Byggahus.se

Hur fräser man raka linjer (inte rundiga)

  1. K
    Medlem Nivå 2
    När jag fräser mitt i en träskiva, så blir kanterna "rundade", fräser man ut ett fönster ur en lucka så blir alla fyra hörn "rundade", kan man på något sätt få raka kantiga hörn. Försökte skissa ett exempel har inte de bästa paint kunskaperna hehe.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    exempel.png
     
  2. A
    Medlem Nivå 1
    Kan inte svara på hur man fräser såna hörnen men är de inte väldigt många du ska göra så borde de väl gå ganska lätt med ett vasst stämjärn?
     
  3. K
    Medlem Nivå 2
    Vilket bra tips tänkte inte alls på det! Det är bara 2 skivor, jag vill helst ha perfekt resultat men det kanske jag kan lyckas genom att vara försiktig med stamjärnet.
     
  4. A
    Medlem Nivå 1
    Ja då borde de inte va några problem! Se bara till att de är ett riktigt stämjärn och att de är riktigt vasst! Vissa nya stämjärn man köper i butik är mer huggmejslar och går nästan inte att få vassa..
     
  5. K
    Medlem Nivå 2
    Tack det ska jag!
     
    • Laddar…
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, jag har också undrat varför det inte finns fyrkantiga frässtål :thinking:

    (Sorry, helgtrams)
     
  7. hek
    Medlem Nivå 11
     
  8. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Som några varit inne på kör du stämjärn. Alt. kan du grovkapa lite med multimaskinen först.
     
  9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Square holes?
    Vi har ju något som heter stämborr!
    Det kanske skulle kunna vara lösningen
    [​IMG]
     
    • Laddar…
  10. L
    Medlem Nivå 3
    Svårt att fräsa med ;)
     
  11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Visst, men man kan ju börja med att stämborra de två eller fyra vinklade hörnen.
    och seda köra med fräsen.
    Det är ju ungefär så vi, utan överhandsfräs, gör när vi tar upp hål i plattor.
    Först så borrar vi i hörnen, sedan så sågar vi med sticksågen, och tar ut så hörnet blir skarpt.
     
  12. L
    Medlem Nivå 3
    Självklart, jag var bara lite dryg :)
    Det enda stora problemet är att det kan vara svårt att få exakt övergång mellan hålen och sträckorna mellan. Beror såklart på vilket krav man har men använder man en överhandsfräs för att göra hål, istället för att såga,så antar jag att man vill ha väldigt bra precision :)
     
  13. Flöjten5
    Medlem Nivå 8