Halloj!
Bor i radhus från 1960. Alla fönsterbleck är skrapade metall-rena vilket sannolikt bör vara det absolut mest underhållsfria och samtidigt ganska snyggt i mitt tycke. Jag vill snygga till och fräscha upp fönsterblecken. Alltså inte måla utan bearbeta mekaniskt. Tips på effektivt sätt med bra resultat mottages tacksamt!
Bor i radhus från 1960. Alla fönsterbleck är skrapade metall-rena vilket sannolikt bör vara det absolut mest underhållsfria och samtidigt ganska snyggt i mitt tycke. Jag vill snygga till och fräscha upp fönsterblecken. Alltså inte måla utan bearbeta mekaniskt. Tips på effektivt sätt med bra resultat mottages tacksamt!
Har bott i huset sedan 2017. De har sett likadana ut hela tiden. Har inte gjort ngt åt blecken förutom att torka rent ibland med vatten och diskmedel. Tanken nu är att få bort de sista färgresterna och ev. få en lite finare yta. Ingen puts eller blank finish, bara lite fräschare och renare känsla.
De där är inte "plåtrena" utan förzinkade/galvaniserade. Det ser ut som att de har börjat rosta, vilket det gör förr eller senare. Har du dessutom skrapat med något vasst och hårt så har du snabbat på rostningsprocessen.
Ok. Har inte skrapat eller gjort ngt mekaniskt med blecken över huvud taget. Bara torkat med vatten och diskmedel som jag skrev tidigare. Har du ngt tips på det som rubriken avser får du gärna komma med tips. Går det att fräscha upp utan att skada förzink/galv? Om ja, hur på bästa sätt?useless skrev:
Absolut inte svinto. Jag skulle inte ens köra med disksvamp (med grön eller vit sida). Bara mjuk rengöring, som du gjort, om du inte vill måla.N Nahojj skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara