194 läst ·
10 svar
194 läst
10 svar
Hur förvarar ni källsorteringsavfall hemma?
Åker ni direkt till återvinningsstationen när ni fyllt ex. en påse med pappersförpackningar eller samlar på er ett tag och åker och slänger när det börjar kännas pinsamt mycket?
Jag känner själv att det är lätt gjort att bara samla allt i garaget eller tvättstugan och nån gång per månad åka till återvinningsstationen och kasta allt. Men problemet är förvaringen hemma, har ni några tips eller idéer på en smidig förvaringslösning för sånt som ska till tippen som inte innebär en massa sopsäckar i ett hörn?
Jag känner själv att det är lätt gjort att bara samla allt i garaget eller tvättstugan och nån gång per månad åka till återvinningsstationen och kasta allt. Men problemet är förvaringen hemma, har ni några tips eller idéer på en smidig förvaringslösning för sånt som ska till tippen som inte innebär en massa sopsäckar i ett hörn?
Det är väl ett övergående problem? Senast 1/1 2027 måste kommunen samla in förpackningsavfall vid din fastighet.B Borgers skrev:Åker ni direkt till återvinningsstationen när ni fyllt ex. en påse med pappersförpackningar eller samlar på er ett tag och åker och slänger när det börjar kännas pinsamt mycket?
https://www.naturvardsverket.se/vag...snara-insamling-och-information/#E-1621432483
Har samma problem här, först lagras papp/kartonger bakom skjutdörrarna till garderoben i hallen, när det sväller over och dörrarna inte längre går att stänga brukar högen packas lite bättre och göras redo för att slängas, dvs den står som ett estetiskt sår i hallen fram till att den igen sväller över fysikens lagar och bildar en hög. Någon gång när man stört sig på skiten i två veckor och råkar få lite tid över när man ska köra sonen till träning packas allt ut i bilen, högen var då så stor att det tog längre tid än man trodde och man hinner inte slänga pappen på väg till träningen och sedan har man glömt den på vägen tillbaka. Så några dagar till åker man runt med skiten därbak också innan verkligheten hamnar i konjunktion och man råkar komma ihåg den samtidigt som man kör in i rondellen (där jag ska svänga för att slänga) och även har några extra minuter.
Så som en av få förändringar jag faktiskt ser fram emot när det kommer till kommunal service tror jag det bara kan bli bättre med alla dessa extra fack.
Så som en av få förändringar jag faktiskt ser fram emot när det kommer till kommunal service tror jag det bara kan bli bättre med alla dessa extra fack.
RelaterbartT TypRätt skrev:Har samma problem här, först lagras papp/kartonger bakom skjutdörrarna till garderoben i hallen, när det sväller over och dörrarna inte längre går att stänga brukar högen packas lite bättre och göras redo för att slängas, dvs den står som ett estetiskt sår i hallen fram till att den igen sväller över fysikens lagar och bildar en hög. Någon gång när man stört sig på skiten i två veckor och råkar få lite tid över när man ska köra sonen till träning packas allt ut i bilen, högen var då så stor att det tog längre tid än man trodde och man hinner inte slänga pappen på väg till träningen och sedan har man glömt den på vägen tillbaka. Så några dagar till åker man runt med skiten därbak också innan verkligheten hamnar i konjunktion och man råkar komma ihåg den samtidigt som man kör in i rondellen (där jag ska svänga för att slänga) och även har några extra minuter.
Nu har vi soptunna med fack för kartong/papper/glas osv, men då slänger vi allt i en påse och sen får ungarna gå ut med det varje kväll och sortera vid tunnan för två kronor/dag. ”Brännbart” däremot hamnar i vanlig soppåse redan inne.
Innan vi fick soptunna med separata fack (8 år sen) så slängde jag allt i tunnan eller eldade om det var mycket kartong.
Innan vi fick soptunna med separata fack (8 år sen) så slängde jag allt i tunnan eller eldade om det var mycket kartong.
Det mesta lägger vi i kassar redan från början, men med det vi lägger i lådor (glas och returpapper) så åker hela lådan med. Att behöva packa om känns väldigt osmidigt.B Borgers skrev:
Har funderat på att fixa några bra behållare med handtag som kan stuvas optimalt i bakluckan, men nu är det ju nedräkning till "hushållsnära" insamling, så det får nog vara.
Plast kör vi i en behållare under vasken med hushållssopor. Övriga artiklar åker ned i behållare med lock i skafferiet (kartong o glas främst). När den är full har vi en handfull sorteringskärl i källaren som det sorteras i. Dessa behållare stuvar jag in i bilen och tar med till återvinningsstationen o tömmer där. När jag väl lyckas åka så brukar det vara ett halvt berg med återvinning som ska in o bilen så får fälla alla säten mm.
Klicka här för att svara