Detta gäller priset från el handelsbolag. Inte nätägare.
Har avtal om om Nordpool med 14,9 öre påslag.
Sedan har jag rabatt 17,4 öre.
Hur får mitt el handelsbolag ihop ekonomin?
Bosse

Attitudeswe
Dom har nog lockat dig med den rabatten i 12 mån. Sen försvinner den och stannar du kvar i två år ytterligare så har du betalat mer än hos t.ex. Tibber som har ett påslag på 8.6öre just nu (+49kr/mån)

Det är vanligt att elbolag köper kunder. Vattenfall ger gratis skidglasögon t.ex. om man binder upp sig 12mån.

Välj ett bolag som hjälper dig köpa el på billiga timmar och ducka effektavgift.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom har nog lockat dig med den rabatten i 12 mån. Sen försvinner den och stannar du kvar i två år ytterligare så har du betalat mer än hos t.ex. Tibber som har ett påslag på 8.6öre just nu (+49kr/mån)

Det är vanligt att elbolag köper kunder. Vattenfall ger gratis skidglasögon t.ex. om man binder upp sig 12mån.

Välj ett bolag som hjälper dig köpa el på billiga timmar och ducka effektavgift.
Vet någon om elhandelsföretag har någon kickback, till exempel årsbonus från NordPool ?
Jag har ju svårt att tro att elhandelsföretag skulle göra en medveten förlust affär.
Dessutom har jag inte någon månadsavgift.

Någon kickback från Nordpool får man nog inte. Däremot kan ju elhandelsbolagen köpa elen billigare på andra sätt. T ex genom terminshandel och prisspekulation.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Attitudeswe
B Bo Seborn skrev:
Vet någon om elhandelsföretag har någon kickback, till exempel årsbonus från NordPool ?
Jag har ju svårt att tro att elhandelsföretag skulle göra en medveten förlust affär.
Dessutom har jag inte någon månadsavgift.
Bolag brukar kunna tänka sig betala för nya kunder.

Om det är pengar till telemarketing bolag eller pengar till kunden i form av negativt påslag...

Kolla på bredbandsoperatörer / tv / provförsäkring till ny bil osv. Alla dom har ett orimligt lågt pris i några månader för att man skall bli kund hos dom. Sen tjänar dom på att man är lat och inte orkar byta.

Bolån ännu värre

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Någon kickback från Nordpool får man nog inte. Däremot kan ju elhandelsbolagen köpa elen billigare på andra sätt. T ex genom terminshandel och prisspekulation.
Handla el på spekulation kan i stort sett vem som helst göra. Kan lika gärna bli dyrare som billigare
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bolag brukar kunna tänka sig betala för nya kunder.

Om det är pengar till telemarketing bolag eller pengar till kunden i form av negativt påslag...

Kolla på bredbandsoperatörer / tv / provförsäkring till ny bil osv. Alla dom har ett orimligt lågt pris i några månader för att man skall bli kund hos dom. Sen tjänar dom på att man är lat och inte orkar byta.

Bolån ännu värre
Ja, men 12 månader låter som en extremt lång period, e det verkligen med sanningen överensstämmande…?
Men visst funkar det så, man subventionerar kunder en initial period men hoppas få igen på att tillräckligt många kunder inte shoppar runt

Z Zodde skrev:
Handla el på spekulation kan i stort sett vem som helst göra. Kan lika gärna bli dyrare som billigare
Ja, det är bara att binda priset.

useless useless skrev:
Ja, det är bara att binda priset.
Hur tänker du?
Menar du att då elhandlaren kan köpa el på termin så kan han erbjuda privatkunder å köpa billigare än spot..?
Funkar nog inte så.

Z Zodde skrev:
Hur tänker du?
Menar du att då elhandlaren kan köpa el på termin så kan han erbjuda privatkunder å köpa billigare än spot..?
Funkar nog inte så.
Du skrev att vem som helst kan handla på spekulation. Om jag binder priset gör jag det för att jag tror att det blir billigare, dvs spekulation.

useless useless skrev:
Du skrev att vem som helst kan handla på spekulation. Om jag binder priset gör jag det för att jag tror att det blir billigare, dvs spekulation.
Ok missförstånd

useless useless skrev:
Däremot kan ju elhandelsbolagen köpa elen billigare på andra sätt. T ex genom terminshandel och prisspekulation.
Det låter som något som kan bli dyrare. Hur gör dom för att säkra att det blir billiigare?

D daVinci skrev:
Det låter som något som kan bli dyrare. Hur gör dom för att säkra att det blir billiigare?
Det kan dom inte, därför accepterar de att gå i förlust på en kund i några månader för att hoppas han stannar när priset normaliseras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.