem åtgärdade!

Kan ni anlita andra hantverkare och använda pengarna på det spärrade kontot?

Är det bara hustillverkaren som kan häva spärren?

Vad kan banken göra för att häva spärren?

För egen del skulle jag inte spärra ett konto i mitt eget namn med pengar på om jag inte till 100% hade kontroll över hur spärren hävs.

6. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Den som utfört arbetena står för garantid för desamma.
    Om den nya entreprenören lagat en spricka i en hörna med fog eller ersatt en sprucken bräda så står de för fel som kan uppstå pga. dessa åtgärder.
    Övriga garntier står ursprunglige entreprenören för.

Jag skrev som jag gjorde bara för att fel som inte blivit åtgärdade efter 9 månader som regel aldrig brukar bli det heller. Då står ni där med ert nästanklara nya hus.....
    En seriös entreprenör blir klar inom 2-3 månader.

7. V
    Medlem · 289 inlägg

_Valle_

Medlem
    Dessa frågor är jag också intresserade av ? Om tiden för åtgärdande har gått ut för en entreprenör och man vill ta in någon annan att göra jobbet och ursprungs-entreprenören vägrar häva spärren.... hur går man då tillväga ? Kan banken häva spärren utan entreprenörens medgivande ?? Eller är pengarna låsta i all evighet om man nu tagit in någon annan att göra åtgärdspunkterna. ?

/V

8. H
    Moderator · Stockholm · 42 781 inlägg

hempularen

Moderator
    Ni bör ju inte gå med på att bara entrepenören skall kunna häva spärren. Lägg även in en tidsaxel, dvs har de inte hävt spärren inom 2 månader efter besitkningen så skall spärren hävas automatiskt. 2 Månader är ju den tid de har på sig att slutföra jobbet.

9. V
    Medlem · 289 inlägg

_Valle_

Medlem
    Visste inte att man kunde villkora en spärrförbindelse på sådana sätt.
    Våran spärrförbindelse är tyvärr redan gjord för länge sedan... vi står nämligen just nu och väntar på åtgärd av slutbesiktnignspunkter. Tiden för åtgärdande har dock gått ut och ingenting händer. Banken menar dock att det ligger en spärr kvar mot entreprenören och vi kan därför inte ombilda kreditivet till bolån !?
    /V

10. H
    Moderator · Stockholm · 42 781 inlägg

hempularen

Moderator
    Går och går det måste väl vara en förhandlingsfråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.