Hej. Jag har en shunt till min golvvärme (en thermotec mix m) med en självverkande termostat med givare i ett dykrör (se bild). Kan någon förklara för mig hur denna termostat fungerar. Enligt thermotecs produktblad så gäller följande temperaturer för termostaten. Som jag trodde det fungerade betyder det att denna termostat har ett fast värde på sekundärsidan som den aldrig går över (t ex 40 grader ) vid läge 3, och att den upp till den temperaturen har öppet ventilen och att det sedan är ställdonen i fördelaren som styr om det släpps på värme ut i golvvärmeslingorna.
Men så verkar det inte alls fungera. När min termostat är inställd på 3 så är temperaturen i sekundärsidan markant lägre än primärsidan. Primärsidan är inte ens 40 grader ofta, så då trodde jag att ventilen alltid skulle vara öppen. Men om jag vrider upp termostaten hör jag hur den släpper på vatten och man ser direkt att framledningstemperaturen minskar och VPn går igång rejält för att kompensera, dvs. att vattentemperaturen i sekundärslingan höjs.
Så hur fungerar detta egentligen? Vad är det jag har missförstått

• Värmesystemkomponenter med rör, ventiler, termostat och elektrisk koppling i en byggnadsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad för termostat med diagram, text på svenska, justeringsanvisningar, och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en maxtermostat så inte golvvärmen får för hög temp som skydd, en max brukar ligga på ca 45 C.

J jonaserik skrev:
Det är en maxtermostat så inte golvvärmen får för hög temp som skydd, en max brukar ligga på ca 45 C.
Ja det trodde jag också, men jag förstår då inte detta beteende som ett exempel:

1. Termostaten står på 3, vilket skall vara 40 grader.
2. VPn leder fram 38 grader. Rören på sekundärsiden i shunten (efter termostaten) är då kännbart kallare än primärsidan i shunten (före termostaten).
3. Jag vrider upp termostaten till 4:an, då hör jag tydligt hur det susar och den börjar släppa igenom varmare vatten från primärsidan. Framledningen från VPn sjunker omedelbart (dvs. shunten suger mer varmt vatten från primärslingan) och VPn går direkt upp i varv i kompressorn och börjar leverera mer energi för att få upp tempen på framledning igen.

Detta händer alltså när framledningstempen från VPn är lägre än inställd maxgräns på termostaten. Dessutom blandar shunten ju ner långt innan maxgränsen är uppnådd. Det är som sagt tydligt kallare efter shunten än före. Om det vore en maxbegränsare vid 40 grader borde väl shunten inte blanda in något kallt returvatten från sekundärsidan tills den temperaturen är uppnådd? Och så länge framledningstemp är lägre än maxtemp borde det väl inte ha något betydelse att jag höjer maxtempen genom att vrida upp termostaten?

Det står där 1,2,3, i dina anvisningar i bilden: Injustering vid låg framledning/låg tryck från primärsidan. Om trycket är lågt från primärsidan dominerar GVn:s cirk pump. Den snurrar runt retur vattnet bara snabbare än det kan lämna shunten även om termostaten är öppen. Det måste finnas en tryck skillnad, att returen primärsidan kan suga ut vatten för att tilloppet kan släppa in varmt eller tvärtom. Det handler inte bara om temperaturen även flödet av vatten av den temperatur som kommer fram.

Redigerat:
L lostinsweden skrev:
Det står där 1,2,3, i dina anvisningar i bilden: Injustering vid låg framledning/låg tryck från primärsidan. Om trycket är lågt från primärsidan dominerar GVn:s cirk pump. Den snurrar runt retur vattnet bara snabbare än det kan lämna shunten även om termostaten är öppen. Det måste finnas en tryck skillnad, att returen primärsidan kan suga ut vatten för att tilloppet kan släppa in varmt eller tvärtom. Det handler inte bara om temperaturen även flödet av vatten av den temperatur som kommer fram.
Tack för bra svar och jag har läst på det nu och förstår vad du menar. Men jag tycker fortfarande inte det förklarar varför termostaten stänger ventilen vid en temperatur lägre än den markerade. Dvs. om den står på 3 (=40 grader), och jag öppnar den till 4, så hör jag hur det slutar susa över termostatventilen (dvs. den öppnar sig fullt och slutar begränsa) och jag ser att det sugs mycket mer vatten från framledningen på primärsidan, vilket jag ser på att temperaturen på framledningen på värmepumpen direkt går ner. Borde inte termostaten stå fullt öppen oavsett flöden och tryckskillnader fram tills dess att temperaturen uppnår 40 grader på sekundärsidan? Då borde väl inte en ändring av den termostaten påverka någonting alls?

aenyberg aenyberg skrev:
Tack för bra svar och jag har läst på det nu och förstår vad du menar. Men jag tycker fortfarande inte det förklarar varför termostaten stänger ventilen vid en temperatur lägre än den markerade. Dvs. om den står på 3 (=40 grader), och jag öppnar den till 4, så hör jag hur det slutar susa över termostatventilen (dvs. den öppnar sig fullt och slutar begränsa) och jag ser att det sugs mycket mer vatten från framledningen på primärsidan, vilket jag ser på att temperaturen på framledningen på värmepumpen direkt går ner. Borde inte termostaten stå fullt öppen oavsett flöden och tryckskillnader fram tills dess att temperaturen uppnår 40 grader på sekundärsidan? Då borde väl inte en ändring av den termostaten påverka någonting alls?
Ja men tänk att genom att vrida ned du begränsa flödet (strypa) så även om sjäva tempbergränsare är öppen, glipen i ventilhuset är fortfarande mindre så värmen kankse har svårt att ta sig igenom tills du öppnar tillräckligt.

L lostinsweden skrev:
Ja men tänk att genom att vrida ned du begränsa flödet (strypa) så även om sjäva tempbergränsare är öppen, glipen i ventilhuset är fortfarande mindre så värmen kankse har svårt att ta sig igenom tills du öppnar tillräckligt. [media]
Hej. Än en gång tack för ett bra svar och för att du tog dig tiden att leta fram ett pedagogiskt klipp. Jag tror faktiskt att min rörmokare har gjort fel vid installation. Vi behövde strypa flödet i primärsidans stora tjocka stam, då vattnet cirkulerade för lätt där och därmed tog flödet den vägen istället för att tryckas ut i dom olika radiatorkretsarna i huset. Men jag tror han ströp på fel sida shunten, för returen (6) är rejält strypen, vilket ju är precis det man enligt manualen skall göra för att just begränsa framledningstempen på sekundärsidan. Jag tror han istället skulle ha strypt primärsidan innan shunten (2), vilket ju också är vad du föreslår. Jag skall prova detta och se vad som händer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.