Byggahus.se

hur fungerar bubbelbadsströmmen?

1. F
    Medlem Nivå 6
    Lagom till att vi ska inviga det hett efterlängtade bubbelbadet har jag fått värsta elnojan.
    Tänk om det händer nåt?
    Elektrikern svarar lugnande - ja, ja, men ni har ju jordfelsbrytare! Ja, vad då då? Det är väl inte självklart att den löser ut, eller? Tänk om elektrikern kopplat fel? Tänk om det kommer in vatten i dosan?

Snälla, finns det någon som kan lugna mig och/eller lysa upp min okunskap?? Jag som verkligen längtat efter att få krypa ner i det där varma goa avslappnade vattnet.
    vh fialotta

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    På jordfelsbrytaren sitter en knapp, testknappen. Tryck på den så ska jordfelsbrytaren lösa ut, gör den det så återställ JFB och spola i vatten i karet men bada inte mer än en timme eller så. Kroppen påverkas ganska ordentligt.

Protte

3. F
    Medlem Nivå 6
    Så du menar att om jordfelsbrytaren löser ut och om pumpen till badkaret inte fungerar när den är utlöst, så är allt OK?!
    Bada bara en timme?? Jag som tänkt tillbringa hela julen i badkaret ... ;-)

4. F
    Medlem Nivå 7
    Då får dina nära & kära ännu ett russin att stoppa i glöggen!

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Men det kan ju bli fel även på en jordfelsbrytare;)

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Nu har jag ingen fakta, men gör ändå denna jämförelse, vågar du röra dig i trafiken så vågar du också bada.
    Att något ska kunna hända kräver flera omständigheter; Det blir ett fel så att vatten kommer i kontakt med någon spänningsförande del, jordfelsbrytaren fungerar inte, troligtvis så har du också något fel på säkringen.
    Trafiken då? Tja vågar du sitta i en bil i 90km/h där du möter någon i samma hastighet, kanske en lastbil, och det skiljer ca en meter mellan bilarna när ni möts.
    De risker du tar i trafiken är säkert xxxxx gånger större. Så bubbla på du.

7. F
    Medlem Nivå 6
    åhh, tack. Jag som just nu kör ca en timme enkel väg till jobbet ,på motorväg, ska då sluta oroa mig, för badet åtminstone. God fortsättning och tack!