Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från bergvärmepumpen så har jag två stammar ut till radiatorer.
Dessa två stammar har var sin strypventil på returerna, och när allt var nytt så mätte jag upp så varje radiator skulle förbruka 6grader och så vidare.
Golvvärmen blev varm.
Jag har strypventil på golvvärmens retur och hade först 6 graders skillnad där också men tror jag ändrade till 4 grader.
Men, åren gick, mjukvaruuppdateringar gjordes i bergvärmepumpen, loggar har alltid visat en snabbt stigande retur men det har fungerat. Kollat så rören är rätt kopplade. Lät det vara.
Tills nu, en av två stammarna blir inte riktigt varm - den med golvvärme, vars golv känns kallt.
Lustigt nog finner jag ingen luft i den stammen, men en radiator i den varma stammen får ofta luft.
Jag läste att golvvärme slang inte tål höga temperaturer.
- Ser denna push till att golvvärmen aldrig utsätts för samma temp som mina lågtempradiatorer?
- Går det att justera effekten på någon av pushens skruvar?
- Är det fel att jag har strypventil på returen?
Uppkommande stamrör som är rödtejpad är förövrigt det kalla röret av dom två. Antingen har dom kopplat fel eller så har dom tejpat fel. Hittar inte manualen.
Redigerat:
Tack.
Kan nämna att jag blev sur och kröp ner under huset och kände på dom två stammarnas retur, ena var varm andra kall, så utan vetenskaplig IR-pistol och annat så chansade jag nu på vrida dom två injusteringsventilerna så båda returrören kändes lika i händerna.
Och jag gick till golvvärmestrypventilen som mer eller mindre var maxstrypt så öppnade den helt.. Det gav ingen märkbar skillnad på rören som gick upp till golvvärmen, men väl inne så var golvvärmeslangarna däremot varma för en gång skull.
Så nu lär väl alla radiatorer jobba helt fel istället när jag lattjat med huvudventilerna, men iaf..
Lade örat mot returstammen och det lät som en och annan liten bubbla, men så har jag ju tankat på endel nytt vatten efter tappat 20 liter från golvvärmen. Kanske krävs maskin för verkligen få bort varje liten bubbla också.
Kan nämna att jag blev sur och kröp ner under huset och kände på dom två stammarnas retur, ena var varm andra kall, så utan vetenskaplig IR-pistol och annat så chansade jag nu på vrida dom två injusteringsventilerna så båda returrören kändes lika i händerna.
Och jag gick till golvvärmestrypventilen som mer eller mindre var maxstrypt så öppnade den helt.. Det gav ingen märkbar skillnad på rören som gick upp till golvvärmen, men väl inne så var golvvärmeslangarna däremot varma för en gång skull.
Så nu lär väl alla radiatorer jobba helt fel istället när jag lattjat med huvudventilerna, men iaf..
Lade örat mot returstammen och det lät som en och annan liten bubbla, men så har jag ju tankat på endel nytt vatten efter tappat 20 liter från golvvärmen. Kanske krävs maskin för verkligen få bort varje liten bubbla också.
Hur vet man om cirkulationsmotorn är hel / trasig?
Anar att man måste tappa systemet innan man lossar motorn med tanke på grova muttern.
Den lyser grönt, hela kalaset har små vibrationer. Men trots värme på primärkretsen så är det inte alltid det blir värme på sekundärkretsen (golvet).
Anar att man måste tappa systemet innan man lossar motorn med tanke på grova muttern.
Den lyser grönt, hela kalaset har små vibrationer. Men trots värme på primärkretsen så är det inte alltid det blir värme på sekundärkretsen (golvet).
Hej jag har en likadan golvvärme i huset golvet är inte iskall men inte varmt heller. Den lyser inte heller?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fungerar Uponor Smatrix Base reglercentral X-145?
Värme allmänt -
Fungerar verkligen min Uponor Push 12 som den ska?
Värme allmänt -
Uponor UP15-14B PM, trasig eller i behov av service?
Värme allmänt -
Uponor UP15-14B golvvärmepush låter förskräckligt!
Värme allmänt -
Golvvärme som inte fungerar - uponor t55
Golv