Byggahus.se

Hur fungerar en datavärdering?

1. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag har SBAB som bolånegivare och funderar på att utöka mitt lån. Ställde frågan hur det fungerar med värdering men fick inget vettigt svar tycker jag. Någon som vet hur det fungerar?
    Jag skrev att jag vill utöka mitt lån men att det inte är aktuellt om jag kommer över 50% belåningsgrad. Det märkliga är att jag får så spridda skurar på värdering hos enbart SBAB. Det skiljer nästan 2Msek mellan "datavärdering" när jag är inloggad och värderingen i deras app som baseras på försäljningar i området.

När jag ifrågasatte detta så fick jag till svar att "man kan alltid komplettera med en värdering i efterhand". Jo men det är ju det jag inte vill göra om deras värdering blir så låg att jag hamnar över 50% EFTER att jag har fått lånet utbetalt.

2. H
    Medlem · Nivå 8
    Får du lägre eller högre i appen?

3. C
    Medlem · Nivå 18
    Det är säkert en tjänst som SBAB köper in utifrån så jag tror inte att de själva vet exakt hur den fungerar. Möjligen kan de få fram ett mer detaljerat värderingsunderlag än vad du ser, men det låter ju inte så.
    Men oavsett värderingsmetod bygger det rimligtvis på slutpriser i området. När det skiljer så mycket som 2MSEK så torde ju ett av värdena vara rätt uppenbart felaktigt? Vad får du om du gör en värdering på t.ex. booli.se?

4. M
    Medlem · Nivå 9
    Försökte se datavärderingen nu men det fungerar inte när jag loggat in på SBAB. Men det värdet jag fick fram för nån månad sedan var 2Msek lägre hos SBAB än vad deras app gör gällande. Appen säger ungefär samma som Booli. Värderingen hos Booli känns mer verklighetsanpassad också om man ser till vad dom olika husen i området har gått för sista året.

Det blir ju en högst väsentlig skillnad på 1% amortering eller inte, utifrån vilken värdering man går efter, därför blev jag lite förvånad av deras svar, att man kan värdera i efterhand.

5. K
    Medlem · Nivå 14
    Dom använder sig antagligen av "Värderingdata". Du kan gå in direkt på värderingsdata och värdera om du vill. Kostar några kronor närman gör engångs som privatist, men inte så farligt har jag för mig.

Vet inte hur det är med just SBAB, men många banker och mäklare använder sig värderingsdata.

https://www.varderingsdata.se/

Edit: Det verkar som att man inte kan göra en värdering som privatist direkt. Dock ser man på deras hemsida att dom har samarbete med SBAB.
    Vid närmare eftertanke så har jag nog gått genom Nordea, utan att vara kund hos dom för att göra en värdering via värderingsdata. Är det samma som du gör på SBAB och som du kallar för "datavärdering"? Får du värderingen som PDF på din mail?

https://www.nordea.se/privat/produkter/lan/vardera-din-bostad.html

Redigerat 7 apr 2018 22:02
  6. C
    Medlem · Nivå 18
    Det kan kanske vara så att fastigheten är felaktigt inlagd i SBAB:s system. Tokig boarea, fel postnummer eller något sådant. Antar att den i inloggat läge hämtar upp allt sånt från ditt engagemang, till skillnad mot appen där du matar in det själv?

7. K
    Medlem · Nivå 14
    Nu vart jag lite nyfiken själv efter ett par öl och lite glass. Köpte en Nordeavärdering för 69kr och det skiljer 30.000 mellan värderingsdata och Booli för min del.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag slog också till:)
    För mig skiljer det 1,3Msek mellan Booli och värderingsdata. Så värderingsdata ligger ju högre än SBAB-värdet jag fick för nån månad sedan. Jag ska avvakta tills den nya fastighetsdeklarationen har gått igenom. Värderingen verkar ju insnöad på kr/kvm och jag har utökat min boarea med 40m2 på den som kommer till i år. Det kanske adderar lite på värderingens 56.000kr/m2:)

9. C
    Medlem · Nivå 18
    Där har du nog förklaringen ;)

10. K
    Medlem · Nivå 14
    När man knappade in adressen fick man ju upp areor osv och fick tycka till, kan du inte köpa en gång till och säga att det förtryckta inte stämmer och lägga på 40m² och se vad du får ut då? Då har du ju före/efter om inte annat.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 9
    Du menar på booli? På värderingsdata verkar det låsta värden.

Edit:
    På Booli så får jag upp en karta när jag väljer slutpriser, och när jag klickar på mitt hus som är en grå plupp så säger den samma boyta som värderingsdata, men 1,3msek högre pris, mystiskt.

Edit igen:
    När jag klickar i 40m2 extra på booli så visar den exakt samma värdering fast den sänker m2-priset motsvarande:(

Redigerat 7 apr 2018 22:48
  12. fgo
    Husägare · Nivå 12
    Testa appen MinEkonomi också. Där får man gratis värdering. Brukar uppdateras varje kvartal

13. H
    Medlem · Nivå 8