Jag skall bygga till en 60-talsvilla med sadeltak med en liten tillbyggnad med sadeltak mot långsidan. Tillbyggnaden skall vara en del av ett befintligt rum och jag vill inte ha någon balk som sänker takhöjden.

XXX
XXX
XXX
XXX
XXX
XXXHHHH
XXXHHHH

H = Hammarband
X= Limträbalk

Vi kommer ta upp en öppning på ca 3,6 meter på långsidan på vårt hus och befintlig hammarband kommer inte klara att bära upp taket själv då takstolar och bjälklag vilar på hammarbandet. Jag har tänkt mig att lägga en limträbalk (315*115 mm) på ett par limträpelare (115*115). Anledningen till att jag valt en bred limträbalk, beror på att jag måste få plats med balken under de nya takstolarna utan att ta bort för mycket material där balken skall vila på pelarna.

Jag kan inte utan vidare ersätta befintligt hammarband, utan min tanke har varit att lägga limträbalken bredvid hammarbandet och på något vis fästa hammarband och takstol i balken. limträbalken skall alltså ligga på samma höjd som hammarbandet. Takstolarna kommer jag då kapa längst med hammarbandet.

Normalt nyttjar man oftast balkskor mellan en balk och takstol, men det verkar vara svårt att få tillräckligt hållfasthet, då takstolen är klen (dimension 140*45) då delen som vilar på hammarbandet är avfasad. Kan man t.ex. skruva fast hammarbandet med vinkelbeslag mot limträbalken så att det håller, eller tillverka någon metallprofil som man förbinder balken med hammarbandet? Är det någon som vet hur man normalt fixar ett sådant här problem? Har sökt på nätet, men hittar inga färdiga lösningar.

• Översikt på en byggkonstruktion med synlig limträbalk, hammarband och isolering mellan takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.