13 542 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Hur frågar man hantverkare om intyg?
Sida 1 av 5
Hej,
Jag är mitt i en totalrenovering och när jag träffar hantverkare för fråga om dem har intyg säger dem bara "Yes yes". Vad är det man ska fråga efter? Är det något papper dem ska visa?
Tycker det blir eländigt hade en hantverkare som sa han kunde "fixa", när jag frågade om hans intyg sa han att han har allt, annars hämtar han folk som "fixar". Jag gick in på BKR hemsida och frågade vad hans företag heter hittade inga resultat. Kändes som jag pressade han och situationen blev extremt stel. Jag ville fråga om hur vi gör om besiktningen inte går igenom men fattade ingenting. Sen sa han att "svenskar gillar inte honom" för han jobbar snabbt och blev ännu mer förvirrad av den kommentaren.
Jag har förstått dessa intyg krävs:
BKR - Plattsättare
Säker vatten - Rörmokare
El - Ingen aning vad den heter
Resterande yrkesgrupper behöver ej intyg och ventilation kan snickare göra?
Jag är mitt i en totalrenovering och när jag träffar hantverkare för fråga om dem har intyg säger dem bara "Yes yes". Vad är det man ska fråga efter? Är det något papper dem ska visa?
Tycker det blir eländigt hade en hantverkare som sa han kunde "fixa", när jag frågade om hans intyg sa han att han har allt, annars hämtar han folk som "fixar". Jag gick in på BKR hemsida och frågade vad hans företag heter hittade inga resultat. Kändes som jag pressade han och situationen blev extremt stel. Jag ville fråga om hur vi gör om besiktningen inte går igenom men fattade ingenting. Sen sa han att "svenskar gillar inte honom" för han jobbar snabbt och blev ännu mer förvirrad av den kommentaren.
Jag har förstått dessa intyg krävs:
BKR - Plattsättare
Säker vatten - Rörmokare
El - Ingen aning vad den heter
Resterande yrkesgrupper behöver ej intyg och ventilation kan snickare göra?
Det enda mig veterligen, som är lagreglerat är installationer/ändringar av den fasta elinstallationen.
Detta ska utföras av ett auktoriserat företag.
Vilket då är möjligt att kontrollera via nedanstående länk.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/vi-arbetar-med/auktorisation-och-foretagsregistrering/
Övrigt är icke tvingande branschregler.
Detta ska utföras av ett auktoriserat företag.
Vilket då är möjligt att kontrollera via nedanstående länk.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/vi-arbetar-med/auktorisation-och-foretagsregistrering/
Övrigt är icke tvingande branschregler.
Jag bryr mig inte, träffade en toppfirma med intyg som skröt om det ena och andra. Hittade nyligen en tråd här i forumet om hur dåligt jobb exakt samma firma gjort och det dragits en rättslig process för dem hade "mjölkat" beställaren på pengar... Men tror försäkringsbolag kräver intyg.T TheGame skrev:
Det här hade definitivt fått mig att dra öronen åt mig. Det låter inte alls seriöst.Kycklingen skrev:
Alla utbildningar och intyg har gått över styr.
Oftast så sitter alla bara av tiden där för att få intyget/certifikatet.
Jag tycker inte att dom ger så vidare värst mycket förutom en högre kostnad för slutkunden som på ett eller annat sätt får betala för dom.
Bättre att kolla upp företagets ekonomi, referenser m.m. och själv vara påläst om regler och vad som är fakmanna mässigt, och vara engagerad i utförandet.
Försäkringsbolag/kommuner/större företag mfl kräver oftast intyg/utbildningar m.m. för att skydda sig själva vid eventuella tvister/olyckor m.m.
Oftast så sitter alla bara av tiden där för att få intyget/certifikatet.
Jag tycker inte att dom ger så vidare värst mycket förutom en högre kostnad för slutkunden som på ett eller annat sätt får betala för dom.
Bättre att kolla upp företagets ekonomi, referenser m.m. och själv vara påläst om regler och vad som är fakmanna mässigt, och vara engagerad i utförandet.
Försäkringsbolag/kommuner/större företag mfl kräver oftast intyg/utbildningar m.m. för att skydda sig själva vid eventuella tvister/olyckor m.m.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Sluta tro och fråga dom är mitt förslag. Det försäkringsbolag i första hand normalt kräver är ett fackmannamässigt arbete. Detta kan du (kanske) själv åstadkomma eller det kan göras av en hantverkare, med eller utan intyg. Klantar ni till det kan ni båda även göra ett "underkänt" arbete, med eller utan intyg...Kycklingen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Jag skulle nog nöja mig med att ha kvitton på utfört arbete. Där syns det ändå vem som gjort det. Mer än så ska inte behöva kunna krävas av en vanlig husägare.
Baserat på dina tidigare inlägg gissar jag att det kan röra sig om arbete i en BRF-lägenhet, i så fall kan eventuellt bostadsrättsföreningen ha krav vilka framgår av föreningens stadgar. Om de kraven håller vid tvist har jag ingen aning om.
Tänk på att certifieringen sällan rör visuella aspekter, så förutsätt inte att en certifierad hantverkare gör ett för dig estetiskt tillfredställande arbete. Kolla upp referenser och var tydlig med prioriteringsordningen mellan utseende, pris och snabbhet.
Tänk på att certifieringen sällan rör visuella aspekter, så förutsätt inte att en certifierad hantverkare gör ett för dig estetiskt tillfredställande arbete. Kolla upp referenser och var tydlig med prioriteringsordningen mellan utseende, pris och snabbhet.