Någon här som har koll på sån här värmepanna?
Den ska tydligen gå på både ved eller el.
Vi vill helst använda ved enbart och använt det.
Nu har vi varit bortresta ett par dagar och tänkte nu får vi elda lite, men huset är varmt (normaltemp) och vi är livrädda att vi har elen igång?
Ngn som vet ?
Pannan heter cTc Elcombi
Den ska tydligen gå på både ved eller el.
Vi vill helst använda ved enbart och använt det.
Nu har vi varit bortresta ett par dagar och tänkte nu får vi elda lite, men huset är varmt (normaltemp) och vi är livrädda att vi har elen igång?
Ngn som vet ?
Pannan heter cTc Elcombi
Här har du manualen,
https://cdn.jseducation.se/files/pages/ctc_elcombi_1982-88-senare.pdf
Drifttermostaten för elpatronen står på 50⁰, så pannan kommer att hålla 50⁰ när ni inte eldar.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/ctc_elcombi_1982-88-senare.pdf
Drifttermostaten för elpatronen står på 50⁰, så pannan kommer att hålla 50⁰ när ni inte eldar.
Jo, det kommer den göra, när panntemperaturen har sjunkit till 10⁰ och värmesystemet kallar på värme.
Hur snabbt panntemperaturen sjunker till inställd temperatur beror på hur kallt det är ut, hur bra/dåligt bostaden är isolerad, mm.
Men man bör inte låta panntemperaturen bli för låg.
Hur snabbt panntemperaturen sjunker till inställd temperatur beror på hur kallt det är ut, hur bra/dåligt bostaden är isolerad, mm.
Men man bör inte låta panntemperaturen bli för låg.
Det kvittar egentligen om panntemperaturen är 40⁰ eller 90⁰, det åtgår lika mycket energi för att hålla bostaden varm.
Det som behöver göras är att sänka framledningstemperaturen så att temperaturen i bostaden blir lägre. Det är det enda som sänker energiförbrukningen.
Det som behöver göras är att sänka framledningstemperaturen så att temperaturen i bostaden blir lägre. Det är det enda som sänker energiförbrukningen.
Om ni ska elda med ved så behöver ni ha ackumulatortankar om ni inte ska behöva elda flera gånger per dygn.
När jag var barn/ungdom hade vi kombinanna samt ackumulatortank med sammanlagd vattenmängd på ca 1000 liter. På vintern behövde vi elda morgon och kväll (om jag minns rätt).
När jag var barn/ungdom hade vi kombinanna samt ackumulatortank med sammanlagd vattenmängd på ca 1000 liter. På vintern behövde vi elda morgon och kväll (om jag minns rätt).
Ni har en s.k shunt någonstans. Antingen direkt på pannan, eller på/vid ackumulatortanken (om ni har någon), som bestämmer hur varmt vatten man skickar upp till elementen.E Eminil600 skrev:
så ser själv pannan utV Vardagsrum skrev: