Nu har jag fått uppskruvat en Garo GLB för att ladda bilen. I centralen sitter en GNM3D-RS485 som kontinuerligt mäter belastningen på fastighetens inkommande matning och rapporterar till laddboxen via Modbus.

Nu är det så, att i förhållande till resten av huset och alla centraler, har L1 och L2 blivit omkastade över energimätaren. Jag skulle vilja byta plats på dessa två faser, bara över mätaren. Men då uppstår frågan, hur kommunicerar energimätaren till laddboxen vilken fas som är vilken? Om det är så att båda apparaterna förutsätter faserna enligt en viss ordning (L1, L2, L3) kan jag ju inte byta plats på två av dem. Men hur skulle de kunna identifiera en specifik fas...
 
Den kan inte identifiera fasen, de är inlagda utifrån vad som är L1-L3 i centralen (om man inte gjort fel).
 
Förresten, vilken fas som är vilken spelar ju bara roll om man har en bil som laddas på en eller två faser.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den kan inte identifiera fasen, de är inlagda utifrån vad som är L1-L3 i centralen (om man inte gjort fel).
Attans.:thinking:
 
Strip Strip skrev:
Attans.:thinking:
Men har du ordning på trådarna så fungerar det även med enskilda faser. Det enklaste är att dra säkringarna för två faser (om möjligt) och mäta vilken fas som är vilken.
 
Det väsentliga måste ju ändå vara att den fas som mätaren mäter som L1, också är L1 i laddboxen, osv.

Mätaren ser att det är stor last på L1, boxen brgänsar laddning från L1.

Nu tvivlar på att boxen är så intelligent. Jag gissar att den drar ned laddströmmen allmänt om någon fas är högt belastad. I slutänden så är det inte boxen som drar ned laddströmmen. Den kommunicerar med bilen om hur mycket ström bilen får ta ut.
 
H hempularen skrev:
Det väsentliga måste ju ändå vara att den fas som mätaren mäter som L1, också är L1 i laddboxen, osv.

Mätaren ser att det är stor last på L1, boxen brgänsar laddning från L1.

Nu tvivlar på att boxen är så intelligent. Jag gissar att den drar ned laddströmmen allmänt om någon fas är högt belastad. I slutänden så är det inte boxen som drar ned laddströmmen. Den kommunicerar med bilen om hur mycket ström bilen får ta ut.
Så fungerar boxen, den har en PWM-signal på 1kHz som moduleras utifrån maxströmmen. Tyvärr så är kanske laddboxen inte så intelligent, men den skulle kunna styra detta oberoende av fas. Dock så fungerar det ju rimligt bra i en hyfsat välbalanserad central även om man fokuserar på den högst belastade fasen, detta då den troligen är den som bilen laddas från om man har en laddare som går på en eller två faser.
 
Är fasordningen viktig för laddbox eller bil? Alltså, lastbalanseringen oaktad, bara sett till själva boxen och laddprocessen.
 
Nej, där har det ingen betydelse.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Nu har jag fått uppskruvat en Garo GLB för att ladda bilen. I centralen sitter en GNM3D-RS485 som kontinuerligt mäter belastningen på fastighetens inkommande matning och rapporterar till laddboxen via Modbus.

Nu är det så, att i förhållande till resten av huset och alla centraler, har L1 och L2 blivit omkastade över energimätaren. Jag skulle vilja byta plats på dessa två faser, bara över mätaren. Men då uppstår frågan, hur kommunicerar energimätaren till laddboxen vilken fas som är vilken? Om det är så att båda apparaterna förutsätter faserna enligt en viss ordning (L1, L2, L3) kan jag ju inte byta plats på två av dem. Men hur skulle de kunna identifiera en specifik fas...
Gammal tråd och problemet är kanske löst? Har du wifi kort i din laddbox kan du ställa adress i energimätaren till 100 (istället för 2 som rekommenderas i manualen). Då får du tillgång till inställningar för lastbalanseringen i webgränssnittet. Där kan man välja lite hur faserna ligger vill jag minnas.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.