2013-10-12 18.53.11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är alltså: Hur får jag ur respektive sätter i kablarna i dessa kopplingsdon?

För att lossa vrider du tråden höger-vänster-höger-vänster och drar i tråden måttligt eller så tar du en smal mejsel och trycker in den i "hålet" på motsatt sida som den trådarna sitter i. För att koppla in skalar du bara upp tråden och trycker den rakt in.

Det finns risk att kardeler i Fk lossnar och kopplingsklämman"hellerman" blir obrukbar. Är någon kabel för kort eller ska du ta bort De som inte används? sätt en ubåt på istället om du ska skarva eller säkra.

Det ser ut som du är i en takdosa där du tagit bort en armatur för det verkar som du har Nolla och jord och tändtråd fram.

Säkringen ska givetvis vara urskruvad/nerfälld.

Tack för svar!
Tog lös en med 2 kablar till förut innan jag skrev här. För att den ena kabeln satt löst. Och den andra drog jag ur med våld. Såg också hålet förut efter att jag tagit loss den men jag tyckte inte det hände något när jag tryckte med mejsel men kanske svårt att avgöra när det inte är kablar i. Bytte den till ubåt.
fullmoon: Det stämmer satt lysrör förut som jag plockade ner. Ska upp med ett nytt lysrör. Den har dock switchdim med två extra kablar som ska in på fas och nolla. Eftersom det är rätt packad i hålet tänkte jag koppla direkt på dessa men byta ut till Wago. Jag byter till pendelarmatur så jag kan inte koppla i själva armaturen som förra lysröret som satt dikt an.
Låter ok?

2013-10-13 10.47.27.jpg
Skapa konto
2013-10-13 10.47.45.jpg
Skapa konto

Det funkade bra. Men jag ger nog upp tanken att allt ska få plats i hålet. Någon som har tips på vad jag kan täcka med?

Yep helnöjd med lysröret Bo :) Bra att kunna dimma ner det också när man känner för det.
Frågan är vart man får tag på ett sånt där doslock som vanlig dödlig (dvs konsument). Ska nog göra ett försök att packa ihop med ett vanligt täcklock först men om det inte går blir det nog att jaga rätt på en sån där.

En anslutningsdosa för t.ex tvättmaskin med dragavlastning. Då blir anslutningskabeln dragavlastad.

Har dom stulit köksfläkten???

el_richard skrev:
Har dom stulit köksfläkten???
Vem är dom?

Vet inte hur jag ska fästa såna där saker dock eftersom det ute finns något att skruva i. Det är bara ett hål med massa kablar i. Utan dosa eller krokar etc. Jag kommer bunta fast kabeln mot vajern också så den åtminstone sitter fast där.

Hade en kass kolfilterfläkt som jag inte använt på ett par år som jag körde till tippen. Får se om jag klarar mig utan annars får jag sätta upp en ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.