2 531 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Hur fungerar kommunikationen mellan energimätaren och laddboxen?
Nu har jag fått uppskruvat en Garo GLB för att ladda bilen. I centralen sitter en GNM3D-RS485 som kontinuerligt mäter belastningen på fastighetens inkommande matning och rapporterar till laddboxen via Modbus.
Nu är det så, att i förhållande till resten av huset och alla centraler, har L1 och L2 blivit omkastade över energimätaren. Jag skulle vilja byta plats på dessa två faser, bara över mätaren. Men då uppstår frågan, hur kommunicerar energimätaren till laddboxen vilken fas som är vilken? Om det är så att båda apparaterna förutsätter faserna enligt en viss ordning (L1, L2, L3) kan jag ju inte byta plats på två av dem. Men hur skulle de kunna identifiera en specifik fas...
Nu är det så, att i förhållande till resten av huset och alla centraler, har L1 och L2 blivit omkastade över energimätaren. Jag skulle vilja byta plats på dessa två faser, bara över mätaren. Men då uppstår frågan, hur kommunicerar energimätaren till laddboxen vilken fas som är vilken? Om det är så att båda apparaterna förutsätter faserna enligt en viss ordning (L1, L2, L3) kan jag ju inte byta plats på två av dem. Men hur skulle de kunna identifiera en specifik fas...
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det väsentliga måste ju ändå vara att den fas som mätaren mäter som L1, också är L1 i laddboxen, osv.
Mätaren ser att det är stor last på L1, boxen brgänsar laddning från L1.
Nu tvivlar på att boxen är så intelligent. Jag gissar att den drar ned laddströmmen allmänt om någon fas är högt belastad. I slutänden så är det inte boxen som drar ned laddströmmen. Den kommunicerar med bilen om hur mycket ström bilen får ta ut.
Nu tvivlar på att boxen är så intelligent. Jag gissar att den drar ned laddströmmen allmänt om någon fas är högt belastad. I slutänden så är det inte boxen som drar ned laddströmmen. Den kommunicerar med bilen om hur mycket ström bilen får ta ut.
Så fungerar boxen, den har en PWM-signal på 1kHz som moduleras utifrån maxströmmen. Tyvärr så är kanske laddboxen inte så intelligent, men den skulle kunna styra detta oberoende av fas. Dock så fungerar det ju rimligt bra i en hyfsat välbalanserad central även om man fokuserar på den högst belastade fasen, detta då den troligen är den som bilen laddas från om man har en laddare som går på en eller två faser.H hempularen skrev:Det väsentliga måste ju ändå vara att den fas som mätaren mäter som L1, också är L1 i laddboxen, osv.
Gammal tråd och problemet är kanske löst? Har du wifi kort i din laddbox kan du ställa adress i energimätaren till 100 (istället för 2 som rekommenderas i manualen). Då får du tillgång till inställningar för lastbalanseringen i webgränssnittet. Där kan man välja lite hur faserna ligger vill jag minnas.Strip skrev:
Nu har jag fått uppskruvat en Garo GLB för att ladda bilen. I centralen sitter en GNM3D-RS485 som kontinuerligt mäter belastningen på fastighetens inkommande matning och rapporterar till laddboxen via Modbus.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Foam med ångspärr mellan spånskivor och laminatgolv?
Golv -
Hur fungerar fördelningen mellan golvvärme och radiatorer?
Värmepumpar -
Pegola mellan 3 fasta huväggar, fungerar detta
Altan & Uteplats -
Hur fungerar kopplingen mellan kopparröret och radiatorn? (M22x1,5)
Värme allmänt -
Fungerar en stor ackumulatortank 1500l att växla mellan elpatron och vedeldning?
Ved, Pellets, Flis