Bifogar foto så ni kan se upplägget.

Jag skall sätta 2 takfönster på varsen sida om en takstol. På fotona är ännu bara ena takfönstret satt.
Eftersom fönsterna kommer att sträcka sig in en bit över kattvinden så planerar jag att låta golvet under fönsterna gå in en bit på kattvinden, dvs skjuta kattvindsväggen, som är under fönsterna, en bit mot takskägget.

Därför vill jag flytta ut stödbenet som stöttar högbenet på takstolen (den mitt emellan fönsterna).

Hur förstärker jag högbenet bäst så att jag kan flytta ut stödbenet? Går det att göra så?
Jag har funderat på vinkelstål som jag skruvar fast i högbenet, i högbenets längsriktning.

Behöver jag ha en konstruktör att räkna på detta, eller? Eller kan man drämma till med ngt överdimensionerat?

Vad kräver stadsbyggnadskontoret? (Har faktiskt redan bygglov för avväxling av takstol då jag först tänkte ta bort takstolen helt och sätta ett enda stort takfönster.) Måste jag in med bygganmälan? Byggplan, kvalitetsansvarig....?

(Som ni ser på fotona sä är takstolen i 2 delar och skarvad precis vid stödbenet.)

Min sista fråga är angående den balk som syns på foto 3. Den går längs med kattvinds-väggen och vilar på bjälklags-bjälkarna. Stödbenen i kattvindsväggen står till hälften på den. MEN den är faktiskt helt lös när man sparkar på den, inte ens fastspikad, och har därför ingen funktion (enligt min åsikt) åtminstone på det stället där fönstret skall vara.
Det jag möjligen kan tänka mig är att den är tänkt att fördela belastningen till alla bjälklags-bjälkar, även de som det inte står ett stödben på. Jag har inte hittat den på husritningarna.

• DSCF5201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF5202.jpg
    Skapa konto
  • DSCF5206.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Bygganmälan ska in 3 veckor innan bygget sätts igång.

Jag ska bygga takkupa och måste växla av 2 takstolar.
Byggarn jag ska anlita sa att det inte skulle vara några problem men sen kom jag på att man måste ha en kvalitetsansavrig. Tror ni kommunen går med på att jag är det själv?

ohlgren skrev:
Min sista fråga är angående den balk som syns på foto 3. Den går längs med kattvinds-väggen och vilar på bjälklags-bjälkarna. Stödbenen i kattvindsväggen står till hälften på den. MEN den är faktiskt helt lös när man sparkar på den, inte ens fastspikad, och har därför ingen funktion (enligt min åsikt) åtminstone på det stället där fönstret skall vara.
Det jag möjligen kan tänka mig är att den är tänkt att fördela belastningen till alla bjälklags-bjälkar, även de som det inte står ett stödben på. Jag har inte hittat den på husritningarna.
Jo, den kallas följare och ser till att fördela punktbelastning från en takstol till flera underarmar. Tror jag :)

injonil skrev:
Jo, den kallas följare och ser till att fördela punktbelastning från en takstol till flera underarmar. Tror jag :)
OK. Tack. Jag skall se om jag hittar mer info om det.
Frågan är om det går att ta bort den just under fönstret......? Men iom att den är lös så skall det ju inte innebära ngt praktisk försvagning. Enda är väl om huset sätter sig litegrann i framtiden o lasterna fördelas om lite.

Den är kanske inte lös när du har snö på taket...

Har precis anlitat konstruktör att räkna på just om hur man skulle kunna flytta in stödbenet 1 meter närmare takskägget.

Det han kom fram till var tyvärr att det krävdes 10 mm tjockt plattjärn (på varje sida av högbenet) som sträckte sig 1.65 meter på varje sida (upp och ner) om de 2 delarna av högbenet (dvs över lasken) På varje sida om lasken krävs det 4 grupper med 4 bultar i varje grupp. Totalt 32 bultar som skall vara 16 mm tjocka för att fästa de 2 plattjärnen i högbenet.

Så hans råd är att jag skall strunta i att flytta in stödbenet.

Man skulle väl iofs kunna lägga ett helt nytt högben från nock ner till takskägg precis bredvid befintliga högbenet, men då blir det för brett mellan de 2 takfönsterna som skall sitta på varsen sida om högbenet (och de får inte plats iheller för det är redan precis de få plats mellan takstolarna). Och så skulle det bli att riva upp en massa av innertak mm för att få in den nya högbenet. För mkt strul tror jag.

injonil skrev:
Den är kanske inte lös när du har snö på taket...
Tänkte inte på det. Får kolla med byggingenjör.

Hej. Det är nog olika regler i olika komuner angående kvalitetsansvarig. Bäst är nog att fråga byggnadskontoret.
Jag var själv ansvarig när vi byggde om entreén på vårt hus i Stockholms kommun. Det handlar mest om att se till att byggnationen är utförd enligt de riktlinjer som finns, så det kan vara en del pluggande.

• Gilla
Ricky C
  • Laddar…
Hej.
Kapar denna tråden.

Undrar hur det gick för dig?

Funderar på att göra samma sak fast utan att montera fönster...

Vad sa konstruktören om att kapa följaren?

Vill avväxla ett eller 2 stödben.

MVH

*bump*

Jag kapade följaren och tog bort följaren frånochmed takstolen till vänster (om takstolen med stödbenet jag skulle flytta ut), och tom takstolen till höger om.
Förstärkte högbenet med 2 meters, 5 mm tjocka vinkelstål på varsen sida om högbenet, som jag fäste ihop med genomgående bult plus fransk träskruv, + att jag avväxlade högbenet genom att lägga en balk på vinden ovanpå hanbalken mellan de 2 omgivande takstolarna.

Iom att taket blev lättare iom att det blev fönster istället för betongpannor, + att jag avväxlade takstolen bedömde jag det som OK. Jag frågade inte konstruktören om det.

I vintras med rätt mycket snö på taket (Skåne) höll det fint.

Redigerat:
Tack för svar.

Det verkar som att konstruktörer har svårt att räkna på sånt här...

Har pratat med en takstolsfirma som inte trodde att mina högben som är 50*145mm bör hålla. Nu ha de hållit i 50 år snart.

MVH

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.