10 811 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Hur fungerar ampere / effekt för spis egentligen?
Hej.
Jag har spenderat en stund här på kvällen att söka ett svar på en fråga jag fått av en bekant.
Frågan är "Kommer min nya häll och ugn fungera i nya köket?" - De har då haft en gammal spis på runt 9000w(+mer säkert, de hade kastat den gamla) som är driven av 1fas 20 ampere. De har köpt en häll som tar 7400w i maxeffekt samt en ugn som tar 3490w.
Om man räknar effekten på gamla spisen skulle det alltså krävas en ~40A säkring för att det skulle fungera, men det har ju absolut inte varit några problem, hur fungerar det egentligen? Och så är det ju på alla ställen egentligen. Speciellt lägenheter.
Jag har spenderat en stund här på kvällen att söka ett svar på en fråga jag fått av en bekant.
Frågan är "Kommer min nya häll och ugn fungera i nya köket?" - De har då haft en gammal spis på runt 9000w(+mer säkert, de hade kastat den gamla) som är driven av 1fas 20 ampere. De har köpt en häll som tar 7400w i maxeffekt samt en ugn som tar 3490w.
Om man räknar effekten på gamla spisen skulle det alltså krävas en ~40A säkring för att det skulle fungera, men det har ju absolut inte varit några problem, hur fungerar det egentligen? Och så är det ju på alla ställen egentligen. Speciellt lägenheter.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Lösningen med enfas 20A till spis är mer eller mindre standard i äldre lägenhter, och då pratar vi inte om gamla lägenheter från 20 - 30 talet, utan om 60 - 80 talet, kanske ännu nyare.
Spisarna kan mycket väl vara på avsevärt mer effekt än vad säkringen tål. För man kör aldrig allt på full effekt samtidigt, iallafall inte någon längre tid.
Säkringen tål hög överlast under relativt lång tid. Och även om du kokar vatten på alla plattor samtidigt och värmer upp ugnen så pågår det inte mer än 5 - 10 minuter. Sedan kokar vattnet, och ugnen når sin temp efter kanske 5 min.
Även den nya kombinationen kommer sannolikt att fungera, för alla normala matlagningsfall.
Spisarna kan mycket väl vara på avsevärt mer effekt än vad säkringen tål. För man kör aldrig allt på full effekt samtidigt, iallafall inte någon längre tid.
Säkringen tål hög överlast under relativt lång tid. Och även om du kokar vatten på alla plattor samtidigt och värmer upp ugnen så pågår det inte mer än 5 - 10 minuter. Sedan kokar vattnet, och ugnen når sin temp efter kanske 5 min.
Även den nya kombinationen kommer sannolikt att fungera, för alla normala matlagningsfall.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Även om du har en villa med trefas så har de flesta spisar högre märkeffekt än du kan ta ut från trefasgruppen, om man strikt går efter säkringarna.
När den är kopplad i enfas så kan du oftast köra plattorna enskilt i fulleffekt, eller flera så blir effekten begränsad, däremot är den 3-fas kopplad så kan du dra full effekt ur samtliga plattor samtidigt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det mest effektiva sättet att få bort svart mögel?
Övrigt husrelaterat -
Vattenfall börjar testa effektavgift
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Kåk från tidigt 80-tal, energieffektivisering
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Kan någon förklara toppeffekt Ampere och vad som händer?
El -
Voltampere / skenbar effekt
El