11 965 läst · 130 svar
12k läst
130 svar
Hur fungerar relationen: elbil, laddbox, elleverantör ?
okay 6-7 pizzor om åretS sinuslinus skrev:
känns inte livsavgörande att använda denna tjänst, men hade det varit i månaden så...
Alltså. Som han säger, ställer du in att du vill ha bilen fullladdad varje morgon så får du det. Det är inget problem, du kan få gridreward ändå men visst om du inte vill ha det så strunta i det då.returen skrev:
Ja inte fan engagerar jag mig för några gratislunch om året så korrupt är jag inte men å andra sidan är jag ingen ukrainare hellerA Andreas Mur skrev:
Inte speciellt mycket engagemang iom att bilen ändå ska laddas. Men Ok, tolkar då att du mer är en ryss då . Men du kanske inte kör el bil heller? Så då kanske inte laddning överhuvudtaget är aktuellt, så i så fall vad är frågan?returen skrev:
Fick nyss svar av min elnätsleverantör att de inte har bestämt hur effekttariffen kommer att utformas, men att de planerar för olika effekttariff på dag och natt, sommar och vinter, vecka och helg. Detta då de har sina förbrukningstoppar på morgonen (då arbetsplatserna går igång) och på eftermiddagen/aftonen när middagen skall lagas. De räknar med att detta förblir effekttopparna även med ökande elbilsladdning i framtiden.
Så för min del så är det inga bekymmer att fortsätta med att optimera elbilsladdningen efter elpriset, så länge det sker på sommaren, natten eller helgen.
Min leverantör planerade dock även i fortsättningen att ha kvar en avgift för säkringsstorlek, men de tänker sänka överföringskostnaden per kWh. Så i praktiken kan man se det som att man för över pengar från kWh under månaden till kW under topp.
I mitt fall har jag 20A huvudsäkringar och det är inte på något sätt rimligt att sänka detta, för då räcker inte effekten till under de kallaste dagarna på vintern. Med 16A så blir det dessutom svårt att köra apparater utan att tänka på vad övrigt som kör. Det skulle nog leda till att huvudsäkringar går om man lagar mat och tvättar samtidigt, som ett exempel...
Så för min del så är det inga bekymmer att fortsätta med att optimera elbilsladdningen efter elpriset, så länge det sker på sommaren, natten eller helgen.
Min leverantör planerade dock även i fortsättningen att ha kvar en avgift för säkringsstorlek, men de tänker sänka överföringskostnaden per kWh. Så i praktiken kan man se det som att man för över pengar från kWh under månaden till kW under topp.
I mitt fall har jag 20A huvudsäkringar och det är inte på något sätt rimligt att sänka detta, för då räcker inte effekten till under de kallaste dagarna på vintern. Med 16A så blir det dessutom svårt att köra apparater utan att tänka på vad övrigt som kör. Det skulle nog leda till att huvudsäkringar går om man lagar mat och tvättar samtidigt, som ett exempel...
Köp en zaptec med lastbalansering, billigt och helt ok.pacman42 skrev:
Schneider har en Trip protektor normmodul. Den behöver en egen 3-polig dvärgbrytare 2A.S Styrman_jansson skrev:Intressant.
Jag har ju ett lite "logistiskt" problem då jag har mätaren i att markmätarskåp vid infarten. Därifrån är det ca. 10-12m till garagebygget och kanske 20m till huset så inte så smidigt om man ska dra massa signalkablage emellan.
Tills vidare har kopplar jag in bilen med CEE-uttag i uttag på mätarskåpet.
De tar upp 4+3 moduler + strömtrafo.
Sen tillkommer JFB med påkopplad shuntutlösare som kräver en extra kabel till laddboxen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 079 inlägg
Hmm, så mycket modulplatser har jag inte i markskåpet.blackarrow skrev:
Jag får helt enkelt köra på med CEE-"sladden" tills garaget är redo för box!
Varför inte köra wifilösning för box och lastbalansering, fungerar bra för mig.S Styrman_jansson skrev:Intressant.
Jag har ju ett lite "logistiskt" problem då jag har mätaren i att markmätarskåp vid infarten. Därifrån är det ca. 10-12m till garagebygget och kanske 20m till huset så inte så smidigt om man ska dra massa signalkablage emellan.
Tills vidare har kopplar jag in bilen med CEE-uttag i uttag på mätarskåpet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 079 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 079 inlägg