Jag håller på att planera hur man ska dra el till spis, micro, IR värmare etc. Jag har bra koll på hur säkringen i hemcentralen funkar men hur är det med hela byggnaden? Delar flera lägenheter på t.ex 3x63A eller får varje lägenhet 3x16/20A? Det beror såklart på byggnaden men fanns det någon praxis för 1980?
Hur tar man reda på det, ska man fråga styrelsen?
Hur tar man reda på det, ska man fråga styrelsen?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 35 614 inlägg
Det brukar finnas huvudsäkringar för varje lägenhet, t.ex. 3 x 16 A.
Om du har en elräkning som kommer från en elleverantör så kan det stå på den vad huvudsäkringarna är och annars får man fråga styrelsen/fastighetsförvaltare etc.
Om du har en elräkning som kommer från en elleverantör så kan det stå på den vad huvudsäkringarna är och annars får man fråga styrelsen/fastighetsförvaltare etc.
Du kan ha 3g16-20-25 Amper eller 1g16-20-25 Ampere. Vad du har ser du vid elmätaren och dom huvudsäkring som sitter där. Och eftersom du frågar har du troligtvis rätt dålig koll över huvud taget så försök att få dit någon som har lite koll innan du lägger ner en massa jobb och pengar på nått som du senare får skrota.
Ps
Jag kan ju även påpeka att det du sysslar med angående elinstallation är helt olagligt.
Ps
Jag kan ju även påpeka att det du sysslar med angående elinstallation är helt olagligt.
Håller på att tänka på mina behov och vilka maskiner jag vill köra samtidigt. Begår jag någon tankebrott nu? Någon behörig elektriker tyckte att det var rimligt att mitt kök, ute och vardagsrum exklusive spis skulle klara sig på en 10A säkring. Vågar ju inte ens ha airfryer och micro igång samtidigt.E elmont skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte ens vilken lägenhet jag ska köpa så att få dit någon är svårt. Jag frågar så att jag kan veta om lägenheten jag köper har det bästa man kan förvänta sig eller om det är under standrad.
Redigerat:
Bästa svaret
Det som brukar vara frågan är om det är indraget trefas eller inte. Det lär inte vara många lägenheter som har behov av mer än 16A trefas. Äldre lägenheter har ofta enfasabonnemang på 25 A. Då blir man mer begränsad även om det fungerar för många. Enfasabonnemang och mindre än 25A förekommer. Och då är det tveksamt om man ens kan ha elspis. Så det du skall säkerställa om du vill kunna ha många förbrukare är att det är ett trefasabonnemang. Det går oftast att avgöra genom att titta på elcentralen.
Letar du lägenhet från 80-talet tror jag att det är ovanligt med enfasabonnemang.
Letar du lägenhet från 80-talet tror jag att det är ovanligt med enfasabonnemang.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
Liknande trådar
-
Funkar med en LED-spot men inte flera seriekopplat!
Belysning -
Hur funkar detta med en hydropress?
Vatten & Avlopp -
Begränsningskabel funkar bara om den jordas genom mig?
Robotgräsklippare -
Två hydroforer till en brunn (pump sitter i brunnen) - funkar det?
Vatten & Avlopp -
Hus taxerat 220 - går det att göra om till tre lägenheter ist för två?
Bygglov