D
Elektriskt kopplingsschema för relä med fem anslutningspunkter.
Jag vill ha två matningar till en fläkt.

1) matning kommer från en kontrollpanel. Signalen är 0-10v PWM. Styra via fläktens app alt fjärkontroll.

2) matning kommer från qubino flush dimmer 0-10v. Styrs via Homey.

Det som matas är en styrenhet på en EC takfläkt.

Jag behöver nu ett relä som fungerar såhär:

A) När varken 1 eller 2 matar ut någon ström så ligger relät på 1.

B) När bara 1 matar ut ström ligger relät på 1.

C) När både 1 och 2 matar ut ström så ligger relät på 1.

D) När 2 slutat mata ut ström så växlar relät över till 1

E) När 2 matar ut ström samtidigt som 1 börjar mata ut så växlar relät över till 1.

Gär detta att få till?

Det lär inte gå att använda en 0-10 V signal för relästyrning utan någon speciallösning.
Kanske ska du använda någon till/från-brytare för enbart styrning av reläet?

Missförstår jag om du aldrig får driftfallet från homey?
Du skriver att alla driftfall så ska relät stå på samma sätt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Jo jag får drift från homeyn men så fort jag får drift från styrkortet på kåpan så ska den växla över från homey.

D
E etompau skrev:
Det lär inte gå att använda en 0-10 V signal för relästyrning utan någon speciallösning.
Kanske ska du använda någon till/från-brytare för enbart styrning av reläet?
Finns ett relä på styrkortet på kåpan:

Bild av ett elektronikkort med anslutningar och beskrivningar för motor, panel, och reläer.

Frågan är väl då hur det reläet avgör om fläkten går? Klurigt!

Kan det vara så att den avgör den saken av om det går ström ut från utgången. Alternativt är ju om det är någon form av dubbelriktad info isf kan det reläet inte användas.

Fast det relät kan du ju inte styra externt. Det framgår inte av schemat vad som växlar relät? Driftindikering, summmalarm mm??

D
Nej men det relät skulle kunna styra ett ytterligare relä.

D
Såhär står det i bruksanvisningen:

• En illustration av ett styrkort för AC-motor inklusive en kopplingsschemafigur och en verklig bild av kretskortet.
D
Precis, frågan är vad som växlar relät på styrkortet.

Det är när fläkten får starttillstånd. Antar att det rister en knapp/termostat som startar fläkten?

D
Fläkten dvs motorn kan startas genom app, fjärkontroll mm. All kommunikation till motorn går via styrkortet som sitter i kåpan.

frågan är om det går att få relät att växla utan att någon motor faktiskt är inkopplad.

Relät kommer inte att växla om inte fläkten fått start från något av de alternativ so beskrivit.

D
Det är jag med på men tror du relät växlar om det inte finns någon sladd till motorns styrning inkopplad?

alltså om inte den här kabeln är ansluten till motorn:

• Diagram som visar anslutning av motorstyrningskabel till ett styrekort för en EC-motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det tror jag att den kommer att göra, den kabel ska väll dock gå till fläkten?
Det är här det blir krångligt.
Att få den att styra via intern automatik är ganska lätt, bara att lägga signalen via ett relä som är nc så kommer den gå på intern styrsignal. Men att få den att växla över till signalen från homey kräver utöver din 0-10v styrning även en digital utgång som drar/ släpper detta relä. Den stora fråga är om kortet gillar att fläkten går utan att det är styrsignal på den markerade porten. Samt att du har svårt att veta när kortet skickar ut signal så du kan växla tillbaka till internsignal

D
Den kommer växla över till Homey när fläkten inte används. Det sköter styrkortet relä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.