Någon här som har koll på sån här värmepanna?
Den ska tydligen gå på både ved eller el.
Vi vill helst använda ved enbart och använt det.
Nu har vi varit bortresta ett par dagar och tänkte nu får vi elda lite, men huset är varmt (normaltemp) och vi är livrädda att vi har elen igång?

Ngn som vet ?

Pannan heter cTc Elcombi

• Äldre vedeldad panna i ett mörkt utrymme, smutsiga verktyg runtomkring, oorganiserat, industriell känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel med rattar, mätare och brytare för automatisk säkring och pumpar, text på svenska och franska.
    Skapa konto
  • En värmepannas kontrollpanel med reglage, knappar och en CTC Elcombi-logotyp.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du manualen,
[länk]

Drifttermostaten för elpatronen står på 50⁰, så pannan kommer att hålla 50⁰ när ni inte eldar.
så om jag skruvar ner den till typ 10 så använder jag inte ngn el då?

Jo, det kommer den göra, när panntemperaturen har sjunkit till 10⁰ och värmesystemet kallar på värme.
Hur snabbt panntemperaturen sjunker till inställd temperatur beror på hur kallt det är ut, hur bra/dåligt bostaden är isolerad, mm.

Men man bör inte låta panntemperaturen bli för låg.

Så vad rekommenderar du att vi lägger driften på då? För 50 känns lite väl överkill tänker jag

Eller nästa fråga, hur ofta bör vi eld istället kanske jag ska säga. För jag lärde mig av svärfar att vi ska helst ligga på 55-60 grader när vi eldar i pannan. :)

Det kvittar egentligen om panntemperaturen är 40⁰ eller 90⁰, det åtgår lika mycket energi för att hålla bostaden varm.

Det som behöver göras är att sänka framledningstemperaturen så att temperaturen i bostaden blir lägre. Det är det enda som sänker energiförbrukningen.

Och hur sänker jag framledningstemperaturen nu igen? Förlåt om jag verkar trög men skyller på första gången jag bor i hus när man har bott i hyres innan :)

Om ni ska elda med ved så behöver ni ha ackumulatortankar om ni inte ska behöva elda flera gånger per dygn.

När jag var barn/ungdom hade vi kombinanna samt ackumulatortank med sammanlagd vattenmängd på ca 1000 liter. På vintern behövde vi elda morgon och kväll (om jag minns rätt).

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E Eminil600 skrev:
Och hur sänker jag framledningstemperaturen nu igen? Förlåt om jag verkar trög men skyller på första gången jag bor i hus när man har bott i hyres innan :)
Ni har en s.k shunt någonstans. Antingen direkt på pannan, eller på/vid ackumulatortanken (om ni har någon), som bestämmer hur varmt vatten man skickar upp till elementen.

Aaa ackumulatortank har vi om jag inte minns helt fel faktiskt, ska vara tunnan som står nere vid pannan så.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Framledningstemperaturen justeras med shunten, ni har tyvärr bara en manuell shunt.

V Vardagsrum skrev:
Ni har en s.k shunt någonstans. Antingen direkt på pannan, eller på/vid ackumulatortanken (om ni har någon), som bestämmer hur varmt vatten man skickar upp till elementen.
så ser själv pannan ut :)

• En bild av en äldre modell vedeldad panna i ett mörkt utrymme med synliga kontroller och anslutningar.
    Skapa konto
E Eminil600 skrev:
så ser själv pannan ut :)
Mm, en fin pjäs! Men bilden suger och är tagen i motljus, så det är svårt att se vad de olika vreden är för något. Det kan dock vara vredet som går upp till 10.

Kan du lägga upp lite mer bilder, översikt och tex på tanken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.