Byggahus.se

Hur fungerar detta (eget vatten + golvvärme & filter)

1. I
    Medlem · 2 inlägg

inescatmeow

Medlem
    Hej,

Har flyttat till hus med eget vatten & avlopp som är utrustat med vattenburen golvvärme från uponor, en hydropress (och filter?) samt en Nibe F750FLVP.

Jag är helt novis när det kommer till sånt här, har kontaktat några lokala VVS firmor för att se om dom kan göra en genomgång men tänkte att det finns säkert en hel del kunskap här med.

Fråga nummer 1: Hur fungerar golvvärmen?
    Vi har 3 termostater som i dagsläget står på ungefär halvvägs, det verkar vara de trådlösa uponor T-55.

I rummet där det är inkopplat är de olika slingorna uppmärkta (blå) och vad jag kan se är motsvarande röda satta på 0. Det är inte varmt på golven men FLVPn är satt på 20 grader. Det har pendlat mellan 22-25 grader inomhus denna veckan enligt displayen på FLVPn, mottagaren sitter i hallen där det är soligt efter 12.

Fråga 2:
    Hur fungerar den egna brunnen tillsammans med pumpen och hydropressen? Den är borrad och vad jag hört 130m djup. Det sitter även något vattenfilter där som ser ganska sletet ut och på väggen sitter ett uttag märkt vattenfilter, men jag ser ingenting som kan kopplas in där. Jag har även tänkt göra en vattenanalys som ska skickas in. Det är för övrigt ganska dåligt tryck i duscharna men inte så märkvärt dåligt i de vanliga kranarna.

Min egen gissning är att vattnet pumpas upp den brunnen genom röret med det gröna handtaget för att sedan gå igenom filtret och vidare?

Tack på förhand!

Redigerat 4 sep 2022 22:17
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.