Byggahus.se

Hur fungerar mitt fläktsytem

1. Ranchn
    Medlem · Västerbotten · 623 inlägg

Ranchn

Medlem
    Finns även här http://seterstrand.webalbum.se/Minimaster/19
    Dock i lite mindre version.

Eller ladda hem den bifogade filen.

Tidigare länk funkar säkert senare...

Har i dag varit på shoppingrunda. Har köpt flexrör, frånluftsdon, ett "T" och isolationsstrumpa med kondesspärr.
    Nya agregatet landar i morgon, så nu håller jag på med att förbereda.

Redigerat 16 feb 2009 19:25
  2. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
    Redigerat 16 feb 2009 21:10
  3. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 692 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Tänk på att om du monterar frånluftsdon i köket skall du se till att inget grundflöde tas i kökskåpan.
    Smartare med frånluftsdon då det går igenom värmeväxlaren, tar man grundflödet i kökskåpan går det förbi värmeväxlaren och rakt ut.

4. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
    Åhå! Såg nu att du har cabbat ner helt och hållet.

Dina gamla rör saknade individuell kondensisolering, det är inte enl installationsanvisnignarna för den gamla ACC:n. När du sätter tillbaka rören så ska du sätta strumpor på bägge rören, tejpa tätt i änden mot kombidonet och sedan lägga runt en gemensam diffusionsspärr runt båda rören. Även den tejpar du noga i änden som går mot kombidonet. Allt ska gå hela vägen ut mot vägganslutningen.

Montera sedan hela paketet mot kombidonet först. Sedan drevar du noga vid väggenomföringen, alt kör med fogskum. Skum är nog bättre eftersom det har högre ångmotstånd än isolerull.

För att allt ska sitta stabilt så kan du sätta ett monteringsband runt paketet någonstans på mitten och skruva fast upp i taket.

Påminn mig så kan jag ta några kort på min installation, inkl hur jag fick dit luckan.

Och ser man på... Du är på väg in i innertaket också, det är rätta takter!

p.s. glöm inte byggplasten bakom det nya aggregatet, då slipper du ev fuktskador i väggen. Du har fått mindre sådana ser det ut som från ACC:n.

Redigerat 16 feb 2009 21:16
  5. Ranchn

Ranchn

Medlem
    Ja, ta bilder på luckan och installationen.

Som jag nu har förstått är det frånluftsdon som gäller. Och ett sådant har jag inhandlat. :)

Nej de gamla rören var nog inte isolerad på rätt sätt. Isolationen var fuktig närmast ytterväggen och all hönsnät var rostigt.
    Men det ni ser på väggen bak gamla agregatet är inet gamla fuktskador, utan damm från hela systemet. Frånluftsrören var aldeles luddiga invändigt av gammal skit.

Att ta upp taket var knappt värt besväret. Jag kanske köpte 5cm. Men det är ju alltid något.

Som sagt så har jag varit på shoppingrunda. Nipplar, plast isolerstrumpa och all annan rask ligger utspridda i köket.

När allt är uppe bör jag väl ta dit en ventilationsgubbe som kan justera in mina frånluftsdon? Själva agregatet ska tydligen vara konfigurerad från fabrik.
    Under morgondagen återkommer jag med rapport och säkert fler bilder. Har jag tur så sparkar jag igång systemet i morgon.

6. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
    Nu har jag också lekt paparazzi --> http://photobucket.com/consensuskitchen

Aggregatet kommer säkert grundkonfigurerat, men det måste anpassas till dina förutsättningar. Det är också bra att dra ur alla frånluftskanaler INNAN injustering görs, de är säkert fulla med ludd.

Justering görs på aggregatet så att du får rätt frånluftsflöde, sedan lägger man tilluften på 10% lägre flöde för att få ett lätt undertryck i huset. Slutligen justeras samtliga frånluftsdon så att du får rätt flödesfördelning mellan de olika utrymmena där de sitter (badrum, toalett, tvättstuga, kök mm). För detta behöver du en ventilationsfirma.

7. Ranchn

Ranchn

Medlem
    Ett riktigt schyst kök vill jag säga. Och stort.
    Smart finess det där med skåpluckan. Jag kommer nog att kopiera ideén.

8. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
    Tack, det började med ett litet byte av FTX......... :)

9. Ranchn

Ranchn

Medlem
    Känner igen det.

10. Ranchn

Ranchn

Medlem
    Idag kom agregatet. Och som självklart saknades fläktkåpan (en miss i leveransen).
    Hur som helst, så har jag isolerat rören, nu ska jag bara täta kring vägganslutningen och på med byggplatsen kring rören. Har enbart temporärt hängt upp rören. Jag kommer att ändra upphägningen när jag får agregatet upp på väggen och anslutet rören.

http://seterstrand.webalbum.se/Minimaster/32

11. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
    Hej, ett för sent tips. Tejpa upp ångspärren mot väggen INNAN du monterar rören, annars blir det trångt att få den runt rören.

Och sen en grej till... hmmm... varför har du tre rör ut?!? Ska du ha separat spiskåpa med egen fläkt och sätta aggregatet i tex tvättstugan? Om inte så kopplas ju spiskåpan till anslutningen UNDER aggregatet. Den övre anslutningen lämnas då orörd. Aggregatet har ju en inbyggd by-pass för luftflödet från spiskåpan eftersom det ej passerar växlaren.

Den övre anslutningen av "spiskåpa" är väl dessutom "ingång", ej "utgång", och bara användbar när man sätter kåpan någon annanstans än under själva aggregatet. Öppna aggregatet och se efter innan du fortsätter.

Slutligen, ta det varsamt vid rörskarvarna. Ju mer du komprimerar isoleringen med tejp, desto kallare blir ytan på isoleringen och du riskerar att få kondensutfall mot dess utsida.

Redigerat 17 feb 2009 19:55
  12. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
  13. Ranchn

Ranchn

Medlem
    Det var ju just det jag "bråkade" med vi köp av detta agg och köksventillation.
    Säljaren sade att det var JÄTTE-viktigt att jag använde toppanslutningen för immkanal till spiskåpan.
    Jag tyckte att uttaget var för inkommande spiskåpa.

Hur som helst, så har jag för lite plats mellan agg och innertak. Så i morgon får jag göra hela proceduren. Och då får jag väl vara lite mer varsam med tejpen.

Redigerat 17 feb 2009 21:19
  14. Consensus
    Medlem · 1 796 inlägg
    Ja-a du Sherlock. Det här är väl samma orsak till varför säljaren inte skickade med en spiskåpa. Han antog att du redan hade en bef kåpa som skulle kopplas till just den där toppanslutningen...

De där tre rören i taket påminner förresten om en Apolloraket... Inte konstigt att det bir trångt.

Det är nog på sin plats för ett litet "fniss". Dra fram TV-fåtöljen till köket, sätt dig ner med en pilsner i näven och stirra på eländet. Skål på dig Mr "Fritt-Blås"...

:)

Redigerat 17 feb 2009 22:58
  15. Ranchn

Ranchn

Medlem
    Ja snyggt blev det inte. Men NU ser det bättre ut.

Ja, tanken var nog (från säljarens sida) säkert att jag redan hade en spiskåpa och att aggregatet skulle placeras någon annan platts än över spisen. En knepigt antagande från säljaren, då jag beställde ett komplett paket med spiskåpa.

I alla fall. Nu har jag införskaffad korta 90 graders böjar och rasket på platts. Det till och med funerar bra.
    Skall nu bara trolla fram plasten som ligger bak rören.
    Har tagit bort bilderna på Apollorakten och ersatt med nya.

http://seterstrand.webalbum.se/Minimaster/32

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.