Hur fungerar frånluftsvärmepump med fjärrvärmespets

926 läst  21 svar

1. J
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Nybliven husägare (1 3/4-plans kedjehus byggt 2014) här som försöker greppa all information på nätet kring uppvärmning, men behöver nog lite vägledning och bekräftelse.

Huset är anslutet till fjärrvärme, finns en AlfaLaval fjärrvärme växlare, men bredvid den står också en Bosch värmepump (tror det är en frånluftsvärmepump).

Jag behöver få det bekräftat om jag förstått grundidéen med lösningen. Värmepumpen är primär värmekälla för både tappvatten och element/golvvärme, och fjärrvärme växlare används bara vid behov istället för en elpatron I värmepumpen. Kan det stämma?
    Hur kan jag ta reda på detta? Anledningen att jag ifrågasätter det hela, är för att vi efter att ha bott här ca 10 dagar fick en fjärrvärmerälning på 62kwh, då var all värme avstängd efter sommaren. (elementen på 0 och fjärrvärme växlare stod på 16c). I samband med inflytt fick vi besök av en fjärrvärme servicetekniker som förklarade det som attan egentligen ska lämna elementen på full fräs, ställa in tex 20c på växlaren (den stänger visst avsig själv påsommaren när det är över 17c utomhus), och bara sänka på elementen I de rum man vill ha lägre än 20c. Alltså max på elementen innebär då att hålla 20c I rummet.

Hur tycker ni detta låter? Jag har Bara svårt att förstå varför vi för 10 varma dagar i september hade förbrukning övht på fjärrvärme, om det bara ska kopplas in som komplement vid köldknäppar...? På värmepumpen dispkay kan man inte på motsvarande sätt höjs/sänka temperaturen, så jag misstänker att den på något sätt arbetar utifrån temperaturu ställningen på fjärrvärme växlare.

Nästa fråga gäller golvvärme biten, då jag aldrig haft detta undtar jag såklart hur det bäst ska ställas in? Jag har lk termostater påförsta plan, ska de rattas in på 20 c om man vill ha 20c I rummet? Då är varken klinker eller parkettgolv kännbart varmt, men höjer jag till säg 22-23c såefternpgra timmar Blir iaf klinkergolvet lätt varmt så man känner det. Hur är det tänkt? Hur kan golvvärmen skruvas upp ända till 35c,om värmeväxlare reglercentral står på20c och elementen knappt blir ljumma?

Många frågor... :)

2. L
    Medlem · Nivå 13
    Varmvatten? Är inte det från fjärrvärme?
    Tag ett foto av fjärrvärmecentralen och lägg upp.

3. J
    Medlem Nivå 4
    Ursäkta att jag dröjt med svar!
    Här kommer bild på centralen.

Är faktiskt rätt säker på att vattnet värms upp av frånluftsvärmepump en, då den har en vattentank på ca 170l, och att kompressorn går igång varje gång man tex duschar.

Så fjärrvärmen ska väl vara en spets egentligen...

4. J
    Medlem Nivå 4
    Jag har provat stänga av fjärrvärmecentralen på reglerenheten, och efter ett tag blir röret med framledning till radiatorer na kallt. Men jag får ibte ihop det, ska inte frånluftsvärmepump en jobba då och skicka varmt vatten till radiatorer och golvvärme? Om nu fjärrvärmen bara ska vara komplement...

5. J
    Medlem · Nivå 9
    Om det är en traditionell frånluftsvärmepump kan den möjligen klara värmen i huset ner till en utetemperatur av ca +6 grader. Om el-patronen då är bortkopplad måste fjärrvärmeväxlaren då komplettera med värme till golvvärme och/eller radiatorerna. Vissa fjärrvärmeväxlare kan även komplettera med varmvatten och det tillfälligt tar slut i frånluftsvärmepumpen. Man behöver gå igenom alla rör och se hur det är kopplat.

6. J
    Medlem Nivå 4
    Hej och tack!

Kan Det hjälpa om jag tar närmare bilder på rören? Som sagt, fjärrvärmeväxlaren är alfa Laval och står bredvid värmepumpen.

När jag tryckte på off på reglerenheten till fjärrvärmeväxlaren så slockna ljuset på en grundfors pump, och temperaturen på displayen ändrades från 20c till 5c. Efter nån timme var den innan varma röret som det står klisterappo på framlednibg radiatorer kall. Ute var det 4-5c och även om nu fjärrvärmen ska vara tillskott, borde väl värmepumpen klara värma vattnet i rören något iaf?
    Jag märkte också första gången igår att lampan på värmepumpen för el tillskott tändes, måste bero på att jag stängt av fjärrvärmen helt?

Frågan är hur detta ska fungera, ska fjärrvärmen dra lasset för uppvärmning eller ska värmepumpen göra det?

7. J
    Medlem · Nivå 9
    Det är nog svårt att avgöra alla rörkopplingar via bilder. Fjärrvärmeväxlaren har i alla fall två växlare så den andra mindre ska vara för varmvattnet men sedan beror det även på rördragningen. När det gäller värmen kan det vara så att värmepumpen och fjärrvärmeväxlaren arbetar växelvis och är parallellkopplade. Värmepumpens kompressor ger ca 1,5 - 2 kW värme och så länge det räcker går cirkulationspumpen i värmepumpen medans den står stilla i fjärrvärmeväxlaren. När sedan temperaturen i värmepumpen sjunker under ett visst gradtal stannar dess cirkulationspump och cirkulationspumpen i fjärrvärmeväxlaren startar. Detta fortgår tills panntemperaturen i värmepumpen åter är så hög att den kan börja skicka ut värmevatten igen osv.

8. J
    Medlem Nivå 4

Jag kan ju konstatera att efter ha låtit fjärrvärmen stå på15c istället för 20 de senaste två dygnen, så har vår genomsnittliga elförbrukning dubblat dessa dagar. Samtidigt står fjärrvärme mätaren helt stilla.

Vi har varmvatten som tidigare I kranarna, och temperaturen håller fortf 20-22c inomhus (ute har de varit 0-5c).
    Annat jag märkt är också att lampan på värmepumpen dom indikerar att kompressorn arbetar, verkar lysa mer eller mindre hela tiden nu, jämfört med tidigare bara i princip efter man duschat.

Ska jag tolka allt detta då som att värmepumpen drar hela lasset nu? Hur ser jag dock till att fjärrvärmen verklugen kompletterar istället för värmepumpens elpatron (misstänker att det är det man vill?) vet liksom inte riktigt om jag ska höja eller sänka temperaturen på fjärrvärme centralen...

9. J
    Medlem · Nivå 9
    Det är bra att kompressorn nu arbetar hela tiden vid dessa utetemperaturer. Det ger en energibesparing som på helåret sammanlagt kan uppgå till 7-8000 kWh el. Försök ta reda på vilka som installerade anläggning och kan förklara funktionen i detalj. Intressant att el-patronen fortfarande finns ansluten, i andra fall brukar man koppla bort ledningarna när det finns en fjärrvärmemodul. Försök få fram exakta modellbeteckningar så det finns chans att hitta rätt manualer.

10. L
    Medlem · Nivå 13
    Vad betalar ni per kWh för el respektive fjärrvärme?

11. J
    Medlem Nivå 4
    Ja den arbetar på, och vad värre (?) är senaste två dagarna har det blivit kallare (från några plusgrader till ett par minus) och då har jag sett att lampan för el-patronen lyst ganska många och långa perioder. Jag ser det också på elförbrukningen, dagen innan förbrukade vi ca 30kwh i huset men natten och dagen efter (när det sjönk under 0) så landade det på ca 60kwh.

Det jag reagerar på här, utan Någon erfarenhet alls, är ibte det mycket? Och dessutom, är det Som sagt inte tänkt att fjärrvärmen ska hoppa in istället för elpatron? Det är väl Det som kallas fjärrvärme spets gissar jag.

Jag blev lite paff när jag såg hur förbrukningen hoppade upp så jag provade skriva upp fjärrvärme centralen till 20c igen igår, och märker igen efter 1-2h att pumpen lugnar ner sig betydligt och istäklet börjar mätaren på fjärrvärmen att ticka på ugen(den står i princip still när jag sänker tempen till tex 15c).sedan igårkvöll har den förbrukat ca 100kwh,oxh det är alltså bara under kvällen och natten hittills.

Är jag helt fel på de, eller är det betydligt bättre att låta pumpen dra lasset trots allt? Jag menar ca60kwh för all el ettdygn kontra 100kwh för bara fjärrvärmen i 12h, känns som att elen är mest fördelaktigt...?

Jag betalar 4025 kr fast avgift per år för fjärrvärme och 72 öre per kWh. För elen så är det elnät ca 7300 per år, och fn ca 1,2kr per kWh (genomsnitt från oktober faktura). Räknar då med både el, skatt och leverans. Elen är ju uppenbarligen dyrare, både fast och rörligt, men om den förbrukar mindre så kanske det ända lönar sig...?

Redigerat 28 nov 2018 09:45
  12. J
    Medlem Nivå 4
    Grejerna som står bredvid varandra är en Alfa Laval Mini City fjärrvärmeväxlare och en Bosch EHP 2.0 EW frånluftsvärmepump.

13. P
    Medlem Nivå 4

Du får göra en totalkostnadskalkyl.

Du ska inte jämföra med värmen från värmepumpen. den är vad den är och tar baslasten.

Du ska jämföra elpatronen mot fjärrvärme, det kommer aldrig vara lönsamt att köra både och då du drar fasta kostnader på båda.

Du får ställa dig en första fråga

1. Klarar elpatronen hela ditt effektbehov.
    - Om svaret är nej, ska du koppla ur elpatronen och köra fjv-spets, eventuellt kan du då också säkra ner ditt el-abb
    - Om svaret är ja, ska du räkna på att koppla bort fjv. Är totalkostnaden gynnsam?

En annan fråga

Räknar du rätt på elen? 1,2 ink allt låter ruggigt lågt.

Du ska räkna ihop

a) Elnäts-kostnader, betalas till nätägaren och består av fasta avgifter, rörliga överföringsavgifter samt rörliga effektavgifter

b) Elhandels-kostnader, betalas till vald el-handlare och består av fasta avgifter och en rörlig avgift för fysisk elleverans

c) El-certifikat, betalas via vald elhandlare , rörlig

d) El-skatt, betalas via nätägaren, rörlig

e) Moms på allt ovanstående

Om allt stämmer så är den rörliga kosten på el 1,2 och fjv 0,72, en diff på 0,48.

Den fast kosten på fjv är 4025 och du kan således köpa ungefär 2000 kWh för den diffen...

14. J
    Medlem Nivå 4

Hej igen!

Hur kommer jag bäst fram till om det klarar behoven? Om man utgår från att de finns en tanke bakom varför husbyggare installerar båda uppvärmningssätten, så borde det inte klara. Eller rättare sagt, fjärrvärme centralen måste nog klara hela behovet och pumpen är där som en kombination av besparing och ventilation, men frpgan är om pumpen ensam klarar behoven (bevisligen gör den ju inte det utan elpatron. Då var fjärrvärmen ä få ibställd på 15c,indrar vad som händer om man stänger av den helt...).
    Det största problemet nu känns dock som att de på nåt sätt verkar jobba parallellt med varandra, alltså sänker jag fjärrvärmen till 15 från 20 förbrukar jag ingenting men pumpens kompressor samt tidvis nu vid minusgrader elpatron kör, om jag kör 20c på fjärrvärmen istället så startar pumpen bara efter dusch och ingen elpatron alls vad jag sett iaf (men fjärrvärme förbrukningen sticker iväg drastiskt) . Trodde tanken var att pumpen ska dra lasset, och bara vid behov ska fjärrvärmen användas som komplement/spets.

Vad gäller kostnaderna, 7300 kr är fasta nätavgiften per år och 300kr fast eoabonnemang till elhandlare. På nätägarens faktura tillkommer förutom nätavgiften även elleversns och skatten, ca 65 öre. På elhandlarens faktura från oktober betalade jag ca 70 öre (exkl årsavgiften på 300kr,som fördelas 25kr/mån). Så 70 öre plus 65 öre till elnätsägaren blir rättare sagt 1,35 kr per kWh el, exkl. Elnätskostnaden. Det är alla rörliga posterna för elen i oktober.

Fjärrvärme : 0,72kr/kwh rörligt + 4025kr/år
    El: 1,35kr/kwh rörligt + 7600kr/år

Men differensen är väl inte så enkelt, med tanke på att man normalt sett väl får mer per förbrukad kWh i pumpen, en per förbrukad kWh fjärrvärme...? Det här med cop värde osv?

15. J
    Medlem · Nivå 9
    Det grundläggande är att kompressorn i frånluftsvärmepumpen alltid går om det finns värme/varmvattenbehov i huset. Låter märkligt att den stannar om du höjer fjärrvärmen. Normalt kopplar man som sagt bort ledningarna till el-patronen och gör om så att indikeringen "tillsats" på frånluftsvärmepumpen blir fjärrvärme-spets istället. Sedan är 1 kWh från el-patronen lika mycket som 1 kWh fjärrvärme. Det går inte åt mer kWh för att man bytt till fjärrvärme (om det inte är så att man t.ex. tar enormt långa duschar med fjärrvärme bara för att det är möjligt jämfört med att varmvattnet tar slut i frånluftsvärmepumpen och el-patronen inte är lika snabb då den inte klarar lika hög effekt som fjärrvärmen). Lönsamheten i sådan här kombination med fjärrvärmen beror ju på hur mycket spets som behövs per år i förhållande till den fasta årsavgiften för fjärrvärmen. Här blir det alltså lönsamt om spetsen per år är 6400 kWh eller mer och det stämmer troligen. Eventuellt kan man ha mindre huvudsäkringar med fjärrvärme och då spara runt 1000 kr per år så gränsen går vid ca 4800 kWh spets per år.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: