Byggahus.se

Hur fungerar mitt fläktsytem

1. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
    Du har satt aggregatet rätt högt, ser jag. I den gamla ACC:n satt spiskåpan alldeles för högt. Pga detta samt det usla flödet i kåpan så fungerade inte spisevakueringen inget vidare. Vad jag vill säga är att du kanske kan vänta med att bestämma den slutliga placeringen i höjdled tills du har kåpan hemma och kan passa in dess höjd till överskåpen. Det är ju också schysst om man kan få en standardlucka att passa in som täcklucka framför aggregetet.

Med aggregatet lite längre ner så blir det inte heller så rackarns trångt ovanför, plus att du får det lättare att passa in kondensisoleringen.

2. Ranchn
    Medlem · Västerbotten · 623 inlägg

Ranchn

Medlem
    Nederkant på spiskåpan kommer att hamna exakt i nivå med nederdelan av skåpen. Det betyder att den kommer att hamna 47,5cm över spien.

3. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
    Hur blev det? Är du nöjd med aggregatet?

Eller har du rivit hela köket istället? :D

4. Ranchn
    Medlem · Västerbotten · 623 inlägg

Ranchn

Medlem
    Jodå, agget fungerar bra. Det blev en helt annan luft innomhus.. Nu återstår bara att justera frånluftsdonen och göra klar köksinredningen.

5. Bjurran
    Medlem · Värmland · 1 659 inlägg

Bjurran

Medlem
    Nu gör jag en chansning och sparkar liv i en stenålderstråd i förhoppning om att kunskaperna finns kvar här i forumet.
    Den "råttfällan" som nämns i tråden, är det någon som kan förklara lite mer exakt hur den fungerar?
    Jag har ett av dessa ACC-aggregat i drift fortfarande i ett hus som byggdes 1980. Några lagerbyten har fått ske, och jag har varit noga med att göra rent fläktar och värmeväxlare minst årligen.
    Efter att ha läst lite här så öppnade jag luckan igen, och ser att det på den högra sidan finns en kanal bakom en liten lucka som mig veterligen aldrig varit öppnad, iaf inte det senaste decenniet sen jag köpte loss föräldrahemmet. Där var det tjockt av damm, och om jag förstår er rätt är det där inne jag ska kolla efter denna råttfällan?
    Nu kanske kunskaperna försvunnit med åren men jag chansar ändå. Kan någon vänlig själ beskriva hur den regleras och hur jag kollar om den fungerar?
    För övrigt, detta aggregatet har tyvärr aldrig haft den enheten man egentligen ska ha på sommaren så värmeväxlaren har alltid suttit på plats i alla år. Är det möjligtvis någon av er som har en bild kvar på hur den såg ut ifall jag skulle försöka tillverka något att ha där istället sommartid tills det är dags för byte av hela aggregatet (det är ju långt över pensionsålder men fungerar ändå trots sin ålder så den byggkvaliteten lär man väl knappast hitta på något nytt man kan köpa idag)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.