Halloj!

Bor i radhus från 1960. Alla fönsterbleck är skrapade metall-rena vilket sannolikt bör vara det absolut mest underhållsfria och samtidigt ganska snyggt i mitt tycke. Jag vill snygga till och fräscha upp fönsterblecken. Alltså inte måla utan bearbeta mekaniskt. Tips på effektivt sätt med bra resultat mottages tacksamt!

Är de homogena av någon annan metall än stål, tex koppar?

L Lilllen skrev:
Är de homogena av någon annan metall än stål, tex koppar?
Oj, det kan jag tyvärr inte svara på. Med tanke på materialval mm i stort vad gäller huset skulle jag nog iaf gissa att det är det som är billigast som han använts.

Om de är i galvad stålplåt tex, så är risken stor om du försöker bearbeta dem mekaniskt, att du går igenom den tunna galvningen ner till stålet, som då snabbt rostar. Ta ett par bilder och lägg upp.

Har bott i huset sedan 2017. De har sett likadana ut hela tiden. Har inte gjort ngt åt blecken förutom att torka rent ibland med vatten och diskmedel. Tanken nu är att få bort de sista färgresterna och ev. få en lite finare yta. Ingen puts eller blank finish, bara lite fräschare och renare känsla.

• Ett gammalt, grått fönsterbleck med avflagnad färg och rostfläckar mot en putsad rosa vägg. Kanten är något sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbleck med färgrester på fasad, rosa puts. Planerar att rengöra och fräscha upp för att få renare yta utan blank finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där är inte "plåtrena" utan förzinkade/galvaniserade. Det ser ut som att de har börjat rosta, vilket det gör förr eller senare. Har du dessutom skrapat med något vasst och hårt så har du snabbat på rostningsprocessen.

useless useless skrev:
De där är inte "plåtrena" utan förzinkade/galvaniserade. Det ser ut som att de har börjat rosta, vilket det gör förr eller senare. Har du dessutom skrapat med något vasst och hårt så har du snabbat på rostningsprocessen.
Ok. Har inte skrapat eller gjort ngt mekaniskt med blecken över huvud taget. Bara torkat med vatten och diskmedel som jag skrev tidigare. Har du ngt tips på det som rubriken avser får du gärna komma med tips. Går det att fräscha upp utan att skada förzink/galv? Om ja, hur på bästa sätt?

Tvätta med såpa och måla med järnmönja.

N Nahojj skrev:
Går det att fräscha upp utan att skada förzink/galv? Om ja, hur på bästa sätt?
Förzinkningen ser ut att ha närmat sig sin tekniska livslängd. För att förhindra att rosten får fäste behövs någon form av rostskydd/färg.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Att köra svinto med mycket lödder för att iaf försöka undvika för mkt mekanisk påverkan, kan det vara värt att prova? Eller riskerar jag att avlägsna det sista av förzinkningen/galvningen då?

N Nahojj skrev:
Att köra svinto med mycket lödder för att iaf försöka undvika för mkt mekanisk påverkan, kan det vara värt att prova? Eller riskerar jag att avlägsna det sista av förzinkningen/galvningen då?
Absolut inte svinto. Jag skulle inte ens köra med disksvamp (med grön eller vit sida). Bara mjuk rengöring, som du gjort, om du inte vill måla.

Redigerat:
Och precis som Useless säger, är enda långsiktiga att pensla på något som skyddar mot rost.

Redigerat:
Galvfärg borde vara det som ör mest likt?

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.